שתף קטע נבחר

מאיר דגן בדמעות בנאום חייו: "מגיע לנו משהו טוב יותר. חייבים לבחור בהנהגה אחרת"

ראש המוסד לשעבר נשא דברים נוקבים בעצרת "ישראל רוצה שינוי" בפני רבבות. "אני חושש מההנהגה שלנו, זה המשבר המנהיגותי הגדול בתולדות המדינה", אמר בהתרגשות. "מגיעה לנו הנהגה שתגדיר סדר עדיפויות חדש. הנהגה שתשרת את הציבור ולא את עצמה". על ניהול "צוק איתן": "המערכה הסתיימה באפס. אפס הרתעה ואפס הישגים מדיניים"

כשדמעות בעיניו, נשא ראש המוסד לשעבר האלוף במיל' מאיר דגן הערב (שבת) את נאום חייו בכיכר רבין בתל אביב. בעצרת "ישראל רוצה שינוי" בפני כ-50 אלף אנשים הוא אמר: "אני חושש מההנהגה שלנו", וקרא להחליפה בהנהגה ש"תשרת את הציבור ולא את עצמה". המלחמה בקיץ האחרון, הוא הזכיר, "הסתיימה באפס הרתעה ובאפס הישגים מדיניים". דגן קרא לאזרחים ללכת ולבחור בדרך אחרת, "צו 8 אזרחי", כדבריו.

 

דגן, הערב בכיכיר. "זה לא עניין של שמאל או ימין" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
דגן, הערב בכיכיר. "זה לא עניין של שמאל או ימין"(צילום: מוטי קמחי)

 

"מי שמכיר אותי יודע שזו איננה הבמה שלי. אני לא איש של נאומים", אמר דגן שנראה נבוך ונרגש. "אבל נראה לי שהטיעונים שלי מספיק משכנעים. אני לא שייך לאף מפלגה, אני מדבר כחייל שמבקש לעשות את כל הדרוש והאפשרי למען המדינה שעבור ביטחונה הקדשתי 45 שנים מחיי. אין לי שאיפות אחרות.

 

"אני מבוגרי מלחמת יום הכיפורים, במהלכה היו רגעים שחשבתי שאנחנו בדרך להפסד גורלי. ידענו שאם האויב יבקיע, יבקיע את קווינו לא יהיה מאחורינו מישהו שיציל אותנו", נזכר דגן. "את זה חשבתי שאם אז לא יצליחו להשמיד אותנו כנראה שלא יצליחו בזה אף פעם. אני מאמין בזה גם היום. ישראל היא מדינה שמוקפת אויבים. אויבים אינם מפחידים אותי. אני חושש מההנהגה שלנו".

ששון ואביבה שלום הגיעו לכיכר כדי לדרוש שינוי  ()
ששון ואביבה שלום הגיעו לכיכר כדי לדרוש שינוי
 

גם חובשי כיפות הגיעו לעצרת ()
גם חובשי כיפות הגיעו לעצרת


 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

דגן אמר כי הוא "חושש מהיעדר חזון, מאובדן דרך, אובדן הנחישות ואובדן הדוגמה האישית. אני חושש מהססנות והקיפאון. אני מפחד מעל הכל ממשבר של מנהיגות. המשבר שאנו חווים היום הוא החמור ביותר שאני זוכר מאז הקמת המדינה.

 

"שש שנים ברציפות מכהן בנימין נתניהו כראש הממשלה. שש שנים שבהן ישראל לא היתה תקועה יותר מאשר הפעם הזו. שש שנים שבהם הוא לא הוביל מהלך אמיתי אחד לשינוי פני האיזור או ליצירתו של עתיד טוב יותר.

 

"במשמרת שלו ניהלה ישראל את המערכה הארוכה ביותר מאז מלחמת השחרור, שהכניסה את העורף תחת אש. במשך קיץ שלם ישבו אזרחי מדינת ישראל במקלטים בזמן שנורים לעברם אלפי רקטות. שילמנו מחיר דמים כבד. המערכה שהסתיימה באפס. אפס הרתעה ואפס הישגים מדיניים". 

 

"לאן אתה הולך, אדוני ראש הממשלה?"

ראש המוסד לשעבר תקף את נתניהו גם על מצב המערכות האזרחיות בישראל: "מערכת הבריאות קורסת. משבר הדיור הגיע לשיא. הפערים בחברה ממשיכים לצמוח. המרחק בין הפריפריה למכרז מעולם לא היה גדול יותר. אחד מכל שלושה ילדים עני. 40% מתושבי ישראל לא גומרים את החודש. האזרח הישראלי רואה את החידלון הזה. הוא רואה הנהגה שלא רואה אותו ולא סופרת אותו. ואין לו אלא לשאול – לאן אתה הולך, אדוני ראש הממשלה?

 

"מה לך להיות אחראי לגורלנו אם אתה כל כך מפחד לקחת אחריות? בשביל מה מבקש אדם את ההנהגה אם הוא לא רוצה להנהיג? איך קרה שהמדינה הזו, החזקה פי כמה מכלל מדינות האזור, לא מסוגלת לבצע מהלך אסטרטגי שישפר את מצבנו? התשובה היא פשוטה: יש לנו מנהיג שנלחם רק במערכה אחת - המלחמה לשרידותו, להישרדות הפוליטית של עצמו. בשם המלחמה הזו הוא מדרדר אותנו למדינה דו לאומית ולסופו של החלום הציוני".  

 

דגן קרא מול קהל הרבבות: "אני לא רוצה מדינה דו-לאומית. אני לא רוצה מדינת אפרטהייד. אני לא רוצה לשלוט בשלושה מיליון ערבים. אני לא רוצה שנישאר בני ערובה של הפחד, הייאוש והקיפאון. אני חושב שהגיעה השעה להתפכחות ואני מקווה שאזרחי ישראל יפסיקו להיות בני ערובה של החששות והפחדים שמאיימים עלינו בוקר וערב.

 

"על מנת לצאת מהמצב, כל מה שצריך זו מנהיגות אמיצה שתדע לקבל הכרעות", אמר דגן, "היו לנו כאן בעבר מנהיגים כאלו, מימין ומשמאל. מנהיגים שיגעו לשים את טובת המדינה כערך עליון לפני כל שיקול אחר. האם מישהו יוכל לומר זאת לגבי ההנהגה הנוכחית?". הקהל השיב בצעקות "לא". "אני מבקש לפנות לכל אלה שאומרים 'אין לנו אלטרנטיבה' ולמי שאומר ש'אין לנו עוד מלבדו'. אני מבקש לומר לכם, כמי שעבד באופן אישי עם שלושה ראשי ממשלה וראה סוגים שונים של מנהיגות וכמי שמכיר גם רבים מהמתמודדים הפעם - יש בהחלט אלטרנטיבה טובה יותר!". הקהל השיב בקריאות "הרצוג, הרצוג".

 

דגן הדגיש כי "זו כבר ממזמן לא שאלה של שמאל וימין. זו שאלה של דרך, של חזון ואופק אחר", וביקש: "אל תאמינו לסיסמאות. אל תלכו שבי אחרי כריזמה ריקה. כבר ראינו לאן הכריזמה הזו הובילה אותנו. לא הנאומים הם חשובים - המעשים הם חשובים. בהיסטוריה הקצרה שלנו היו מנהיגים שדיברנו מעט ועשו הרבה. שאולי גמגמו מדי פעם בדיבורים אבל לא במעשים. היום היו קוראים להם 'אפורים', או 'נטולי כריזמה', אבל הם עשו עבודה מופלאה. הם ידעו להציב דרך וחזון, ידעו לחתור אליה בנחישות ולהגיע לשיאים חדשים. זה מה שישראל זקוקה לו היום".

