שתף קטע נבחר

חיילים חרדים למפקד שהותקף: "בחילה וסלידה"

חייליו של הקצין שהותקף במאה שערים הביעו שאט נפש מהמעשה וביקשו "בשם הרוב השפוי להביע את התנצלותנו למפקד ולקוות שדווקא מתוך המקרה הזה נצמח כפלוגה לוחמת מנצחת ומצליחה". עוד כתבו כי הם מקווים ש"אותו פלג קיצוני יבין את טעותו ויביע חרטה על מעשיו"

מפקד המחלקה שהותקף בסוף השבוע במאה שערים, עת הגיע לביקור אצל חייליו בשכונה החרדית-קיצונית, זכה הערב (יום א') למכתב תמיכה מצד חייליו הטירונים בגדוד החרדי: "האירוע עורר בנו בחילה וסלידה מאותו קומץ משוגעים", כתבו לו. "אנו רוצים להביע בשם הרוב השפוי את התנצלותנו למפקד".  

 

הקצין, סג"מ ע', תושב קריית ארבע, המשרת המשמש כמפקד מחלקה בבסיס האימונים החטיבתי של "גבעתי" בקציעות - הגיע לשכונה הירושלמית לביקור בית אצל שניים מחייליו, אחד מהם חייל בודד שסבו נפטר. קרובי משפחתו של הקצין סיפרו כי החנה את רכבו צמוד לביתו של החייל, "כדי לא לעורר פרובוקציות ולא למשוך תשומת לב". כשיצא מהבית השני, הותקף על ידי עשרות תושבים שהשליכו לעברו אבנים וביצים, השחיתו את מכוניתו וקראו לעברו: "חרד"ק, נהרוג אותך". 

 

מכתבם של הלוחמים למפקד ()
מכתבם של הלוחמים למפקד
 

החיילים כתבו לו: "בחיינו לפעמים, חולפים מקרים שונים שחלקנו מזדהים איתם יותר וחלקנו פחות. ביום שישי, כשנודע לכולנו על הסיפור המזוויע והמחריד שאירע לך, כולנו הזדהינו באותו הרגע. הזדעזענו עמוקות. עוד בטרם נודע לנו שמדובר במפקד המחלקה שלנו, עצם האירוע עורר בנו בחילה וסלידה מאותו קומץ משוגעים.  

 

"הציבור החרדי רובו ככולו, גם אותם אלו שלא מסכימים עם 'גזירת הגיוס', אינו מזדהה ואינו רוצה לראות מעשים כמו אלו בתוך מחנהו". במכתבם ציינו החיילים: "אנו חשים בושה על מה שקרה אך יחד עם זאת אנו חשים גאווה עצומה לשרת בצבא ההגנה לישראל, לשרת בחטיבת גבעתי ולהיות חלק מפלוגת תומר. אנו יכולים להבטיח כולנו, שנקח את המקרה הזה כמקפצה וכשטר הוכחה לציבור החרדי ולעם ישראל כולו שאפשר גם אחרת, שהרוב הוא שפוי ושהקומץ לעולם לא יכניע אותנו. 

 

"אנו רוצים להביע בשם הרוב השפוי את התנצלותנו למפקד, ולקוות שדווקא מתוך המקרה הזה נצמח כפלוגה לוחמת אחת מגובשת, מנצחת ומצליחה, שאט אט ככל שנתקדם יותר, גם אותו פלג קיצוני יבין את טעותו ויביע חרטה על מעשיו". 

 

"שמר על איפוק למרות אווירת הלינץ'"

בשנה האחרונה החל הצבא לשלב לוחמים חרדים בחטיבת גבעתי בנוסף לגדוד החרדי "נצח יהודה". לוחמים חרדים ראשונים הנושאים את הכומתה הסגולה השתלבו כבר בהצלחה בגדוד רותם של גבעתי, והם עוסקים בימים אלה בפעילות מבצעית ושומרים על גבול סוריה ולבנון בגזרת החרמון. בצה"ל עושים מאמצים לספק לחיילים החרדים של גבעתי, השייכים לגדוד רגיל, את התנאים המיוחדים הנחוצים להם, כמו למשל מנות כשרות למהדרין ושירות בסביבה המתאימה לאורח חייהם.

 

גורמים בחטיבת גבעתי שיבחו את הקצין שהותקף במאה שערים על כך שנמנע מלהגיב בכוח: "זה היה קרוב ללינץ' אבל הוא שמר על איפוק ולא השתמש בנשק אף שחש איום כשהשליכו סלעים על המכונית שלו".

  

דובר צה"ל מסר בתגובה לביקורת שמתחו על היעדר הטיפול המספיק של הרשויות בהתנכלויות לחיילים חרדים: "צה"ל עושה הכול על מנת להגן על חייליו ולאפשר להם שירות מכבד במקביל להמשך שגרת חייהם ואמונתם. חייל המרגיש במצוקה מטופל על ידי מפקדיו ובמקרים חריגים מבוצע טיפול גם במישור הפלילי באמצעות משטרת ישראל. אנו מתכוונים לפעול נגד התופעה בחומרה ולמצוא את האשמים".

 

תקיפת הקצין במאה שערים גררה גינויים במערכת הפוליטית. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "מדובר באירוע מקומם, צריך למצות את הדין עם פורעי החוק שהרימו יד על קצין צה"ל. שירות בצה"ל הוא מקור לגאווה". יו"ר ש"ס אריה דרעי כינה את האירוע "מעשה טרור", וח"כ יעקב ליצמן מיהדות התורה אמר כי התקיפה היא "קו אדום שיש לגנותו בכל פה".

  

השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' שוחח עם מפקד מחוז ירושלים ועודכן על פרטי האירוע והחקירה. הוא ביקש שייעשו מירב המאמצים לאיתור החשודים ומעצרם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים