שתף קטע נבחר

מנהל המיון בשיבא: "מרגיש שיש מזימה מאורגנת של ממשלות ישראל להרוג אנשים"

דברים מטלטלים של מנהל המיון במרכז הרפואי שיבא ד"ר יעקב (ג'קי) אור שסיפר ל-ynet על קריסת חדר המיון אמש: "לא הייתי יכול לקלוט אתמול אף חולה חדש. אף פעם לא הבנתי את זה - איך אנשים רבים על קוטג' אבל לא יוצאים לרחובות כשבני המשפחה שלהם מתים?". גורמים בממשלה: ניהול נכון יפתור את הבעיות

"זו מדינה שנותנת שירות לאזרחים ברמת אמצעים של העולם השלישי, התשתיות של תחתית העולם השלישי". את הדברים המטלטלים הללו מספק בצהריים (יום ב') מנהל המיון במרכז הרפואי שיבא ד"ר יעקב (ג'קי) אור. הוא הסביר כי כיוון שבמחלקות הפנימיות הייתה תפוסה מעל מאה אחוז, חולים רבים נתקעו בחדרי המיון במשך זמן מושך מאוד.

 

רוצים להגיב? רוצים לדעת הכל ראשונים? הצטרפו ל-ynet בטוויטר

 

אמש נרשמו בשיבא עומסים כבדים מאוד בחדר המיון, וד"ר אור מסביר שמדובר בעומס שגובה חיי אדם. "לא הייתי יכול לקלוט אתמול אף חולה חדש, אפילו אם הוא עבר תאונת דרכים, אם יש לו אוטם חד בשריר הלב או שבץ מוחי. אם לא מתחילים טיפול אפקטיבי בשעה הראשונה בחולים כאלה הסיכוי שלהם לחיות יורד בעשרות אחוזים. אני מרגיש כאילו יש מזימה מאורגנת של ממשלות ישראל ב-15 השנים האחרונות להרוג אנשים ואז להוריד את הצפיפות, את הביקוש לדיור וביקוש לעוד כל מיני דברים. אף פעם לא הבנתי את זה - איך אנשים רבים על קוטג' אבל לא יוצאים לרחובות כשבני המשפחה שלהם מתים?".  

 

ד"ר ג'קי אור. "מזימה מאורגנת" (צילום: ארגון רופאי המדינה) (צילום: ארגון רופאי המדינה)
ד"ר ג'קי אור. "מזימה מאורגנת"(צילום: ארגון רופאי המדינה)

חדר המיון בשיבא, תל השומר, אמש ()
חדר המיון בשיבא, תל השומר, אמש
  

ד"ר אור מגיב לטענות שנשמעו מצד משרד האוצר לפיהן הסיבה לעומסים היא צמיחת הרפואה הפרטית ואומר: "זה קשקוש שמעליב את האינטליגנציה הפשוטה של האנשים, הרי אין רפואה דחופה במערכת הפרטית וגם אם הייתה אז העומס על המערכת הציבורית היה דווקא יורד. אנשים מתים בגלל הקשקושים האלה".   

 

גורמים בממשלה הגיבו לדבריו של אור: "אף אחד לא יכול להגיד שהבריאות לא בסדר העדיפויות של הממשלה. הגדלנו את התקציב של משרד הבריאות ב-7.5 אחוז בכל שנה, לעומת 2 אחוז בתקציב המדינה". עוד מסרו: "מי שיעשה סיבוב בשיבא יראה שיש מחלקות כמו עור ועיניים שבהן העסק סביר. בניהול נכון אפשר להעביר צוות ממחלקה למחלקה. למה באיכילוב לא שומעים על כאלה עומסים? כי פרופ' ברבש מטפל בזה, מזיז את כוח האדם. יש צורך ברשות אשפוז שתנהל את בתי החולים".

 

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)
 

 (צילום: חיים הורנשטיין) (צילום: חיים הורנשטיין)
(צילום: חיים הורנשטיין)
 

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

 

אמש כאמור קרס מערך המיון בבית החולים שיבא תל השומר. "העובדים והרופאים נותנים את הנשמה ונופלים מהרגליים, אבל בסופו של דבר מי שנפגע הוא הציבור", אמר פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי שיבא. בבית החולים ברזילי באשקלון נרשמו 103 חולים על 18 מיטות בלבד. נתוני משרד הבריאות הצביעו אמש על תפוסה של 113 אחוז במחלקות הפנימיות. העומס במחלקות האשפוז גובר כל כך, החולים לא יכולים לעזוב את חדר המיון ונתקעים שם. כתוצאה מכך, נוצר פקק של חולים שממתינים במשך שעות ארוכות. 

 

עוד הצביעו הנתונים אמש על עומס בלתי אפשרי במחלקות הפנימיות: בבית החולים הדסה עין כרם עמדה התפוסה על 197 אחוז, בהדסה הר הצופים על 172 אחוז, בהלל יפה על 154 אחוז, בבית החולים מאיר בכפר סבא 140 אחוז, בלניאדו על 150 ובזיו 127 אחוז. בברזילי שבאשקלון דיווחו על עומס גדול מאד – 103 חולים על 18 עמדות טיפול בלבד. אחוז התפוסה בחדר המיון בבית החולים סורוקה בבאר שבע עמד על 200 אחוז. חדרי מיון נוספים בארץ שסבלו מעומס רב אתמול בשעות הערב הם רמב"ם בחיפה שם הייתה תפוסה של 120 אחוז, הדסה בירושלים, הלל יפה בחדרה, המרכז הרפואי לגליל שבנהריה, וזיו בצפת.

 

 "העומסים הם מגמה מתמשכת שתלך ותחריף. אנשים מגיעים יותר לחדרי המיון, אני לא יודע אם זה בגלל שמפנים אותם יותר מקופות החולים או שהם ישר מגיעים, אבל זו העובדה. למזג האוויר אין בהכרח קשר, יכול להיות שיש מחלה ויראלית שעוברת", אמר ד"ר ערן טל-אור, יו"ר האיגוד לרפואה דחופה ומנהל המיון בבית החולים פוריה. 

 

גם בהלל יפה בחדרה היה עמוס מאוד. "יש לנו 70 מטופלים על 29 מיטות, וחלק מהחולים חיכו מעל לשעה וחצי רק לבדיקה ראשונית", מספרת האחות חן ימין. "היו אפילו כמה אנשים שלא רצו לחכות והחליטו פשוט ללכת. אנחנו עושים את המקסימום, היינו רוצים שיוסיפו לנו תקנים ושיעזרו לנו. הייתי רוצה שלא יסתכלו רק על המספרים אלא גם על מי שעובד בשטח".

 

לכתבה זו ניתן להגיב רק בחשבון הטוויטר של ynet - כאן.

 

לפנייה לכתב/ת
צילום: חופי פרוספר
אמש, בברזילי באשקלון
צילום: חופי פרוספר
מומלצים