שתף קטע נבחר

תומר שטיינהאור: "הפספוס? ההפסד בגמר עם הפועל"

שחקן העבר גר בטבעון ולא מתגעגע לכדורסל: "אני עובד בחברת חשמל, אולי אאמן בעתיד". המצב במדינה מפריע לו: "הצבעתי מרצ ואני מרגיש כמו נטע זר", והוא לא שוכח את אורי שלף שיחד עימו זכה בגביע המדינה במדי הפועל ת"א: "השאיר צוואה מפוארת". מצאנו את האפיקומן - ynet ספורט חוזר לכוכבים שנעלמו מהרדאר

בזמן ששחקני עבר גדולים בכדורסל הישראלי כמו עודד קטש, גיא גודס, ליאור ליובין וברק פלג, בחרו בקריירות אימון, יש אחרים שהעדיפו להתרחק מהענף, אחד מהם הוא תומר שטיינהאור. בגיל 48 וכשמאחוריו קריירה ענפה של קרוב ל-25 שנים, הסנטר הישראלי הטוב ביותר בשנות ה-90 נהנה מהחיים בקריית טבעון הפסטורלית, ולא חושב יותר מדי על הכדור הכתום.

 

פסח ב-ynet ספורט:

 

"לפני 13 שנים עברתי יחד עם משפחתי לצפון, אני חי במקום רגוע רחוק מההמולה התל אביבית וטוב לי. האופציות פה מבחינת כדורסל הן מועטות ופחות אטרקטיביות".

 

שטיינהאור. "אני הפועל" (צילום: יוסי רוט) (צילום: יוסי רוט)
שטיינהאור. "אני הפועל"(צילום: יוסי רוט)

 

כשאתה רואה את חברים שלך שנשארו בענף בתפקידים שונים זה לא מגרד לך לחזור?

"זה לא בדמי לאמן. התאים לי יותר לנהל מקצועית אבל אנחנו יודעים שזה לא תפקיד פופולארי בארץ".

 

אחת הסיבות שבגללן שטיינהאור לא כל כך חושק בקריירת אימון היא האפיזודה הקצרה שהייתה לו בבני הרצליה לפני שלוש שנים כששימש כעוזרו של אריאל בית הלחמי: "ברגע שפיטרו אותו החלטתי לעזוב יחד איתו. לא התלהבתי ממעמד המאמן ומההתייחסות של קברניטי הענף למאמנים".

 

ספורטאי מזן אחר

לאורך השנים ובניגוד לספורטאים ישראלים שמתרחקים מפוליטיקה כמו מאש, שטיינהאור ידוע כאיש שמאל מובהק ולא פחד להגיד את דעותיו. בעבר אף התפקד למקום ה-99 ברשימת מרצ לבחירות.

 

"הצבעתי למרצ גם בבחירות האחרונות. היה לי חשוב מאוד שהם יעברו את אחוז החסימה וייכנסו. זה שהמחנה הציוני נגס בהם גרם לי לחשוש. אני מסופק מאוד מההישג שלהם בסוף".

 

גם הכלב הצביע מרצ. מתוך סטטוס בפייסבוק של שטיינהאור ביום הבחירות (צילום: מהפייסבוק ) (צילום: מהפייסבוק )
גם הכלב הצביע מרצ. מתוך סטטוס בפייסבוק של שטיינהאור ביום הבחירות(צילום: מהפייסבוק )

 

מרצ אומנם נכנסה לכנסת, אבל השמאל שוב הפסיד.

"יש פה מציאות אנטי שמאלנית, בטח אחרי המלחמה בקיץ. אנחנו רואים מה הולך ברשתות החברתיות. אני מרגיש לפעמים כנטע זר פה. היה ציד מכשפות נגד השמאלנים והערבים בצוק איתן. הדעות הללו מפריעות בטח כשהילדים שלך עושים שירות משמעותי ותורמים למדינה, אבל זה המצב כאן ואין מה לעשות".

 

קיווית שתוצאות הבחירות יהיו אחרות.

"אמירה אחת של ביבי, ועוד שתי מילים של גרבוז עזרו לימין. ביבי פוליטיקאי מבריק והוא ניצל את העליהום עליו להצלחה".

 

שטיינהאור עם ילדיו. "הדעות נגד השמאלנים מפריעות לי כשהילדים שלי תורמים למדינה" (צילום: ערן יופי כהן) (צילום: ערן יופי כהן)
שטיינהאור עם ילדיו. "הדעות נגד השמאלנים מפריעות לי כשהילדים שלי תורמים למדינה"(צילום: ערן יופי כהן)

 

אז הציבור אשם?

"אין לי טענות לאנשים. אני חושב שאולי זה טוב שביבי נבחר, שיהיה שלטון ימין שנתיים-שלוש. אם זה יצליח נוכל להרוויח, מה שאני מסופק שיקרה, ואם הוא לא יצליח אז כמו ב-1999 השמאל יוכל לעלות שוב לשלטון. כנראה שעדיין המדינה לא בשלה לשלטון שמאל".

 

הקשר המדהים עם רלף קליין

לשטיינהאור היו לא מעט רגעים יפים בקריירה. אחד מהם היה בעונת 1992/3 כשזכה יחד עם הפועל תל אביב בגביע המדינה. "אני הפועל ומזוהה איתה לאורך כל השנים", מספר הסנטר. על רלף קליין שאימן אותו באותה עונה ונחשב על ידו ל"מאמן הטוב ביותר שהיה לי", יש לו רק מילים טובות להגיד.

 

רלף קליין. אינטיליגנציה רגשית (צילום: צפריר אביוב) (צילום: צפריר אביוב)
רלף קליין. אינטיליגנציה רגשית(צילום: צפריר אביוב)

 

"לרלף הייתה אינטילגנציה רגשית וחיבור עם השחקנים שלמאמנים אחרים לא היה ולא יהיה. לדוגמא היינו קבוצת הגנה מדהימה באוסישקין בזמנו, ולא עבדנו על הגנה בכלל באימונים. רלף ידע לדבר לשחקנים ולהיכנס להם לראש. הוא גם עשה את זה במכבי תל אביב כשהם זכו באליפות אירופה. הוא היה פסיכולוג גדול. השנתיים איתו בהפועל היו מדהימות".

 

יחד עם זאת, הפספוס הכי גדול של שטיינהאור קרה גם כן באותה עונה כשהאדומים לא הצליחו לזכות בתואר האליפות למרות שפגשו בסדרת הגמר את הפועל גליל עליון.

 

"זו הייתה עונת הדובדבנים של פיני. גליל הייתה קבוצה מדהימה, הרבה יותר טובה מאיתנו. אחרי שהם הדיחו את מכבי ולנו היה את יתרון הביתיות מולם בסדרת הגמר, זה הכניס אותנו כנראה לאופוריה וחטפנו בראש באוסישקין. משם כבר לא יכולנו לעצור אותם".

 

אחד מחבריו לקבוצה של שטיינהואר בעונת הגביע היה אורי שלף ז"ל, מנהלה המקצועי של הפועל תל אביב שנפטר בתחילת השבוע מדום לב. "היו שלושה צעירים בקבוצה באותה עונה, אורי, דרור פחימה שגם נפטר מדום לב, ויניב בביוף", הוא נזכר.

 

שלף. השאיר מורשת מפוארת מאחוריו (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
שלף. השאיר מורשת מפוארת מאחוריו(צילום: טל שחר)

 

"אורי היה שחקן צעיר שעלה מהנוער, מוכשר אבל מאלה שקשה להם לקבל דקות כי היו שחקנים טובים אחרים. אורי מהר מאוד הבין לאן הקריירה שלו תתפתח, אבל הוא היה אוהד הפועל אמיתי שגדל במועדון. אורי היה מדהים, חריף, בעל חוש הומור, ציני מאוד. התאים ל-DNA של הפועל ואוסישקין".

 

שטיינהאור יודע שאף אחד בהפועל ת"א לא ישכח את שלף: "הוא לקח את הסיפור של הפועל אוסישקין ומינף אותו לאחד הסיפורים המדהימים בספורט הישראלי. מליגה ב' אורי לקח קבוצה שיכולה הייתה להיעלם כמו אליצור נתניה, גבת יגור ועפולה. הפרויקט הזה חרוט על שמו, זו הצוואה שלו".

 

סנטר העבר מקווה שמותו של שלף יעשה אולי שינוי בחשיבה של אוהדי הספורט בישראל: "אני מקווה שאולי בגלל המקרה שקרה לאורי זה יוריד את הקולות הלא נעימים ממחנות האוהדים, הקיצוניים של הפועל תל אביב ואלה של מכבי וירושלים. נקווה שזה ייעלם כמו שקריאות השואה מתחילות להיעלם. אורי עבד מאחורי הקלעים כדי למגר את התופעות האלה. להפועל יש קהל מדהים, הכי טוב בארץ, וכולי תקווה שדברים ישתנו. אנשים חייבים להיכנס לפרופורציות".

 

אוהדי הפועל ת"א. "הכי טובים בארץ" (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
אוהדי הפועל ת"א. "הכי טובים בארץ"(צילום: ראובן שוורץ)

 

מסקנה: אסור להתערב עם ג'מצ'י

לצד הקריירה הקבוצתית, שטיינהאור שיחק במשך 13 שנים בנבחרת ישראל הבוגרת (לזה צריך להוסיף עוד לא מעט שנים בנבחרות הצעירות), והשתתף בארבע אליפויות אירופה. כשהוא נזכר בתקופה ההיא קשה שלא לשמוע עד כמה הוא מתרגש.

 

"זו הייתה תקופה אדירה. החמישייה של הנבחרת הייתה מכביסטית עם קטש, שלף, הנפלד, שפר, ולפני זה מוטי דניאל וג'מצ'י. היינו נלחמים כל השנה בדרבים במאבקים באמת קשים, ובנבחרת חברים טובים ועד היום קשר טוב וכבוד הדדי. חבר'ה ברמה גבוהה, גם בחשיבה והבנת המשחק".

 

ג'מצי. נהנו יחד בנבחרת (צילום: יוסי רוט) (צילום: יוסי רוט)
ג'מצי. נהנו יחד בנבחרת(צילום: יוסי רוט)

 

ולסיום, אי אפשר בלי סיפור מצחיק מהשחקן שכל הקריירה שלו הייתה סוג של קומדיה אחת גדולה."היה איזה אירוע באימון נבחרת. אני לא רוצה לציין את השחקן, אבל הוא שיחק איתי בהפועל תל אביב. דורון ג'מצ'י התערב איתו שאם הוא קולע לסל שהיה מורם לתקרה בזמן שהוא יושב על הספסל, אותו שחקן חייב לרוץ עירום במגרש".

 

"ג'מצ'י כמובן קלע. אותו שחקן החליף צבעים. בסוף כולם לחצו עליו והוא רץ רק עם מגן קטן על אזור החלציים, ואז פתאום צביקה שרף שאימן אותנו נכנס לאולם וכולם נפלו לרצפה. המסקנה היא שאסור להתערב עם ג'מצ'י אף פעם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוסי רוט
תומר שטיינהאור
צילום: יוסי רוט
מומלצים