שתף קטע נבחר

משרד הבריאות על חיפה: "רצינו לבדוק היטב"

במשך שבוע נמנע משרד הבריאות מלהתייחס לסערת נתוני תחלואת הסרטן באזור חיפה. אחרי ההודעה הדרמטית שלפיה לא נמצאה עדות לקשר בין זיהום אוויר לתחלואת ילדים, החליט מנכ"ל המשרד לשבור שתיקה: "העדפתי לבדוק את הנתונים בשיקול דעת". ראש העיר חיפה יהב: "לא מאמין לאף אחד"

"העדפתי לבדוק היטב את הנתונים בשיקול דעת ובאחריות עם קשת רחבה של גורמים מקצועיים במערכת הבריאות". זה ההסבר שניפק היום (ג') מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק בעקבות "צפירת ההרגעה" שפרסם אמש משרדו ולפיה לא נמצאה עדות לעודף תחלואה בסרטן בגיל הילדות באזור חיפה. אחרי שבמשך שבוע אנשי משרד הבריאות בחרו להימנע מלהתייחס לנתונים שהסעירו את המדינה, ציין המנכ"ל אפק כי בימים שחלפו הוא בדק את הנתונים כדי להבין מה המצב בפועל.

 

"בשבוע האחרון קיימתי דיונים עם כל הגורמים המקצועיים בניסיון לברר מהם הנתונים המעודכנים ביותר בנוגע לתחלואת סרטן בילדים באזור חיפה, כולל סקירת המחקרים החדשים ביותר בתחום ודיונים עם איגודים מקצועיים ואנשי האקדמיה", אמר פרופ' אפק.

 

מיד אחרי שפורסמו הנתונים בשבוע שעבר וצצה הביקורת, משרד הבריאות החל לקיים דיון עם הגורמים המקצועיים בניסיון להבין אם מה שפורסם הוא אכן נכון או לא. מנכ"ל משרד הבריאות עסק בנושא בעצמו בכל יום, עד שביום שישי ביקש לכנס את ועדת המומחים שישבה אתמול. מטרת המפגש הייתה לגבש קונצנזוס בקשר למה שידוע מהספרות המחקרית. בסופו של דבר הסכימו גם במשרד הבריאות כי אין הוכחות לקשר בין זיהום אוויר לבין תחלואת סרטן בילדים, בניגוד למה שפורסם.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

משרד הבריאות מתכוון להמשיך לבדוק את המידע שהתפרסם במחקר של פרופ' ברחנא, פרופ' פרץ ואחרים, ולפיו לילדי חיפה יש סיכון גבוה ב-16 אחוזים לחלות בסרטן בעתיד. עם זאת, בדיונים שהתקיימו במשרד הבריאות בשבוע האחרון התגלעו חילוקי דעות גם בין החוקרים עצמם. זהו אחד מהמחקרים הבודדים שכן מראים שעלולה להיות תחלואה מוגברת של סרטן בחיפה בקרב ילדים, אף על פי שנתוני רשם הסרטן הלאומי מוכיחים שזהו אינו המצב.

 

בתוך כך, שעות ספורות לאחר שקיבל ממשרד הבריאות הכחשה לגבי נתוני תחלואת הסרטן בילדים הודיע ראש העיר חיפה יונה יהב כי הוא מבטל את הצווים שהוציא שלשום לבתי הזיקוק ולשלושה מפעלים נוספים. יהב חזר על טענותיו בעבר כי האוויר בחיפה נקי, וכי תחלואת היתר במבוגרים היא שריד לשנים שבהן עבדו בתי הזיקוק ללא פיקוח ועשו ככל העולה על רוחם.

 

במסיבת עיתונאים שערך בצהריים ציין יהב כי "העיר חיפה חווה ירידה דרמטית של זיהום בשנים האחרונות, אין תחלואת עודף או תחלואה חריגה של ילדים בעיר חיפה, העיר חיפה היא מקום מצוין לגור בו".

אזור בתי הזיקוק. יותר שאלות מתשובות (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
אזור בתי הזיקוק. יותר שאלות מתשובות(צילום: ג'ורג' גינסברג)

ראש העיר הודה עם זאת כי כעת הוא "לא מאמין לאף אחד", וכי בכוונתו להביע התנגדויות אישיות לפרויקטים במפרץ ובהם קרקעות הצפון. כמו כן הורה לאיגוד ערים לאיכות סביבה במפרץ לרכוש מכשירי ניטור נוספים שינטרו חומרים הנפלטים מהמפעלים במפרץ ואינם מנוטרים כעת. "לא יהיה חלקיק אחד שקיים בספרים ולא ינוטר בעיר חיפה".

 

בחודש נובמבר האחרון פרסמה הקואליציה לבריאות הציבור בצפון דו"ח שבו נטען כי במפרץ יש אמנם ריכוז גדול של תחנות ניטור, אך חומרים מסוכנים רבים כלל אינם מנוטרים על ידי תחנות אלה. יהב ביקש כי מבקר המדינה יבדוק את אירועי השבוע האחרון וקרא לראש הממשלה למנות את מבקר המדינה לשעבר, נשיא בית המשפט המחוזי בדימוס השופט מיכה לינדנשטראוס, לעמוד בראש ועדה שתבדוק נתוני אמת הנוגעים לבריאות ילדי חיפה.

 

לשאלת ynet מה השתנה מאז אתמול, ומדוע לא ימשיך בצעדי המחאה בשל תחלואת היתר בקרב מבוגרים, טען יהב כי מקור תחלואה זו בתקופה שבה פעלו בתי הזיקוק ללא אחריות בעת שהיו "אקס טריטוריה". לדבריו, "לפני 30-20 שנה היה פה זיהום בלתי סביר. בעבודה סיזיפית הצלחנו להפחית את זה", טען. כשנשאל על הכספים שתורמים המפעלים ענה בציניות כי בכוונתו להמשיך ולהתרים את הגופים העשירים לטובת העיר, "כי כשניסיתי להתרים את העניים זה לא הצליח". לדבריו, למרות העובדה שהמפעלים אכן תורמים עשרות מיליונים לעיר, הוא נלחם בהם ואף הביא להפחתת הזיהום.

 

הירוקים: "לא לוקחים אחריות על ציבור שלם" 

הארגונים הירוקים אמרו היום כי ה"זיגזג" של משרד הבריאות מדאיג, וכי הוכח בוודאות כי תחלואת מחלות הריאה בקרב ילדים במפרץ גבוהה. "משרד הבריאות נסוג מהודעתו על הקשר בין

תחלואת ילדים מסרטן לבין זיהום במפרץ חיפה. המשרד לא נסוג מהקשר בין תחלואת ילדים בשאר המחלות, או מחלות מבוגרים בכלל ובהן סרטן ריאות, שד ולימפה, מחלות לב ונשימה", אמרו בארגון שתי"ל. "שלל מחקרים, בין השאר של משרד הבריאות עצמו, מצביעים על קשר ואסור להתעלם מכך. צר לנו על הזיגזג של ראש העיר חיפה יונה יהב שמושך את צעדיו, אשר מלכתחילה היו חסרי משמעות משפטית, סביבתית ומעשית".

 

מור גלבוע, מנכ"ל ארגון "מגמה ירוקה", אמר: "שתיקתו של משרד הבריאות לאורך השבוע האחרון, הודעת החזרה בו מחלק מהממצאים והיעדר קריאה ברורה לעצור את התעשייה המזהמת יחד כולם מעידים על זגזוג, בלבול ואי לקיחת אחריות על מצבו של ציבור שלם. אנו מצפים ממשרד הבריאות לקרוא לעצירת שלוש התוכניות ההרסניות: לעצור את תוכנית הרחבת בז"ן פי 3, תוכנית הקמת מתחם פטרוכימי חדש בשם 'קרקעות הצפון' ומניעת הקמת נמל הדלקים", אמר גלבוע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים