שתף קטע נבחר

זעקות, נפילה ורמיסה: תיעוד מהאסון בהלוויה

צלם "כיכר השבת" עמד על גג סמוך לישיבה שממנה יצאה ההלוויה של הרב שמואל הלוי ואזנר. בתיעוד נשמעות זעקות ההמונים ונראים הצפיפות והדוחק שקדמו לרגע שבו נרמס למוות מרדכי גרבר. בינתיים הרשויות לא לוקחות אחריות. המשטרה: חוקרים רשלנות. העירייה: אנחנו לא מארגנים הלוויות

תיעוד מהאסון בהלוויה: שלומי כהן, חבר האתר החרדי "כיכר השבת", תיעד במצלמתו את הרגעים שקדמו למותו של מרדכי גרבר (27) מאלעד. האברך הצעיר נרמס הלילה (יום א') במהלך הלווייתו של "פוסק הדור" החסידי, הרב שמואל הלוי ואזנר. בתיעוד נראים המוני מתאבלים מנסים להתקרב לבניין ישיבת חכמי לובלין בבני ברק, שממנה הוצאה המיטה ועליה גופת הרב המנוח. נכון לעכשיו הרשויות לא לוקחות אחריות לאסון. במשטרה ציינו כי נבדק חשד לרשלנות, ובעיריית בני ברק טוענים בתגובה כי הם לא עוסקים בארגון הלוויות.  

 

בתיעוד נשמעו זעקות רמות של המשתתפים, שרבים מהם ניסו להתקרב למיטה. בשלב מסוים מוחאים הנוכחים כפיים, אולם לא ברור מדוע עשו זאת. הצלם ואדם נוסף ששהה עמו הבחינו כי

חלק מהאבלים נופלים. הם אף תוהים כיצד גופת הרב תגיע לאמבולנס, שהוביל את המנוח לבית העלמין בעיר.

 

מרחב דן במשטרה פתח בחקירה בחשד לרשלנות מצד המארגנים. במהלך היום ייגבו עדויות ויבדקו אם האישורים למסע ההלוויה התקבלו כנדרש. גורם במרחב דן ציין כי "אנחנו לא שוללים שייעצרו מעורבים, הכול כמובן בהתאם להתקדמות בחקירה".

 (צילום: שלומי כהן, "כיכר השבת") (צילום: שלומי כהן,
(צילום: שלומי כהן, "כיכר השבת")

 (צילום: שלומי כהן, "כיכר השבת") (צילום: שלומי כהן,
(צילום: שלומי כהן, "כיכר השבת")

 (צילום שלומי כהן, "כיכר השבת") (צילום שלומי כהן,
(צילום שלומי כהן, "כיכר השבת")

הותיר אישה ותינוק. מרדכי גרבר ()
הותיר אישה ותינוק. מרדכי גרבר

מני גירא-שוורץ, פרשן רדיו קול חי, צפה במתרחש מעמדת השידור של התחנה שהוקמה במרפסת אחת הדירות ברחוב דסלר 20 - הבניין שמול ישיבת חכמי לובלין. "זו הייתה פשוט דרמה מטורפת מול העיניים, מחזה מזעזע ממש, וכמה שקשה לומר - גם די צפוי".

 

העיתונאי הוסיף כי "עוד כשראיתי את נחשול האדם ואת תנועות הלחץ בקהל, התרעתי בשידור חי ברדיו מפני אסון. קראנו לציבור לא להתקרב לאזור, אבל כשזה המונים בהיקף כה גדול, ועם אירוע שיוצא לפועל בתוך שלוש שעות, כנראה אין דרך לשלוט בדברים".

