שתף קטע נבחר

דיאטה זוגית: 7 עצות שיגרמו לכם לרדת במשקל

החליטו מראש מה יהיה במקרר, אל תתמקדו בהשוואות ובתחרות, קבעו זמנים נוחים לפגישות עם הדיאטן, ונא לא ללבוש את מדי משטרת התזונה - אלו ועוד עצות שיעזרו לכם לרזות ביחד, מבלי למצוא את עצמכם על מדרגות הרבנות

דיאטה זוגית היא הזדמנות לצאת למסע משותף שמהותו תמיכה הדדית לטובת יעד נכסף. זה אמנם נשמע מאד רומנטי, אבל במקרים רבים דיאטה משותפת היא כר פורה ונרחב לבעיות ולמתחים שמקשים על תהליך ההרזיה.

 

 

כדי לצמצם את הסיכון לגמור את הדיאטה על מדרגות הרבנות, ולהעלות את הסיכוי להצלחה, לפניכם המלכודות שמומלץ להיזהר מהן:

 

 

דיאטה משותפת עלולה להסתיים על מדרגות הרבנות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
דיאטה משותפת עלולה להסתיים על מדרגות הרבנות(צילום: shutterstock)

1. תיאום ציפיות: מה קונים בסופר?

אנשים שונים זה מזה, ומידת המחוייבות של אחד לא דומה לרעהו. גם כשמדובר בדיאטה, יש את הטוטאליים, שמגייסים את כל המשפחה לנושא ומולם את המאמינים שדיאטה היא עניינם בלבד. יש את המתפתים, ויש את אלו שעבורם אין דבר העומד בפני ברצון.

 

עוד לפני ההחלטה על דיאטה משותפת, מומלץ לבני הזוג לקיים שיחת תיאום ציפיות ולקבל ביחד החלטות עקרוניות. למשל, האם להכין לילדים אוכל בכמות שתספיק רק להם כדי לא להתפתות? האם מכניסים הביתה ממתקים? מה לקנות בסופר וכמה? ולאיזה שינויים סיכוי גבוה יותר להשמר באופן קבוע ולאורך שנים?

 

חשוב לזכור שאין תשובה נכונה או לא נכונה. על בני הזוג לקבל במשותף את ההחלטות המתאימות להם.

 

דיאטה זוגית: אנדראה ויהודה רזו 100 ק"ג

  

 

 

2. המנעו מהשוואות ותחרות

המקרה האופטימלי הוא כאשר שני בני הזוג עומדים בהצלחה בדיאטה. בפועל, פעמים רבות אחד מבני הזוג מצליח יותר, ואם להוסיף עוד קיסם למדורה, רוב הסיכויים שזה יהיה הגבר.

 

דיאטה היא יעד פיזי ריאלי אינדבידואלי. לאנשים שונים מניעים שונים להתחיל בדיאטה. יכול להיות שאחד מבני הזוג החל בדיאטה במטרה לנהל אורח חיים בריא יותר ולכן ערכים תזונתיים חשובים יותר ממספר הקלוריות. לעומתו, השני הציב לעצמו יעד של ירידה במשקל ושם דגש על מזונות דלי קלוריות.

 

הציפיות שלנו מעצמנו, המשקל שאנחנו מעניקים לציפיות אחרים מאיתנו, וההגדרות השונות שאנו נותנים להצלחה או לכישלון, שונה בין אנשים. מחשבות טבעיות כמו "מה זה אומר עליי שבן הזוג שלי הצליח יותר", עשויות לעורר תחושות קשות. כשאחד מבני הזוג פורש, גוברת התחושה כאילו הזוגיות בשדה זרוע מוקשים.

 

כאשר שני בני הזוג הולכים לאותו דיאטן, עלולה להיווצר תחרותיות סביב השאלה מי התלמיד הטוב יותר. גם כשהולכים לדיאטנים שונים, עשויה להתעורר תחרות סביב השאלה על פי מי יישק דבר.

 

בנוסף, הרזייה משפיעה על ביטחונו העצמי של האדם, על הדימוי שלו ועל יחסיו עם חברים, משפחה, וקולגות לעבודה. גם אלו יכולים להיות מקור למתחים ואי נעימויות. לכן, חשוב לשתף בתחושות וברגשות.

 

דיאטה זוגית: חני ובעלה רזו יחד 86 קילו

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

3. זכרי: גברים מרזים מהר ביחס לנשים

תהיה זו טעות להתעלם ממרכיב התחרות הסמויה או הגלויה, שעשויה להתקיים בין בני זוג. מצד שני, חשוב להביא בחשבון גורמים משפיעים להצלחה או לכישלון בדיאטה, שמקורם בביולוגיה, מגדר ואורח חיים.

 

בגלל ההבדלים הביולוגיים של פיזור שומן ומסת שריר, גברים מרזים מהר יותר מנשים. זמני הארוחות, שעות השינה, נטילת תרופות, עישון, פעילות גופנית ואופי העבודה משפיעים אף הם על קצב הירידה במשקל.

 

למה נשים אוכלות מעט ולא מצליחות לרזות?

 

4. אחד הגיע ליעד, השני עדיין בדרך

 דיאטה היא תהליך מתמשך, ללא נקודת סיום. לאחר שמגיעים למשקל היעד, צריך לשמור על ההישגים, וזהו כמובן הקושי המרכזי. צריך להיות ברור לשני בני הזוג שעל כל שינוי לעמוד במבחן הזמן ושמדובר באימוץ אורח חיים חדש, מבלי לחזור אחורה.

 

במילים אחרות: "מבחן מרץ 2019" – כל שינוי שאנו יוצרים ומאמצים עכשיו, צריך להיבחן תחת זכוכית מגדלת ולעמוד במבחן השנים.

 

ככל שאנו מרזים, גופנו שורף פחות, על משקל שריפת דלק של משאית לעומת רכב פרטי, ולכן ככל שמתקדמת הדיאטה עלינו "להדק יותר את החגורה". על אחת כמה וכמה כשמגיעים למשקל המטרה.

 

אחרי הדיאטה: 10 דרכים לשמור על המשקל

 

החליטו מראש איך לשנות גם את תזונת הילדים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
החליטו מראש איך לשנות גם את תזונת הילדים(צילום: shutterstock)

5. דיאטה זוגית או משפחתית?

כשאחד מבני הזוג מחליט על שינוי תזונתי, על אחת כמה וכמה כאשר שני בני הזוג חולקים את אותה שאיפה, מתעורר הרצון לערוך שינויים בתזונת הבית והילדים, ובצדק.

 

סביב הנושא עלולים להיווצר חילוקי דעות בין בני הזוג ובמרכזם השאלה "האם הילדים צריכים לשלם את מחיר הדיאטה שלנו?".

 

מומלץ להחליט האם לשלב את הילדים בדיאטה הזוגית ולהשיב יחד על מספר שאלות, למשל: האם דמוקרטיה או דיקטטורה? האם מנחילים תפיסת עולם מדוברת ומוסברת? האם לקנות ממתקים וחטיפים? האם ולאיזה סוג מסעדות יוצאים? האם מבשלים מזון שונה לילדים ולהורים? האם בכל ימות השבוע? ועוד.

 

כל ילד שמן זקוק לדיאטה? 18 מיתוסים

 

6.משטרת הדיאטה בפעולה

הנטייה הטבעית כאשר מצליחים לרזות, היא "להתחפש" לקואוצ'רים, ולחלק עצות וטיפים לחברים ולמשפחה, כאילו הפכנו להיות בני סמכא. בדיאטה זוגית חשוב במיוחד להיות רגישים ולא להפוך לדיאטנים אחד של השני. אנשים לא אוהבים שמרצים להם, במיוחד בני זוג, ובמיוחד בנושא הזה.

 

חשוב לשים לב גם לא להפוך לשוטרים, לא "להלשין" לדיאטן כאשר אחד מבני הזוג "נופל" או "מרמה". התהליך אמנם משותף אבל 100% אחריות מוטלת על כתפי כל אחד מהצדדים.

 

לא מצליחים בדיאטה? 10 עצות להרזיה אחת ולתמיד

 

7. פתחו יומנים: התאימו עצמכם לסדר היום המשפחתי

אמנם נושא טכני, אך חשוב מאד: ההגעה לטיפול דיאטני והחזרה ממנו דורשת משאבי זמן ותיאום מתמיד בין בני הזוג, במיוחד כשיש ילדים. הטיפול אינו חד פעמי, ויכול להגיע לעשרות מפגשים.

 

ממש כפי שכל בני הבית עושים התאמות לפי החוגים של הילדים, מומלץ ליצור לוח זמנים מוקדם, על פי מועדי הטיפולים של בני הזוג.

 

5 תירוצים שהורסים לכם את הדיאטה - ופתרונות

 

הכותב הוא דיאטן קליני, מומחה בהרזיה, מטבוליזם ותזונת ספורט

 





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
לפני שמתחילים דיאטה משותפת, קחי בחשבון שגברים מרזים מהר יותר
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
ד"ר רק שאלה
מומלצים