שתף קטע נבחר
צילום: ויז'ואל/פוטוס

מדריך: יום עצמאות בטוח לכלב ולחתול

רגע לפני מטחי הזיקוקים שיאירו את המדינה, כדאי לזכור כי כלבים וחתולים רבים עלולים להיבהל מאוד מהרעשים החזקים. כך תוכלו לעזור לחיית המחמד האהובה שלכם לעבור את החגיגה בשלום

אם חיות המחמד שלכם שרדו את רעשי הנפצים העזים בפורים, כעת מגיע האתגר הגדול: חגיגות יום העצמאות ועמן הרעשה כבדה של זיקוקי די-נור שיאירו את השמיים במקומות רבים ברחבי הארץ.

 

חיות המחמד הן בעלות חושים מפותחים ורגישות ביותר לרעשים חזקים, גם אם מקור הרעש הוא במרחק גדול. אם אתם מגדלים כלב או חתול, לבטח למדתם כבר לזהות את אופי תגובתו לרעשים פתאומיים חזקים.

 

 (צילום: ויז'ואל/פוטוס, shutterstock)
(צילום: ויז'ואל/פוטוס, shutterstock)

 

קולות הזיקוקים עלולים לגרום לבהלה אצל חיית המחמד, גם אצל בעלי חיים מאולפים שרגילים לרעשים חזקים. אצל חלקן רעשי הזיקוקים עשויים להתקבל באדישות פרוותית, אחרות עלולות לבטא התנהגויות המבטאות חרדה ופחד, שיכולות להתבטא בריצה מבוהלת ברחבי הבית, חיפוש אחר מקום מוגן (מחבוא מתחת לשולחן, בין הספות בסלון, בתוך ארון בגדים או בחדר) ולעיתים גם בהרס של חפצים.

 

לעיתים הדבר עלול לבוא לידי גם בעשיית צרכים בבית, אך נראה כי החשש הגדול הוא בריחה של החיה - החל מקפיצה ממרפסת הדירה ועד להימלטות מדלת הבית או מהחצר לרחוב.

 

בעוד שבסביבה הביתית הבטוחה, התגובה עשוייה להימשך לפרק זמן קצר, ברחוב מדובר בסיפור אחר לגמרי. הכלב גם אם מוחזק ברצועה, עשוי להיבהל, לברוח ולרוץ למשך מרחקים ארוכים עד שייעצר בסביבה זרה.

 

 (צילום: מוטי קמחי  ) (צילום: מוטי קמחי  )
(צילום: מוטי קמחי )

 

מעבר לסכנת הפגיעה ממכוניות חולפות, כלב או חתול בסביבה זרה עשויים להיתקל במחסור של מזון, מים, עלולים להיפצע ואם לא שיבבתם אותם בשבב זיהוי אלקטרוני או קולר עם פרטים מזהים, הסיכויים שלכם לפגוש אותם שוב אינם גבוהים. לכן, מומלץ להיערך מראש לקראת מטח הזיקוקים הרועשים במספר צעדים פשוטים. 

 

 

  • בררו במוקד העירוני במקום מגוריכם, באתר או עמוד הפייסבוק של המועצה או הרשות המקומית ובאמצעי התקשורת מתי שעת ההתחלה של מופע הזיקוקים. כך תוכלו להיערך מראש מתי להכניס את חיית המחמד הביתה או לגינה.

 

צאו לטייל עם רצועה או ריתמה לפני מופע הזיקוקים (צילום: תנו לחיות לחיות) (צילום: תנו לחיות לחיות)
צאו לטייל עם רצועה או ריתמה לפני מופע הזיקוקים(צילום: תנו לחיות לחיות)
 

  • שימו לב כי כלבים שקשורים לעמודים או סורגים חשופים לסכנה של פציעה עצמית ולחנק, במידה וייבהלו מרעש הזיקוקים וינסו לברוח.

 

  • החוק בישראל מחייב התקנת שבב לכלב וכדאי להתקין שבב גם אצל חתולים. שבב הוא אחד האמצעים היעילים ביותר לאתר חיה שאבדה. במרפאות וטרינריות, בכלביות עירוניות ובעמותות ישנם סורקים מיוחדים המותאמים לקריאת שבבים. 

  • אם הכלב או החתול נבהלים בקלות ומפגינים התנהגות חרדה קשה, צרו קשר עם הווטרינר המטפל כדי שיתאים עבורה טיפול הרגעה מתאים.

 

  • גם אם החיה נבהלת, בשום פנים ואופן אין לתת לה תרופות הרגעה המיועדות לבני אדם.

 

  • אם קיבלתם כדור הרגעה מהווטרינר, בררו עימו את המועד המומלץ לבליעת הכדור. ברוב הפעמים מומלץ לתת לחיה את הכדור כשעה עד שעה וחצי לפני תחילת מופע הזיקוקים.

 

 (צילום: ויז'ואל/פוטוס, shutterstock)
(צילום: ויז'ואל/פוטוס, shutterstock)

 

  • הקדימו את מועד הטיול היומי לצרכים ופריקת אנרגיות לפני אירועי יום העצמאות, כשהרחובות עדיין ריקים ואין תנועה רבה של אלפי אנשים, במיוחד בסמוך למוקד אירועי החגיגות.  

 

  • אם לחיית המחמד שלכם אין דיסקית המכילה את פרטי הבעלים, ניתן ליצור לבד בבית באמצעים פשוטים. ניתן לחבר פיסת קרטון לקולר של הכלב עם הפרטים החיוניים: שם המלא של הבעלים, כתובת מגורים ומספר טלפון. אפשר גם לכתוב זאת על הקולר במידת הצורך.

 

  • אפשר לרכוש דיסקית עם חריטה בחלק מחנויות לממכר ציוד לחיות מחמד או בחנויות מקומיות המתמחות בחריטה. בירור קצר ברשת עשוי לסייע לכם להגיע לחנות הקרובה למקום מגוריכם.

     
  • יוצאים לבלות בערב יום העצמאות? אם הכלב או החתול סובל מחרדה, נסו לבדוק האם חברים, שכנים או בני משפחה יכולים לבוא לשמור על חיית המחמד או במידת הצורך, אפשר לשכן את חיית המחמד לערב אחד אצל חברים חובבי כלבים / חתולים.

 

  • רגע לפני שתצאו מהבית, מומלץ להשאיר את הטלוויזיה פועלת או להשמיע מוסיקה שתמלא את חלל הבית ותדמה נוכחות של בני אדם.

 

לא מומלץ להגיע למקומות הומי קהל עם הכלב, במיוחד בזמן מופע הזיקוקים (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
לא מומלץ להגיע למקומות הומי קהל עם הכלב, במיוחד בזמן מופע הזיקוקים(צילום: ירון ברנר)

 

  • אל תשאירו את הכלב קשור בדירה והקפידו לסגור חלונות או תריסים היטב. אם יש ברשותכם חתול, אפשר למגן את החלונות עליהם הוא נוהג להשקיף על הנעשה בחוץ בעזרת רשת.

 

  • אם חיית המחמד מגיבה בחרדה לפני תחילת הזיקוקים, אל תרדפו אחריה כדי לנסות להכניסה למקום המוגן שהוכן עבורה. המשיכו להתנהג רגיל ואל תעניקו משמעות חריגה לרעשים ויש סיכוי שהכלב יעבור את הרעש ללא תגובה חרדתית. משחק עם הכלב ומתן חטיף טעים יכולים לסייע לכם לעבור את מפגן הזיקוקים בשלום. 

     
  • בחג העצמאות רבים נוהגים לצלות מזונות על מנגלים לוהטים. כלבים רבים מתפתים להתקרב אל אזור עקב הקירבה למזון. כדי להגן על הכלב מפני כוויות, הקפידו להרחיק אותם או לקשור את הכלבים הרחק מגופי חימום שונים.

 

  • שאריות מזון מתובלות, עצמות אינם בריאים לכלב. הדבר עשוי לגרום לו למיחושי בטן, שילשול ופגיעה במערכת העיכול. מומלץ להיזהר מפני שיפודי עץ המשמשים לשיפוד מזונות שונים, כלבים עלולים לאכול את המזון יחד עם השיפוד ולסבול מפציעות קשות.

 

  • קחו איתכם את המזון היבש של הכלב וכלי למים. אתם לא בעלי הכלבים היחידים שיצאו לבלות בחיק הטבע, כדי להצטייד ברצועה או ריתמה כדי לשמור את הכלב קרוב אליכם. טיול בעזרת ריתמה או רצועה יעזרו לכם למנוע מהכלב נפילה לבורות או כניסה לאזורים בהם מסתתרות חיות בר.

 

  • אם אתם מוטרדים מכך שהכלב יאכל מזונות לא רצויים או יחטט בפחי האשפה עתירי המזון בשטח, שימוש במחסום פה יעזור לצמצם אכילת דברים לא רצויים. זיכרו כי אסורה הכניסה לשמורות טבע מוכרזות עם כלבים.

 

  • אם הכלב או החתול ברחו במהלך מופע הזיקוקים או במהלך הטיול, ואיבדתם את עקבותיו גם לאחר מספר שעות של חיפושים. נסו ליצור קשר עם עמותות למען בעלי חיים באזור מגוריכם או עם המוקד העירוני ברשות המקומית.

 

 

  • במידה ופרטי הבעלים אינם ידועים לכם, אפשר לדווח בזמן אמת באתר ipets  על חיה שאבדה או נמצאה (יש גם אפליקציה). אם תקחו את החיה למרפאה ווטרינרית או רשותית שפועלת במהלך החג, במידה והכלב בעל שבב זיהוי, ניתן יהיה לאתר את בעליו.

 

רוצים לאמץ חבר חדש עם זנב? במדור האימוץ "בואו הביתה " מחכים לכם כלבים וחתולים שמחפשים בית אוהב ברחבי הארץ

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
רגישים לרעשים חזקים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
צילום: AFP
מומלץ שלא לקחת את הכלב לחגיגות העצמאות בערב
צילום: AFP
אדיבות אפילקציית wooof- רשת חברתית לבעלי כלבים
לשמור על הכלב בטיול בטבע
אדיבות אפילקציית wooof- רשת חברתית לבעלי כלבים
מומלצים