שתף קטע נבחר

שלא יעבדו עליכם: למה חשובה תעודת אחריות?

שימרו תמיד את תעודת האחריות יחד עם החשבונית, בררו מה היא כוללת, על ידי מי היא ניתנת ומה תוקפה. המקצוענים מסבירים איך לקבל עבודה טובה. באחריות

בסיום ההתקנה הכול בסדר, אבל רגע אחרי שבעל המקצוע יוצא מדירתכם, אתה יכולים למצוא את עצמכם מול שוקת שבורה אם אין לכם תעודת אחריות. כשמדובר בעבודות גדולות חשוב להקפיד על עניין האחריות כבר בשלב ההתקשרות. מה צריך לשאול וממה צריך להיזהר.

 

עוד בנושא:

באתי ראיתי תיקנתי - איך להזמין בעל מקצוע בראש שקט

מחירון עבודות בעלי מקצוע לבית

מדריך לזיהוי חאפרים ב-8 צעדים

 

גם לצרכן יש אחריות

אז מה צריך לעשות בשביל לדעת שנוכל לקבל אחריות במקרה של תקלות בעתיד? לפני שבאים בדרישות כלפי היצרן או בעל המקצוע, יש כמה דברים שהצרכן עצמו צריך להקפיד עליהם.

 

השלב המקדים הוא שלב איתור בעל המקצוע. "כשנדרשים לביצוע עבודה גדולה שהעלות שלה גבוהה יחסית, חשוב לעשות לפני כן בירורים", מסבירה אפרת גילה-דנן, סמנכ"ל השירות של 'המקצוענים', "כדאי לפנות לבעל מקצוע מאתר מוכר, לקרוא חוות-דעת עליו ולברר על ההיסטוריה שלו.

 יש בעלי מקצוע שבכל חודש פותחים עסק חדש תחת שם אחר. לכן, חשוב לחפש את שם בעל העסק ולא את שם החברה, ולראות אם יש נגדו תביעות משפטיות. כמובן שבירור מסוג זה לא נדרש בבירור בעל מקצוע עבור תיקון שעלותו כ-200 שקל".

 

בכל מקרה, לא כדאי לחכות לשלב הסופי, אלא לברר עוד לפני ההזמנה האם העבודה כוללת אחריות. גילה-דנן: "בתחומים כמו איטום, דודי שמש, מזגנים וכן בעבודות אינסטלציה בהיקף גדול, חשוב לברר את עניין האחריות. לעומת זאת, בתחומים כמו תיקוני מייבש כביסה, מדיח כלים וכדומה, כשהאחריות הניתנת היא לפרק זמן קצר יותר, זה פחות קריטי. כדאי לברר לפני שפונים לבעל המקצוע מהי האחריות שנהוג לתת באותו התחום הספציפי".

 

3 השאלות: על-ידי מי, לכמה זמן ומי בדיוק האחראי

ראשית, חשוב לברר על-ידי מי ניתנת האחריות. גילה-דנן: "האם האחריות היא של היצרן או של בעל המקצוע? כדאי אף להגדיל ראש ולהתקשר לחברה שמייצרת את המוצר ולברר בשביל השקט הנפשי את עניין האחריות. כמובן שעבור הצרכן עדיף שהאחריות תהיה של החברה המייצרת ולא של בעל המקצוע. זאת, בייחוד כשמדובר בחברות גדולות שהן יותר יציבות וקיימות יותר שנים, בהשוואה לבעל עסק שיכול מחר לסגור את העסק ולצרכן לא תהיה כתובת".

 

הדבר השני שחשוב לברר הוא לכמה זמן ניתנת האחריות. גילה-דנן: "בתחום האיטום למשל יש סוגי איטום שניתנת עליהם אחריות לשלוש שנים, ואחרים ל-10 שנים. הכול תלוי בתחום הספציפי ובסוג המוצר או ההתקנה הנדרשים".

