שתף קטע נבחר

השקעתם בקו"ח מפורטים? לא יקראו אותם

במציאות של היום, מגייסים מקדישים בממוצע 30 שניות לסינון הראשוני של קורות החיים שלכם. לעמוד השני, אף אחד כבר לא יגיע. לא חבל? כך תכללו את כל המידע החשוב בעמוד אחד בלבד

היום, יותר מתמיד, אנשי גיוס מיומנים כבר יודעים איך למצוא בזריזות רבה את המידע הרלוונטי עבורם בתוך קורות החיים הרבים שנשלחים אליהם. מסיבה זו, וכתוצאה מעומס רב, רובם לא מגיעים לקרוא בכלל את העמוד השני של המסמך.

 

יותר מזה - בסקר שערכנו ב-AllJobs בקרב מאות מעסיקים, 26% מהם ענו כי קורות חיים ארוכים (כאלו עם יותר מעמוד אחד) פוגעים בסיכויי המועמד להתקבל. אבל אל דאגה, כי גם אין צורך ביותר מעמוד אחד. למעט ממקרים מיוחדים, כמו למשל בתפקיד בכיר מאוד (סמנכ"ל ומעלה), ברוב הפעמים, בהחלט אפשר לסכם את כל המידע הרלוונטי בתוך עמוד אחד. כיצד עושים זאת? צפו בסרטון:

 

כדי לא לגלוש לעמוד השני של קורות החיים, צריך לפעול בשני מישורים:

 

התאמות ברמת התוכן

כשכותבים קורות חיים צריך לצאת מנקודת הנחה שלא כל מה שעשינו רלוונטי לכל משרה. למעשה, חשוב מאוד להיות ענייניים ולהצליח להעביר את המסר בכמה שפחות מילים.

 

1. קצרו את הפתיח - יש אנשים שמקדישים את החלק העליון של קורות החיים, מיד לאחר הפרטים האישיים, עבור פתיח קצר, הנקרא גם "תמצית". מטרת הפתיח היא להעביר למגייס, בקצרה, מעין סיכום של מי שאתם ומה שאתם יודעים הכי טוב לעשות. רוצים לכתוב אותו כמו שצריך? הקפידו על לא יותר מארבע שורות שמתמצתות את מהות העשייה שלכם. רצוי לעשות זאת באמצעות תבליטים ("בולטים") ולא בפסקה ארוכה ומייגעת.

 

2. הימנעו מכתיבת "בלוקים" של טקסט - כמו בפתיח, גם בחלקים השונים של קורות החיים כדאי להשתמש בתבליטים ולא בפסקאות ארוכות שדורשות קריאה מעמיקה. בכתיבה כזו אתם מאפשרים למגייס להבין, בתוך מספר שניות בדיוק, מה עשיתם ואיך אתם מתאימים לדרישות המשרה.

 

3. צרו לכם "מאסטר" - כדי לא לעבוד קשה מדי. כדאי שיהיה לכם קובץ אחד מעולה של קורות חיים, עליו תוכלו לבצע שינויים בהתאם למשרה המבוקשת. ראיתם משרה שאהבתם? קראו אותה טוב וחדדו את ההתאמה אליה בקורות החיים. בהמשך לסעיף הראשון, הפתיח הוא בדיוק המקום להתאמות שאפשר לבצע כמה דקות לפני ששולחים את המסמך. בחלק הזה, חשוב שתהיו ענייניים מאוד, ורלוונטיים למשרה המבוקשת.

 

4. מחקו את המובן מאליו - לפעמים, הסרת מילים מיותרות היא זו שעושה את ההבדל בין מסמך עמוס ובלתי קריא למסמך אוורירי ונעים לעין. כשאין ברירה - הסירו מילים לא הכרחיות שרק מכבידות על המסמך. למשל, מילות קישור שאפשר להוריד מבלי לפגוע בשלמות המשפט, סיסמאות ריקות, מסרים שחוזרים על עצמם ודברים שממש ברורים ולא זקוקים לביאור נוסף.