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

גם דן, בן שנה ושבעה חודשים בא לעצרת  (צילום: עמית קירשנר) (צילום: עמית קירשנר)
גם דן, בן שנה ושבעה חודשים בא לעצרת (צילום: עמית קירשנר)

הוא המשיך ודיבר על משפחתו: "יש לי חלום - להשאיר לשלושת ילדיי ושבעת נכדיי חברה אחרת. אני חולם שהם יוכלו להקדיש את החיים לצמיחה, לפיתוח, להגשמת חלומות ולא למלחמה על הבית. הייתי רוצה להבטיח להם חיים טובים יותר מהחיים שאני חייתי. הייתי רוצה להבטיח להם חברה שתדביר מתוכה את האפליה ואת האלימות, שתשוב לשורשים ותיקח אחריות על גורלה. חברה שתבטיח הזדמנות אמיתית לכל אזרחיה ותחתור לשוויון אמיתי".

 

דגן ביקש מהצעירים: "תיאבקו עם כל מי שאומר שאין לו כוח להצביע. יש דברים שהם חשובים יותר מזה. אין דבר חשוב יותר מזה. כמו שיש 'מלחמת אין ברירה' גם יש 'בחירות אין ברירה' ,ואנחנו ניצבים היום בפני אתגר כזה. אנחנו חייבים להבין שמדובר בצו שמונה אזרחי שאין באפשרותנו לחמוק ממנו. אנחנו חייבים להזיז את כיוון המצפן. אנחנו חייבים לבחור בדרך אחרת. אנחנו חייבים לבחור בהנהגה אחרת. כי מהצומת ההיסטורי שאנחנו נמצאים בו כרגע לא תהיה דרך חזרה. תנו למצפונכם להוביל אתכם".

עמירם לוין. "חייבים לשנות כיוון" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
עמירם לוין. "חייבים לשנות כיוון"(צילום: מוטי קמחי)

עמירם לוין: מלחמה על קיום המדינה

דגן הודה על הבמה לחברו, האלוף במיל' עמירם לוין, שלצדו לחם. לוין נאם מאוחר יותר. "כולנו כאן, כיוון שאי אפשר יותר לעמוד מנגד. חשתי שמדינת ישראל מאבדת את הדרך ואנחנו דוהרים לאסון – לכן אני כאן ולכן אני נלחם את המלחמה הזו על הבמה שכל כך זרה לי", הוא אמר. "אנחנו במלחמה על דמותה של המדינה ועל עצם קיומה. זו מלחמה על החלום הציוני. זו מלחמה על עתידנו, על עתיד ילדינו ונכדינו. זו מלחמה על השתייכותנו למשפחת העמים הנאורים".

 

את נתניהו כינה האלוף במיל' לוין "מר חוסר ביטחון" והאשים: "תשאלו את יישובי עוטף עזה, שלראשונה איבדו אמון במערכת הביטחון, תשאלו את תושבי ירושלים. אנחנו נמצאים בסכנה ממשית לאיבוד היותנו מדינה יהודית וכחברה תרבותית ונאורה. אבל יש דרך אחרת. חייבים לשנות כיוון ואפשר לשנות כיוון".

 

אלמנת קצין מצוק איתן: מגיעים לנו חיים טובים יותר

מיכל קסטן קידר, אלמנתו של סא"ל דולב קידר שנהרג במבצע "צוק איתן" ריגשה את הקהל כשדיברה על האובדן האישי שלה: "אף אחד כבר לא מדבר על התהליך המדיני, על הסכמי שלום. מתנהל כאן קמפיין בחירות שלם שלא מזכיר את הדם שנשפך כאן בקיץ. אולי זה מפחיד מדי. קשה מדי. אבל אני, בקיץ האחרון, איבדתי את אהבת חיי במלחמה, ובאתי הנה כדי לבקש מכם, כשאתם הולכים לקלפי, תצביעו למי שינסה למנוע את המלחמה הבאה. למי שמוכן לעשות כל מה שאפשר, כדי לחסוך הרוגים נוספים".

"לחסוך הרוגים נוספים". מיכל קסטן קידר  (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
"לחסוך הרוגים נוספים". מיכל קסטן קידר (צילום: מוטי קמחי)
 

היא פנתה לראש הממשלה, "מה שחשוב זה החיים עצמם. אבל אי אפשר לדבר כל הזמן על איראן ולעצום עיניים, אי אפשר לדבר כל הזמן על איראן ולעצום עיניים מול סכסוך הדמים עם הפלסטינים, שעולה לנו כל כך הרבה דם. כמה נשים אבודות כמוני עוד יאבדו את הלב שלהן, את החיים שלהן? כמה ילדים כמו שלי יאבדו את האבות שלהם? כמה הורים אומללים יאבדו את הבנים שלהם עד שהמדינה שלנו תבין שאין ברירה - חייבים להגיע להסדר? אנחנו את דולב שלנו כבר איבדנו. דבר לא יחזיר לנו אותו. אבל צריך למנוע את ההרוגים הבאים".

 

"הייתי נותנת הכול כדי למנוע את המלחמה האחרונה", אמרה מיכל קסטן קידר, "את זה כבר לא אצליח, אבל אני מבקשת מכם בשבילי, בשביל הילדים שלי. אני מתחננת בפניכם. מגיעה לנו תקווה. מגיעים לנו חיים אחרים, טובים יותר. בבקשה, תעשו כל מה שאתם יכולים כדי למנוע את המלחמה הבאה". 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

רונית חביביאן קציר, תושבת עוטף עזה, נאמה ואמרה ש"בבחירות הקודמות הצבעתי ביבי – לא עוד. מלחמת צוק איתן היתה עבורי נקודת שבר. הבנתי שלא אשתוק יותר. 76 חיילים ו-5 אזרחים נהרגו במרחק נגיעה מביתי. ממשלת נתניהו ציפתה ממני שאשאיר את ילדיי בשדה קרב.

 

"המלחמה נגמרה לפני חצי שנה אבל בשדרות ובסביבה היא מורגשת כאילו התרחשה אתמול", הוסיפה חביביאן קציר. "החושים של ילד בן 8 בעוטף עזה חדים כמו של חייל קרבי. ממשלותיך מר נתניהו מיגנו את העיר שלי לדעת אבל אין דרך למגן אוזניים של ילד בן 5. ביבי, הילד שלי יכול להעביר לך השתלמות איך לזהות יציאה של כיפת ברזל".

יוסי רגב. למען העתיד, ממשלה אמיצה ()
יוסי רגב. למען העתיד, ממשלה אמיצה

יוסי רגב, שהיה בטנק הראשון שצלח את התעלה במלחמת יום כיפור, נפצע קשה ונותר נכה, סיפר: "למדתי על גופי עד כמה נוראה היא המלחמה. לפני שנה יצאנו, חבריי ואני בקריאה לקדם הסכם. לאכזבתנו נוכחנו לדעת כי התנהלותו של ראש הממשלה רק מרחיקה כל הסכם והסדר. למען החוסן הלאומי יש צורך בממשלה אמיצה ואחראית. ולכן ב-17 במרס כולנו הולכים להצביע. למען עתידנו ולמען הדורות הבאים חייבים להחליף את הממשלה".

 

הסופר והאמן יאיר גרבוז דיבר בגנות ההסתה והשנאה, ואמר כי לא מדובר בעשבים שוטים. גרבוז ביקש "להכריז על מדינת אזרחיה ולא על מדינת שליטיה" והוסיף: "זו רק שאלת הצלתנו. אנחנו צריכים להציל את עצמנו מעצמו. חייבים להחליף את השלטון. לשלוח אותם הביתה כדי שלכולם יהיה בית".

 

מאיר דגן ועמירם לוין  (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מאיר דגן ועמירם לוין (צילום: מוטי קמחי)

 

דרור בן עמי מתנועת "מיליון ידיים" היה ראשון הנואמים: "בנימין נתניהו, דרדרת אותנו אל פי תהום, נמאסת עלינו. נכשלת מדינית-בטחונית, נכשלת חברתית-כלכלית, נכשלת באזרחות ונכשלת בדמוקרטיה. מדינת ישראל דורשת שינוי. ב-17 במרס אנחנו, אתם, נביא את השינוי".

 

המונים בכיכר  (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
המונים בכיכר (צילום: עידו ארז)

כיכר רבין, הערב  (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
כיכר רבין, הערב (צילום: מוטי קמחי)

 

בין הנואמים בעצרת: ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, מיכל קסטן-קידר, אלמנתו של סא"ל דולב קידר ז"ל שנהרג בצוק איתן, הפעילה החברתית אורלי בר לב, האלוף במיל' עמירם לוין, הצייר והסופר יאיר גרבוז, הפעיל החברתי תמיר חג'ג, יוסי רגב - קבוצת לוחמי 73', רונית קציר, נציגת תנועת הנגב המערבי, נורית פלד, רמי איברהים - קצין קרבי דרוזי ודורית לוי, נציגת מאהל הדיור.


דגן, בן 70, מהלוחמים הנערצים בתולדות ישראל הוא בן לניצולי שואה. הוא התגייס לצה"ל ב-1963 והיה בין השאר מפקדה של סיירת רימון שפעלה ברצועת עזה. דגן שנפצע במהלך שירותו הצבאי שימש בין השאר כמפקד אוגדה וכראש יחידת הקישור ללבנון (יק"ל). הוא השתחרר מצה"ל בדרגת אלוף ובין השנים 2011-2003 עמד בראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים. בתקופת כהונתו - על פרסומים זרים - חיסלה ישראל את עימאד מורנייה ומחמוד מבחוח וכמו כן הופצץ הכור בסוריה. לפי פרסומים זרים, בתקופתו חוסלה שורת מדעני גרעין איראניים.

 

בין הקהל הגדול גם ילנה וגיא, בני זוג מתל אביב. ילנה: "רוצים שינוי

ונמאס מביבי כי הוא עושה רק נזק. אנחנו מפחדים שהוא ינצח שוב פעם. הדרך של ביבי ובנט אלימה ולא נכונה. צריך לעבוד עם השכל. ביבי פונה רק לקהל שלו, ימנים וחרדים. המדינה לא זזה כבר שנים ואנחנו דורכים במקום". גיא הוסיף: "יוקר המחיה גם קשה ועניין משבר הדיור קשה לנו. כל המשאבים הולכים להתנחלויות ולשטחים ואני רוצה שהכסף יילך לחינוך". ששון ואביבה שלום הגיעו לכיכר רבין מבת חפר: "באנו לשנות את השלטון, כי כולם מושחתים. ביבי לא טוב בבית, לא טוב במדינה וגם כלפי חוץ. הוא מקלקל את היחסים עם כל כולם. אנחנו רוצים לקדם את השלום כי הוא מקדם גם את העניינים החברתיים".

 

תושב רחובות, בן 75, הגיע לדבריו למען ילדיו ונכדיו: "באתי לכאן כי אני לא רוצה את הליכוד בשלטון. בכל שנותיו בנימין נתניהו לא עשה כלום, רק דיבר. הוא לא חידש לנו שום דבר, לא נתן לנו תקווה. אני מהולנד במקור ובשנים האחרונות חשבתי לא פעם לעזוב את הארץ כי אני פשוט מתוסכל. אני כאן בשביל הילדים והנכדים שלי. אני רוצה שיבטיחו להם עתיד טוב יותר, שהם יוכלו לקנות דירה, להתקיים בכבוד ולא להיות עסוקים בהישרדות".

 

 

 

 

ח"כ מירי רגב. "דגן מבלבל את הציבור" (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
ח"כ מירי רגב. "דגן מבלבל את הציבור"(צילום: עידו ארז)

יריב לוין: פטפטת חסרת אחריות של דגן

יו״ר ועדת החוץ והביטחון, ח״כ יריב לוין מהליכוד, הגיב וכינה את דבריו של דגן "פטפטת חסרת אחריות שגורמת נזק אדיר לביטחון המדינה". ח"כ מירי רגב אמרה: "מאיר דגן מנסה לבלבל את הציבור ולטשטש בין תפקידיו בעבר לבין האידאולוגיה שלו".


פורסם לראשונה 07/03/2015 19:16

 

בהכנת הידיעה השתתפה מורן אזולאי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאיר דגן, הערב בעצרת
צילום: מוטי קמחי
התארגנות אחרונה לעצרת
צילום: מוטי קמחי
מומלצים