 

עיריית בני ברק: "לא קשור אלינו"

דובר עיריית בני ברק, אברהם טננבוים, אמר בהתייחסו לאסון כי "העירייה לא ארגנה את ההלוויה, היא לא מארגנת הלוויות. העירייה בסך הכול התבקשה לעזור בכמה דברים טכניים, ומה שהתבקשה היא עשתה. מה שקרה לא קשור לעירייה. לא אנחנו מאבטחים ולא אנחנו עושים את כל הדברים האלה. ממתי עירייה עושה את כל הדברים האלה? מה, זה אירוע עירוני? הייתה הלוויה. מי ארגן את ההלוויה? זה לא עניין שלנו".

 

טננבוים אמר עוד כי "העירייה התבקשה לעזור בדברים טכניים בשטח בית העלמין ולא מחוצה לו, למשל בבית העלמין להרוס קירות - היא הרסה קירות. בית העלמין קטן וצפוף. ביקשו מאיתנו להרוס קיר בבית העלמין כדי שיותר אנשים יוכלו להיכנס, אז שלחנו פועלים באמצע הלילה כדי להרוס את הקיר. ביקשו מאיתנו להאיר את בית העלמין – העירייה האירה את בית העלמין, כי הכול היה חשוך שם. העירייה התבקשה לספק מים – העירייה סיפקה מים. יותר מזה, האבטחה היא לא תפקידה של העירייה, היא לא עוסקת באבטחה. בשטח בית העלמין לא הייתה בעיה ומה שקרה ברחובות לא קשור אלינו".

 

טננבוים הוסיף כי יידרשו הסקת מסקנות והפקת לקחים: "נאמר שהטעות הייתה שהיו צריכים להוציא את הנפטר שלא דרך המדרגות. דובר תחילה שיעבירו אותו מכיוון רחוב הלפרין. ברחוב הזה אין מדרגות ולא היה קורה דבר כזה. ברחוב רגיל אין בעיה, אבל מישהו החליט ברגע האחרון להוציא את הנפטר דרך המדרגות של בית המדרש, שם הוא היה. כשיש הרבה מדרגות והמוני אנשים מצטופפים – אני לא איש משטרה ולא חוקר, אבל המשטרה צריכה להגיד מה קרה פה. אנחנו לא מארגני הלוויות ולא מאבטחי הלוויות. המשטרה תחקור ותבדוק. בהלוויה כזו המונית צריכים להסיק מסקנות. זה דבר רציני מאוד".

 

"פגיעות ראש ומעיכות בחזה" 

גרבר, נשוי ואב לתינוק, נפגע בעת הוצאת גופת הרב. צוות של מד"א העניק לו טיפול ראשוני שכלל החייאה, אולם בבית החולים איכילוב נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. צוותי ההצלה טיפלו בעוד שלושה נפגעים קשה שפונו לבתי החולים שיבא ובילינסון.

 

סגן מנהל בית החולים בילינסון, ד"ר נפתלי מידן, עדכן כי "הגיעו אלינו שלושה פצועים: פצוע קל, שסבל מפגיעה אורתופדית קלה, נשלח לביתו. חולה נוסף מאושפז בטיפול נמרץ במצב קשה. מצבו משתפר אבל עדיין קשה. חולה שלישי בחדר ההתאוששות ומצבו אנוש. נשקפת סכנה לחייו. הפצועים סובלים מפגיעת ראש ומעיכות בחזה, וגם פגיעה במוח בגלל חוסר הגעה של חמצן. הפצוע אנוש סובל גם מפגיעה בריאות".

 

ההרוג מרדכי גרבר התגורר כאמור באלעד והיה נשוי ואב לתינוק. בעירו סיפרו עוד כי הוא היה יתום מאב ואם ושהרב ואזנר היה "כמו אבא בשבילו". מכריו של גרבר ציינו כי הוא ואשתו המתינו הרבה שנים לילד ובאחרונה נולד בנם. עוד סיפרו המכרים כי גיסו של גרבר, בן ציון קורמן, נמנה עם ההרוגים בפיגוע במומבאי ב-2008. מסע ההלוויה של גרבר ייצא בשעה 15:00 מביתו ברחוב המאירי באלעד, והוא ייטמן בבית העלמין סגולה בפתח תקווה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים