שתף קטע נבחר

האיחוד, יחסינו לאן? יוון הולכת לבחירות

הסקרים מצביעים על ניצחון של מפלגת השמאל שרוצה למחוק חצי מהחוב העצום של יוון ולבטל את צעדי הצנע. האם מנהיג סיריזה "ישיב את הכבוד"?

בחירות קריטיות: אזרחי יוון הולכים היום (יום א') לקלפיות כדי להצביע בבחירות הכלליות - בחירות קריטיות שבהן עשויה לנצח מפלגת האנטי-צנע סיריזה ולהביא לסיומה של חבילת החילוץ הבינלאומית של המדינה וייתכן שגם למשבר כלכלי חדש בגוש האירו.

 

עוד חדשות בעולם :

גרמניה הנאצית על אופנוע. תיעוד נדיר

דיווח: בוקו חראם שחרר כ-200 חטופות

מתיחות שיא במצרים, כיכר תחריר חסומה

 

לפי הסקרים האחרונים, סיריזה, שבראשותה עומד אלכסיס ציפרס (40), מובילה על מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" השמרנית של ראש הממשלה אנטוניס סמאראס בארבע נקודות. ביוון ישנם כ-9.8 מיליון בעלי זכות הצבעה. הקלפיות שנפתחו בשעה 7:00 בבוקר (שעון ישראל) ייסגרו בשעה 19:00, ומיד לאחר מכן יפורסמו מדגמים ראשונים.

בדרך לניצחון. ציפרס (צילום: AP) (צילום: AP)
בדרך לניצחון. ציפרס(צילום: AP)

סמאראס. ניסה לדחוף לבחירות לנשיאות ונכשל (צילום: AFP) (צילום: AFP)
סמאראס. ניסה לדחוף לבחירות לנשיאות ונכשל(צילום: AFP)
ציפרס מעוניין לדון מחדש בחוב הענק של יוון העומד על 318 מיליארד אירו (356 מיליארד דולר) ולשים סוף לקיצוצי השכר ולהפחתה בהוצאות הציבוריות - שני תנאים שנכפו על יוון במסגרת תוכנית החילוץ של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. האפשרות של ניצחון מפלגת השמאל הקיצונית הציתה חששות כי יוון עשויה להיות בדרך לחדלות פירעון ועלולה אף לעזוב את קבוצת 19 המדינות המשתמשות במטבע האירופי, המכונות "Grexit".

 

אלי, סטודנטית בת 20 שהגיעה להצביע הבוקר בניאה סמירני, פרבר של מעמד-הביניים באתונה, אמרה כי תצביע לסיריזה, אך הודתה כי היא מודאגת. "לא החלטתי סופית למי אני מצביעה עד הבוקר. אני מפחדת שניצחונה של סיריזה בבחירות עלול להיגמר בחדלות פירעון", אמרה לסוכנות הצרפתית. "אנחנו חייבים להישאר באירופה".

יותר מ-25 אחוזי אבטלה. אזרח יווני מצביע (צילום: AFP) (צילום: AFP)
יותר מ-25 אחוזי אבטלה. אזרח יווני מצביע(צילום: AFP)
 

יאניס פאפקוסטס, מובטל בן 50, אמר כי הוא מעוניין שהעם היווני יתעורר אחרי שש שנים של מצוקה כלכלית. "התרחיש הגרוע ביותר הוא שהמפלגות לא ישתפו פעולה", אמר. הוא ציין כי הוא שוקל להצביע ל"טו פוטמי" (הנהר), מפלגה חדשה שעשויה להיות חלק מהקואליציה.

 

"להשיב את הכבוד"

ציפרס נדר להחזיר את "הכבוד" ליוון ולהתעמת עם "הטרויקה" - האיחוד האירופי, קרן המטבע והבנק האירופי המרכזי - שלושת הגופים שהטילו תנאים קשים במסגרת תוכנית החילוץ שהחלה ב-2010. מנהיג סיריזה טוען כי יוון נמצאת בעמדה שאינה "בת קיימא" ואולצה להתחייב בהתפתלות להחזרי חוב בזמן שהמשק התכווץ. בינתיים, קרן המטבע הזהירה את יוון מהשלכות אם לא תצליח להחזיר את חובה.

 

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שמדינתה היא הגורם המניע מאחורי צעדי הצנע שביקש האיחוד האירופי להטיל על יוון, אמרה כי היא מקווה שהמדינה תישאר בגוש האירו. "אני רוצה שיוון, למרות הקשיים, תישאר חלק מהסיפור שלנו", אמרה מרקל ביום שישי.

להחזיר את הכבוד ליוון ולהתעמת עם "הטרויקה" (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
להחזיר את הכבוד ליוון ולהתעמת עם "הטרויקה"(צילום: gettyimages)
 

יוון נכנסה למיתון מהיר מאז החל המשבר הכלכלי בגוש האירו, וכתוצאה מכך עלה שיעור האבטלה בה ליותר מ-25 אחוזים. סמאראס טוען כי יהיה זה הרסני אם המצביעים יעלו את סיריזה לשלטון בזמן שהרפורמות הפיסקליות שבהן הוא תומך עשויות להניב פרי.

 

ראש הממשלה (63) בוגר הראוורד עלה לשלטון בתום בחירות צמודות שנערכו ב-2012, אז הדיח את המפלגה הסוציאליסטית "פאסוק". סמאראס טען תחילה כי יפעל לריכוך תנאי החילוץ, אך כשהחל את כהונתו הסכים ליישם קיצוצים גדולים שאותם דרשו הלווים. בדצמבר האחרון הוא הימר כשניסה לדחוף לקיום בחירות לנשיאות, אך המחוקקים לא הצליחו להסכים על מועמד והוא אולץ לקרוא לבחירות פרלמנטריות.

 

ציפרס, שגדל באתונה במשפחה מהמעמד הבינוני והפך למהנדס אזרחי, אמר כי סיריזה רוצה לרסק את "האוליגרכיה" ששולטת זה שנים בפוליטיקה ובתקשורת היוונית.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

גורם רשמי במפלגתו אמר אתמול לסוכנות הצרפתית כי התנועה בטוחה שתנצח. אם היא לא תצליח לזכות ב-151 מושבי הפרלמנט הנדרשים לרוב מוחלט בפרלמנט בן 300 המושבים, יהיה לה קשה להרכיב ממשלת קואליציה. "הסקרים מצביעים על פער של בין חמש לעשר נקודות בינינו לבין 'דמוקרטיה חדשה'. עכשיו עלינו לחכות ולראות אם יהיה לנו רוב ברור", הוסיף.

 

סיריזה ככל הנראה תחבור לקואליציה עם "טו פוטמי", מפלגה פרו-אירופית שנוסדה בשנה שעברה

על ידי העיתונאי החוקר סטרברוס תיאודורקיס. ציפרס אמר כי הוא מעוניין למחוק בחצי את החוב ולהגיע להסכם חדש עם הבנק האירופי המרכזי עד יולי.

 

ניצחון של סיריזה עשוי לסלול את הדרך למפלגות אנטי-צנע אחרות לפרוץ באירופה. מנהיג תנועת "פודמוס" הרדיקלית בספרד, פבלו איגלסיאס, הופיע עם ציפרס בעצרת הקמפיין האחרונה שלו באתונה ביום חמישי האחרון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ציפרס. יחייך כל הדרך לשלטון
צילום: רויטרס
מומלצים