 

5. אל תלכו לאיבוד בנבכי הזמן - ככל ששנות הניסיון התעסוקתי מתרבות, כך נראה קשה עד בלתי אפשרי לתחום את כולן בתוך עמוד אחד. ולכן, אם אתם בני ארבעים ומעלה, משימה כזו נראית לכם בלתי אפשרית. עם זאת, אולי יעודד אתכם לדעת, שבעצם לא צריך לפרט יותר מ-10 עד 15 שנים לאחור. הרי, אם עבדתם כנציגי שירות לקוחות, או במלצרות בזמן הלימודים לתואר ובעצם, מאז ועד היום אתם עוסקים בהנדסת תוכנה, זה פשוט מיותר.

 

6. תנו קדימות לפרטים החשובים ביותר - אם כיהנתם בתפקידים בכירים הדורשים פירוט רב יותר, יש סיכוי גבוה יותר שכן יקדישו זמן לקריאת העמוד השני של קורות החיים שלכם. אך גם אם זו לא הסיבה שבגינה החלטתם לגלוש לעמוד השני, זכרו שבכל מקרה, החשיבות "הנדל"נית" שלו פחותה ולכן כדאי להשתדל לכלול את הפרטים החשובים יותר בעמוד הראשון ואת הפרטים הפחות חשובים, להעביר לעמוד הבא.

 

התאמות ברמת העיצוב

החלק הזה הינו טכני בעיקרו והוא דורש שליטה בינונית ומעלה בתוכנת Word. כדי להצליח להכניס כמה שיותר (טקסט) בכמה שפחות (נייר) כדאי לבצע את ההתאמות הבאות:

 

7. מתחו את הסרגלים העליונים במסמך - בין אם אתם מקלידים את קורות החיים שלכם על מסמך Word או על גוגל דרייב, כדאי שתתרגלו להיעזר בסרגל העליון במסמך. משיכת החיצים שבו, תאפשר לכם להרחיב את אורך השורות במסמך. כמובן, שלא כדאי להגזים עם העניין, כדי לשמור על שוליים מינימליים ואסתטיים.

 

8. בחרו בפונט נקי וקריא שלא תופס הרבה מקום - כשאני מטפלת בקורות חיים הדבר הראשון שאני עושה זה להפוך את הפונט ל-Arial. פונטים אחרים, כמו David או Times New Roman אולי מתאימים למסמכים רשמיים אחרים, או לחומר אקדמי - אך לא לקורות חיים. מסמך קורות חיים צריך להיראות נקי, אסתטי ובעיקר קריא. בלי צ'ופצ'יקים ובלי גוף כבד מדי.

 

9. הקטינו את הפונט בהתאם לכמות הטקסט - אם אחרי כל השינויים שנעשו עד כה המסמך שלכם עדיין גולש לעמוד הבא, תוכלו להקטין את הפונט. אני בדרך כלל משתמשת בפונט בגודל 12 כשאין מספיק טקסט, ובמסמך ממוצע, אבחר בגודל של 11. במקרים מיוחדים, כשהמסמך קצר מלהכיל את המידע, אקטין את הפונט ל-10.5, אך לא מעבר לזה, מחשש שיהיה קשה למגייס לקרוא.

 

10. שחקו עם המרווחים שבין הפסקאות - רבים מקבלים באופן אוטומטי את המרווח שבין שורה לשורה כדבר מוחלט שלא ניתן לשנות ובכך מפסידים מקום נוסף שבו ניתן להרוויח עוד שטח נדל"ני חשוב בדף. אם תסמנו את השורות ותלחצו על הלחצן הימני בעכבר, תוכלו להגיע לתפריט של הגדרות הפסקה. שם אפשר לשלוט בגודל המרווחים שבין שורה לשורה.

 

כשרוצים להרוויח מקום ועדיין להישאר בגבולות האסתטיקה, אפשר לבחור במרווח של 1.3 מרובה (multiple). עם זאת, חשוב לשמור על הבחנה בין כותרת הנושא ("ניסיון תעסוקתי") לבין שורות הפירוט שתחתיה ולשמור על רווח שעושה הגיון.

 

ובשורה התחתונה, רגע לפני שאתם שולחים את קורות החיים שלכם למגייס, טיפ קטן ממני: קראו היטב את דרישות המשרה, ונסו להיכנס לרגע לנעלי המגייס כשאתם קוראים את קורות החיים שלכם ולחשוב - "האם אני, הייתי מעביר את קורות החיים הללו הלאה?"

 

הכותבת היא מנהלת המחלקה לשדרוג קורות חיים ב-AllJobs

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים