שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

ישראל מתייחדת עם זכר ששת המיליונים

אירועי יום השואה נפתחו בצפירה בת שתי דקות ואחריה התקיים טקס הנחת הזרים ב"יד ושם" בהשתתפות הנשיא ריבלין וראש הממשלה נתניהו. בהמשך: מצעד החיים בפולין, בסימן 70 שנה לתום מלחמת העולם השנייה ושחרור מחנות ההשמדה

יום הזיכרון לשואה ולגבורה 2015 עומד בסימן 70 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה : מדינת ישראל מתייחדת היום (ה') עם זכרם של ששת מיליון הנספים, קורבנותיהם של הנאצים ועוזריהם. ב-10:00 ברחבי הארץ נשמעה צפירה בת שתי דקות ואחריה החלו טקסים שהמרכזי בהם היה אירוע הנחת הזרים במוזיאון "יד ושם", בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל גדי אייזנקוט.

 

נתניהו וריבלין בטקס ב"יד ושם", הבוקר (צילום: עפר מאיר) (צילום: עפר מאיר)
נתניהו וריבלין בטקס ב"יד ושם", הבוקר(צילום: עפר מאיר)

 (צילום: עפר מאיר) (צילום: עפר מאיר)
(צילום: עפר מאיר)

טקס הנחת הזרים ב"יד ושם" (צילום: איתי בלומנטל) (צילום: איתי בלומנטל)
טקס הנחת הזרים ב"יד ושם"(צילום: איתי בלומנטל)

הטיילת בתל אביב, הבוקר בזמן הצפירה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
הטיילת בתל אביב, הבוקר בזמן הצפירה(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

ירושלים (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ירושלים(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: איתי בלומנטל) (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

יו"ר "יד ושם", אבנר שלו, התייחס במשדר המיוחד של ynet לפעילויות שנערכות במקום במשך השנה. לדבריו, "הפעילויות החדשות שהן אולי נסתרות מעיני הציבור זה ימי העיון. אנחנו מארחים כאן את אנשי המטה הכללי, את המפקדים של המשטרה והשב"כ וארגונים אחרים. זה בית ספר שעובד כל ימות השנה ועוברים בו יותר מ-300 אלף ימי לימוד. היום אפשר להגיע אל מאחורי הקלעים, לראות ארכיון מבפנים, לראות צדדים שהם נעלמים מהקהל, אבל יש להם הרבה עניין והם שופכים אור נוסף ומעמיקים את ההבנה".

 

בכנסת התקיים הטקס "לכל איש יש שם" ובמסגרתו הוקראו שמות של הנספים מעל הדוכן במליאה. טקס הנעילה יהיה באמפיתיאטרון בלוחמי בגטאות ב-19:45.

הגלויה עם החותמת של המשטר הגרמני הנאצי ()
הגלויה עם החותמת של המשטר הגרמני הנאצי

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני הביאה עמה לטקס גלויה עם חותמת נאצית. סבה וסבתה עלו מסלוניקי בינואר 1933 וניסו שנים לדאוג לעליית קרוביהם. ב-1941, לאחר שכבר לא הצליחו לקבל שום ידיעות מיוון, שלחו גלויה למנהל תחנת הרכבת היהודי בסלוניקי: "מר כהן היקר, זה חמישה חודשים שאיננו יודעים דבר. אנחנו מקווים שהכול בסדר וכי תוכל למסור לנו בשורות טובות".

 

תשובה לא הגיעה, ורק אחרי שלוש שנים הגלויה התקבלה בחזרה בתל-אביב אחרי שעברה סיבוב לא קטן - עליה מוטבע הנשק הנאצי וצלב הקרס. קרובי המשפחה היהודים כבר נלקחו לאושוויץ. אבל אצל הגרמנים היעילות מעל הכול: ואם גלוייה לא מגיעה ליעדה – היא תוחזר לשולח. "סבתי הגדולה חנה ביבאס יצאה מהקרון יחד עם עוד קבוצה של יהודים וכנראה בסביבות השעה 23:00 מבלי שכלל הוכנסו בשערי הגיהנום, הם נורו בצרורות. בת דודי הגדולה, השחקנית חני נחמיאס, קרויה על שמה של חנה סבתנו הגדולה", מספרת ח"כ נחמיאס.

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין והגלויה ()
ח"כ איילת נחמיאס-ורבין והגלויה



במקביל, בפולין ייצא לדרך מצעד החיים בהשתתפות תלמידים, ניצולי שואה ופוליטיקאים ממדינות שונות בעולם.

 

אתמול, בעצרת הפתיחה הרשמית של אירועי יום השואה, אמר הנשיא ריבלין כי "אימת העבר ואיומי ההווה לא יכתיבו לנו את חיינו. אין טעות גדולה מהמחשבה שמדינת ישראל היא פיצוי על השואה. ישראל קמה בכוח הזכות - מאהבה וערגה למולדת עתיקה, מכוח חלום, שהוגשם והיה למציאות - לא מאימת הכיליון ולא משנאת האחר".

 

נתניהו העדיף להקדיש חלק גדול מדבריו בעצרת לאיראן ולהסכם הגרעין עם המעצמות.

פורסם לראשונה 16/04/2015 09:50

 

בהכנת הידיעה השתתף איתמר אייכנר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתי בלומנטל
טקס הנחת הזרים ב"יד ושם"
צילום: איתי בלומנטל
מומלצים