שתף קטע נבחר

ביקורת על הראיון עם ארז אפרתי: 'די לזוהמה'

טענות רבות הוטחו בתוכנית "עובדה" בעקבות שידור כתבה על ארז אפרתי. "נותנים הזדמנות לטהר את שמו", נטען בתלונה שהגיעה לרשות השנייה, "נגרם סבל לנשים בשל התעקשותכם לשדר את התוכנית", נכתב בעמוד הפייסבוק של התוכנית. הכתבת נסלי ברדה: "ראיון עיתונאי הוא לא פרס. הסיפור מטריד וחשוב להקשיב לו"

ביקורת קשה וזעם בעקבות הראיון עם ארז אפרתי בתוכנית "עובדה". אפרתי, מאבטח של הרמטכ"ל לשעבר שהורשע בניסיון לבצע מעשה סדום, התראיין לתוכנית ששודרה אמש (ב') בזכיינית ערוץ 2 קשת, ועשרות תלונות הגיעו היום בעקבות זאת לרשות השנייה.

 

"די לזוהמה המצחינה הזו", נכתב באחת התלונות שנשלחה לנציב תלונות הציבור ברשות השנייה דוד רגב והגיעה לידי ynet, "די למרק עברייני מין מורשעים בטלוויזיה. הם אינם גיבורי תרבות! עד מתי תפקירו ילדות, נערות ונשים לפגיעות מיניות?".

 

"ושוב חוזר הניגון", נכתב בתלונה אחרת, "הוא ביצע מעשה סדום בנסיבות של אינוס, ואתם מראים הזדמנות שנייה לטהר את שמו ולעורר לעברו אמפתיה ורחמים". בתלונה נוספת נכתב: "שידור התוכנית אינו עולה בקנה אחד עם השכל הישר". נציב התלונות מסר ל-ynet כי פנה לזכיינית קשת לקבל את תגובתה, בטרם ישיב לפונים. 

 

ארז אפרתי ביום השחרור מהכלא (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
ארז אפרתי ביום השחרור מהכלא(צילום: אביהו שפירא)
 

במקביל פנתה היום יו"ר ארגון נעמת גליה וולך למנכ"ל הרשות השנייה, וביקרה את ההחלטה לשדר את התוכנית. "פתחון הפה אשר ניתן לאפרתי במסגרת התוכנית הינו סטירת לחי בפניהן של אלפי נשים, קורבנות אלימות מינית, אשר הזדעזעו לנוכח הבמה המכובדת לה זכה מאבטח הרמטכ"ל לשעבר", כתבה וולך במכתב. "ברור לכל שהראיון אמש לא שירת דבר מלבד יצר המציצנות ושיקולי נתוני צפייה אשר באו על חשבון רגשות הציבור בכתבה אשר התאמצה להאניש את התוקף ארז אפרתי ולתת לצופים את התחושה שבכל גבר קיים פוטנציאל לתקיפה. אין לי צל של ספק כי הריאיון אמש החזיר רבות מקורבנות התקיפה המינית בישראל אל מקריהן הקשים כשבדמותו של אפרתי המבקש להתחיל את חייו מחדש, הן מוצאות את תוקפיהן שלהן".

 

גם בעמוד הפייסבוק של התוכנית "עובדה" נכתבו תגובות זועמות על שידור הראיון. "הדבר הכי גרוע והכי בלתי נסלח לערוץ 2", כתבה אחת הגולשות, "היום נגרם סבל לנשים רבות בשל התעקשותכם לשדר את התוכנית. אין לכם שמץ של מושג איזה כאב גרמתם. אכזבה גדולה מחוסר הרגישות. אני מזועזע".

 

כתבת התוכנית נסלי ברדה, שראיינה את אפרתי, שנידון לשמונה שנות מאסר ושוחרר לפני כחודש אחרי שריצה שני שליש

מהתקופה, פירטה בעמוד הפייסבוק של "עובדה" את השיקולים לפרסום הראיון. "כשהתחלנו לעבוד על כתבת נסיון האונס בירקון, היה ברור שזה נושא קשה, רגיש; כזה שמעלה הרבה מאוד שאלות. לחלק גדול מהשאלות האלה היתה רק כתובת אחת: העבריין עצמו, ארז אפרתי", כתבה ברדה, "עד רגע התקיפה, אפרתי היה ב'צד של הטובים': שירת ביחידה מובחרת, עבר את כל המבחנים של השב"כ והתקבל ליחידה לאבטחת אישים, שמר על הרמטכ"ל. האיש הזה חמק מתחת לכל רדאר אפשרי, עד הלילה שבו תקף פתאום באכזריות, לכאורה בלי אותות אזהרה, צעירה שהיתה בדרכה הביתה.

 

"לא היה מובן מאליו לראיין אותו. כל ההסתייגויות עלו על השולחן. אז למה כן? כי ראיון עיתונאי הוא לא פרס. הוא כלי לעסוק בשאלות ציבוריות. ארז אפרתי הוא עכשיו אדם חופשי. האם כעת, כשהוא חזר לתוך החברה, המנגנון החייתי שבו נוטרל? אפשר בכלל לנטרל מנגנון כזה? האם ישנם סימנים מקדימים שיכולים להזהיר מפני הסכנה שמצויה באדם שנראה על פניו נורמטיבי? יש משהו מבהיל בסיפור של אפרתי דווקא כי היא רחוק כל כך מתדמית האנס. זה לא הופך אותו ולו בגרם לפחות אשם, אולי להפך. אבל זה הופך את הסיפור שלו למטריד הרבה יותר, עבור כולנו. גם אם לא פשוט, חשוב, בעיניי, להקשיב לו". 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות עובדה
ארז אפרתי ב"עובדה"
באדיבות עובדה
צילום: אלדד רפאלי
נסלי ברדה. כל ההסתייגויות עלו על השולחן
צילום: אלדד רפאלי
לאתר ההטבות
מומלצים