 

שלא תגיעו למצב הזה. אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שלא תגיעו למצב הזה. אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

הדבר השלישי שחשוב לברר הוא מה כוללת האחריות. גילה-דנן: "יש הבדל בין אחריות על מוצר לבין אחריות על התקנה. לעתים הצרכן נופל בין הכיסאות בעניין הזה. לכן, אם יש החרגות, כדאי לדעת אותן מראש ולהפעיל שיקול דעת לפני ביצוע העבודה".

 

בתחומים כמו שיפוצים או אינסטלציה, עניין האחריות מעט יותר מורכב. גילה-דנן: "באינסטלציה יש אחריות על צנרת, אבל אין על סתימות.

 כלומר, אם בעל המקצוע החליף את הצנרת, וכעבור תקופה קצרה יש פיצוץ בצנרת, זה עדיין באחריות בעל המקצוע. לגבי שיפוצים, הרי שבעל המקצוע אחראי על טיב העבודה בזמן שהוא מוסר אותה, ולא אחראי לתקלות שייגרמו בעתיד".

 

כך שאם הבית שלכם נוטה להיסדק, כי הוא יושב על יסודות רעועים, זו לא תהיה אחריות בעל המקצוע לחזור ולשפץ את הדירה שלכם. אם לעומת זאת, הנזק נגרם כתוצאה מעבודה לא מקצועית שלו, הוא יידרש לחזור ולתקן אותה.

 

ויש גם דוגמאות למקרים מעט יותר חריגים. גילה-דנן: "אם לדוגמה צרכן קונה בעצמו משאבה להגברת לחץ המים בדירה, ומבקש מאינסטלטור להתקין אותה עבורו, זו אחריות הצרכן, כי הוא קנה מוצר לא מתאים. אם לעומת זאת, האינסטלטור הוא שמכר לצרכן את המשאבה והתקין אותה, הרי שזה כבר סיפור אחר לגמרי, והוא יישא באחריות במקרה של נזק, כי הוא כבעל מקצוע צריך לבחור את המוצר המתאים לצנרת. לכן, במקרה שצרכן מעוניין לקנות בעצמו משאבה ורוצה לחסוך בעלויות, לפחות שיתייעץ עם בעל המקצוע שעתיד להתקין אותה, ויברר מולו איזו משאבה כדאי לו לקנות".

 

דוגמה נוספת היא למקרה שבו בעל מקצוע התקין תריסים בבית הצרכן. גילה-דנן: "אם בתקופת החורף התגלו חדירות של מים דרך התריס. כמובן שזוהי אחריות בעל המקצוע, כיוון שהוא לא דאג לאיטום בשלב ההתקנה".

 

תמיד חשבונית ותעודת אחריות

על מנת שתהיה לכם כתובת לפנות אליה, חשוב מאוד בסיום העבודה לדרוש חשבונית בכתב ותעודת אחריות חתומה. היא זו שתהווה אסמכתא עבורכם לטיפול, ובאמצעותה תוכלו לחזור אל בעל המקצוע ולבקש שיתקן את העבודה, אם היא לא בוצעה כראוי. כדאי שיפורט בכתב מה הותקן, מה כוללת האחריות ולכמה זמן היא ניתנת ולהקפיד שכל החרגה תהיה רשומה.

 

גילה-דנן: "בתחומים כמו איטום, שבוצע רק על חלק מגג של בניין משותף, יש נטייה לגלגל את האחריות אל

 בעל המקצוע שאטם את החלק השני. לכן, חשוב מאוד שכל ההחרגות יהיו כתובות וברורות ומוסכמות מראש על שני הצדדים".

 

"היה מקרה שבו צרכן שהותקן דוד בדירתו התקשר לחברה המייצרת, הקריא לה את המספר הסידורי שהופיע על הדוד וגילה שהמוצר שהותקן לו נמכר כבר לפני 10 שנים, ולמעשה זהו דוד מאוד ישן" מספרת גילה דנן, "למזלו הוא גילה על העניין בזמן ויכול היה לקבל מענה. לכן, חשוב מאוד לצרכנים להיות עם יד על הדופק. לא חייבים להגיע עד כדי מצב כזה שמתקשרים לחברה, אבל בהחלט כדאי לגלות ערנות צרכנית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים