שתף קטע נבחר

מה מכסה ביטוח נסיעות בעת רעידת אדמה?

האם ביטוח לחו"ל מחריג התפרצות וולקנית, מי מממן את הטיטולים לתינוקות שרק נולדו, והאם הפוליסה מפצה מטייל שלא נפצע בגופו, אך חופשתו נקטעה עקב אסון טבע? שאלות ותשובות בעקבות רעש האדמה בנפאל

אסון רעידת האדמה בנפאל, שגבה את חייהם של מאות בני אדם, הותיר אלפים ללא קורת גג וזקוקים לחילוץ או סיוע. בין האזרחים הרבים הזקוקים לסיוע גם ישראלים - חלקם תרמילאים וחלקם הורים ותינוקות בני יומם שעברו הליכי פונדקאות.

 

 

כדי להסדיר את החילוץ והסיוע הרפואי יאלצו חלק מהישראלים בנפאל להפעיל את ביטוח הנסיעות שלהם. בסיוע רן מזרחי, החתם הרפואי של קבוצת הביטוח דיוידשילד, ועו"ד גיל מיכלס, מומחה לביטוח ונזיקין, גיבשנו שאלות ותשובות שיעשו קצת סדר בנושא.

 

- מהם סוגי פוליסות הביטוח לנסיעות ומה הן כוללות?

 

עו"ד מיכלס: "ביטוחי הנסיעות מתחלקים לשלוש קבוצות: רגילים, עסקיים, וביטוחים לתרמילאים ולמי שעוסק בספורט אקסטרים. הביטוח הבסיסי הוא רגיל, ועליו מרכיבים הרחבות בהתאם לצורך".

אזרחים ברעידת האדמה בנפאל (צילום: EPA) (צילום: EPA)
אזרחים ברעידת האדמה בנפאל(צילום: EPA)
 

"הביטוח נותן כיסוי רפואי אם נפגעים באירוע תאונתי בחו"ל, ואז חלק מהביטוחים נותנים גם כיסוי בגין נכות קבועה, מוות, טיפולים בישראל או גניבות ציוד. ההבדל בין הביטוחים הוא בהיקף הפיצויי. למשל ביטוח לתרמלאים יכסה הוצאות חיפוש למטיילים שנעדרים במהלך טרקים וצריכים חיפוש או חילוץ.

 

"הורים שיוצאים לתקופה לצורך תהליכי אימוץ צריכים להגדיר את הנסיעה כנסיעה רגילה או עסקית. בביטוח עסקי יהיו הרחבות שונות -  למשל במקרים של גניבות ציוד או עבור כרטיסי נסיעה יקרים יותר כשטסים במחלקת עסקים".

 

מזרחי: "הפוליסות הנמכרות הן פוליסות המותאמות לצרכים של כל מבוטח בהתאם לאזור השהייה. למטיילים במזרח קיימות ב-PassportCard פוליסות ייעודיות, כוללות מרכיב של איתור וחילוץ ופינוי רפואי לארץ.

 

"להורים בתהליך של פונדקאות נמכרות גם פוליסות נסיעות לחו"ל, אולם בעיקר פוליסות בריאות מקיפות של דיוידשילד, הכוללות כיסוי רפואי מותאם לצרכיהם של תינוקות שזה עתה נולדו והשתחררו מבית חולים. מרגע שיחרורו של התינוק מבית החולים חל הכיסוי של דיוידשילד לכל צורך רפואי שעלול להתעורר ואף במידת הצורך להטסה רפואית לארץ".

 

- האם הפוליסות הללו כוללות גם מקרים של אסונות טבע המוניים?

 

עו"ד מיכלס: "אם אדם נפגע באסון טבע, דינו כדין כל מי שנפגע בתאונה או שנגרם לו נזק גוף, ואז הוא אמור להיות מכוסה, אבל צריך לבדוק באותיות הקטנות של הפוליסה אם אין החרגות, ומה בדיוק מכוסה. למשל – יש פוליסות שמחריגות אירועים כמו התפרצות וולקנית או פיצוץ גרעיני. ברוב המקרים רעידות אדמה מכוסות".

 

לדברי עו"ד מיכלס, חשוב לבדוק גם מה קורה אם המבוטח לא נפגע בגופו – אך נגרמו לו נזקים עקיפים כתוצאה מאסון הטבע: "בפוליסות יש אפשרות לקיצור הנסיעה, אבל רובן מכסות קיצור נסיעה רק אם המבוטח נפגע בגוף. אבל אם מישהו החליט לקצר את הנסיעה כי כל בתי המלון נהרסו ויש חשש למגיפות - כנראה שהוא לא יקבל פיצוי, אלא אם הוא הכניס מראש סעיף של נזקים עקיפים". מאמץ לחלץ במסוקים את הפגים הישראלים

רעש האדמה באוורסט ()
רעש האדמה באוורסט
 

מזרחי: "הכיסוי קיים בפוליסות הביטוח ואנו מוודאים שאצל כל מי שרוכש ביטוח למטרות טיולים מהסוג הזה, התכנית תכלול גם את הכיסוי לפינוי וחילוץ. הפוליסות לא מבחינות בין נסיבות האירועים השונים מבחינת הכיסוי ובכלל זה כוללות גם מרכיב של אסונות טבע או אירועי טרור וכדומה".

 

- האם קיימת תקרה להוצאות, במקרה שההוצאות חורגות מאסון רגיל?

 

מזרחי: "תקרת הכיסוי למבוטח היא גבוהה מאוד, ובכך לא חושפת את המבוטחים להוצאה כלשהיא. תקרת הכיסוי בדיווידשילד - שזה בעיקר הפוליסות של התינוקות - היא 5 מיליון דולר. תקרת הכיסוי ב-PassportCard שזה ביטוח נסיעות לחו"ל היא 2.5 מיליון דולר".

 

עו"ד מיכלס: "בדרך כלל החיפוש והאיתור לא מוגבל, אבל צריך לבדוק בכל פוליסה. באסונות המוניים, דווקא, לחברות הביטוח בדרך כלל יותר קל לסייע, בעזרת משלחת החילוץ הישראלית".

 

- במקרה של הורים לתינוקות שאך נולדו, האם החברה תממן צרכים ייחודיים שלהם: חילוץ וטיסה לישראל? טיפולים רפואיים מיוחדים לתינוקות?

 

עו"ד מיכלס: "לגבי ההורים, אם הם לא חשבו על זה מראש, והם לא נפגעו בגוף, הנזקים העקיפים כנראה לא יכוסו".

 

מזרחי: "הפוליסות מותאמות לצרכים של המבוטחים וכוללות מרכיב של חילוץ והטסה לישראל, כולל הטסה רפואית במידת הצורך. מאחר והתינוקות מבוטחים בפוליסת בריאות של דיוידשילד, היקף הכיסוי הוא רחב מאוד וכולל את כל צרכי התינוקות כולל טיפולים מיוחדים, הן בשגרה וקל וחומר במצב של אירוע המוני. הטסתם לארץ של הורים ותינוקות, גם אם לא נדרשת התערבות רפואית, היא הכרחית במצבים כגון אלו עקב החשש למגיפות העלולות להתפתח באזור".

 

"במקרה זה, לא המתנו למשלחת סיוע של מדינת ישראל והוצאנו משלחת סיוע עצמאית שמטרתה להעניק למבוטחינו את הסיוע הנדרש להם, החל משירות רפואי, דרך מזון תינוקות וטיטולים ועד הליווי של המבוטחים חזרה לארץ".

הורים מאכילים את התינוקות שנולדו בנפאל ()
הורים מאכילים את התינוקות שנולדו בנפאל
 

 

- האם ביטוח נסיעות לחו"ל כולל גם הוצאות המשך הטיפולים בארץ?

 

עו"ד מיכלס: "כל הפוליסות נותנות המשך טיפול בארץ, גם בביטוח הסטנדרטי. ההבדל הוא במשך הטיפול ובהיקף הכספי. זה תלוי בחברת הביטוח ובסוג ההרחבה הקיימת בפוליסה".

 

מזרחי: "ביטוח נסיעות לחול כולל כיסוי לטיפולים מיוחדים שניתנים באמצעות קופות החולים בצורה מוגבלת כגון פיזיותרפיה, הידרותרפיה ואביזרים רפואיים. מעבר לכך כל מבוטח זכאי לשירות רפואי מלא באמצעות קופות החולים".

 

- מה גובה ההשתתפות העצמית שנדרשים לשלם במקרה של הפעלת הביטוח?

 

מזרחי: "ביטוח PassportCard אינו כולל השתתפות עצמית באירועים של פינוי וחילוץ או פינוי רפואי, קל וחומר באירועים מעין אלו".

  

עו"ד מיכלס: "סכום ההשתתפות העצמית הוא לרוב זניח בפוליסות האלה, מדובר בכמה מאות דולרים לכל היותר".

 

- ומה לגבי הורים שמצפים לילד שייוולד בהליך פונדקאות בתקופה הקרובה - האם הם יוכלו להשיג ביטוח נסיעות כשהם נוסעים לאזור אסון?

 

מזרחי: "בהחלט כן. נמשיך לבטח מטיילים או הורים הנוסעים להליך של פונדקאות, ללא שום קשר לאסון שקרה".

 

עו"ד מיכלס: "לא זכור לי שחברות סירבו לבטח נסיעות לאזורים מסויימים. חברות הביטוח מבטחות גם נוסעים לאזורים מוכי מגיפות באפריקה. יכול להיות שהעלויות יהיו גבוהות יותר או שיהיו החרגות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים