שתף קטע נבחר

הסוף ללילות לבנים: איך מלמדים תינוק להירדם לבד?

אם אתם מרגישים מותשים מעוד לילה שהילד התעורר שוב ושוב, הגיע הזמן ללמד אותו להירדם בכוחות עצמו. הרגלים ניתן לשנות בכל גיל ואפילו די מהר, גם אם נראה לכם כרגע שאין סיכוי לשינוי. המדריך להורה העייף

שינה עצמאית היא אחד מהרגלי העצמאות הראשונים שאנחנו מעניקים לילדינו. תינוקות וילדים, בדומה למבוגרים, לא ישנים שינה רציפה אלא לפי מחזורי השינה. מחזורי שינה של תינוקות קצרים יותר משל מבוגרים ונעים בין 40-60 דקות.

 

מכיוון שלעיתים רבות תינוקות לא נולדים עם יכולת ההרדמות עצמאית או נעזרים בעזרים חיצוניים על מנת להירדם, הם יתעוררו אחרי מחזור שינה אחד או שניים ויזדקקו לאותו הסיוע או סיוע אחר על מנת לעבור למחזור השינה הבא.

 

עוד בנושא:

איך להקנות לתינוק הרגלי שינה בריאים

לישון כמו תינוק: לכמה שעות שינה הילדים זקוקים?

שינה עם ההורים: הרגל מסוכן או הכרח לתינוק?

 

הסיוע יכול לבוא לידי ביטוי בהנקה, הרדמות בידיים, בנענוע, בעגלה, בקבוק, נוכחות הורית ועוד. שינה עצמאית היא שינה בה מאחלים לתינוק או לילד לילה טוב, משכיבים אותו במיטה, יוצאים מהחדר ומאפשרים לו להירדם בכוחות עצמו.

 

למה חשוב שהם ירדמו בכוחות עצמם?

 

1. תינוקות וילדים תמיד קמים וימשיכו לקום בלילה ממגוון סיבות, אך ברגע שהם ידעו לחזור לישון הקימה לא תהווה תסכול רב שיגרור בכי וקושי לחזור לישון. הורים רבים נוטים לחפש סיבות לקימות המרובות של ילדיהם במהלך הלילה. בשלושה החודשים הראשונים הסיבות המשוערות הן בעיקר גזים ולאחר מכן לרוב מדובר בשיניים, חרדת נטישה ועוד. ברגע שתינוק יודע להירדם באופן עצמאי הוא מתעורר פחות, וגם אם מתעורר ההתעוררות לא תגרום לקושי לחזור לישון.

 

2. ברגע שילד סומך על עצמו להירדם לבד ויודע שהוריו גם כן, הוא ידע לעבור ממחזור שינה אחד לאחר בקלות רבה יותר ולא יזדקק לסיוע חיצוני על מנת לעשות זאת - דבר המגביר את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי.

 

3. מחקרים מראים כי מרבית התינוקות שלא יודעים להירדם באופן עצמאי עד גיל שנה יחוו קשיים בשינה גם מעל גיל שלוש. קשיים אלו באים לידי ביטוי באי רצון ללכת לישון, קימות מרובות במהלך הלילה, פחדים רבים, צורך בסיוע מההורים על מנת להירדם וקימה מוקדמת בבוקר.

 

מעייף הסיפור הזה  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מעייף הסיפור הזה (צילום: shutterstock)

מתי נכון ללמד תינוקות להירדם באופן עצמאי?

 

כפי שכבר צוין, רוב תינוקות לא נולדים עם היכולת להירדם לבד ולכן ישנה חשיבות שלנו ההורים ללמד אותם לעשות זאת בהדרגה אך בעקביות. בחודש הראשון נייצר הפרדה בין יום ללילה על ידי שינוי בהתנהגות.

 

במהלך היום נדבר ונחייך יותר לעומת הלילה שנשמור יותר על השקט ונשתדל שיהיה חשוך. לאחר מכן ברגע שנראה כי אנחנו והתינוק בשלים לכך נייצר לו סדר יום קבוע שיסייע לנו להבין את הצרכים שלו ולספק אותם אך גם בכדי שנלמד מהם סימני העייפות שלו ונשכיב בהתאם.

 

במידה ונפספס את סימני עייפות והתינוק יגיע לעייפות יתר הוא יזדקק לעזרה שלנו על מנת להירדם. ברגע שנזהה סימני עייפות - שפשוף עיניים, יללות או עיניים אדומות, נשכיב במיטה בחדר חשוך גם לאורך היום ונאפשר לו להירדם בכוחות עצמו עד כמה שניתן.

 

קחו בחשבון שרק בגיל 5-6 חודשים מופרש בצורה מספקת הורמון המלטונין האחראי על השינה ועל ההרדמות, ולכן הסבירות היא שכן נצטרך לסייע לו להירדם לפני כן אך הסיוע יכול להיות מינורי על ידי לחישה, עיטוף או מגע סטטי.

 

הצטרפו לפייסבוק הורים של ynet

 

לקראת גיל חמישה חודשים יש לתינוק את היכולת ללמוד להירדם באופן עצמאי, וזה הזמן להתחיל להימנע מהמגע בזמן ההרדמות ולצאת מהחדר באופן הדרגתי עד לגיבוש שינה עצמאית. בזמן הזה גם נתרגל במהלך היום לקיחה עצמאית של המוצץ, דבר שיסייע לו לעשות את אותה הפעולה במהלך הלילה ללא עזרת הוריו.

 

איך בכל זאת לגרום לזה לקרות?

 

1. הכירו את הילד שלכם - במידה ואתם יודעים שילדכם צרחן מלידה הבינו כי הבכי שלו ברגע של שינוי לאו דווקא משקף מצוקה אלא דרך ביטוי המאפיינת אותו, ולכן אפשרו לו לשהות מעט בסיטואציה על מנת להכיר אותה וללמוד אותה. לטפו אותו, הרגיעו אותו, הכילו את הקושי שלו אך אפשרו לו לחקור ולאהוב את השינוי.

 

2. זכרו כי הרגלים ניתן לשנות בכל גיל ולא משנה עד כמה הם משמעותיים. אל תגידו שאין סיכוי שהדברים ישתנו אלא סמכו על עצמכם ועל ילדיכם. האמינו שחייכם יכולים להשתפר, והדריכו אותם בהדרגה, בעקביות ועם המון סבלנות.


 

3. תהליך של למידה הוא תהליך ממושך בו מתקדמים שלב אחר שלב עד שמגיעים למטרה אותה הגדרנו מראש. במידה ותינוקכם נרדם בהנקה, התחילו בכמה ימים בהם הוא נרדם בידיים בחדר חשוך ליד מיטתו. לאחר מכן תעבירו אותו למיטה כאשר הוא מנומנם וגעו בו או עטפו אותו שירגיש מוגן ובטוח.

 

לאחר שהרגשתם ששלב זה צלח התקדמו והניחו כאשר הוא ער אך לטפו אותו ולחשו לו.

 

דאגו לתת לו זמן להתרגל לכל שלב לפני שעוברים לשלב הבא כאשר השלב הסופי הוא השלב בו הוא נרדם בכוחות עצמו ללא נוכחות הוריו.

 

4. ניסיתם והרגשתם שגם אתם וגם הוא לא מוכנים - אין שום בעיה. הפסיקו לכמה שבועות ונסו שוב כשהוא גדל מעט ואתם מרגישים בשלים יותר לעשות את התהליך. ברגע שתאמינו כי שינה עצמאית היא הדרך הנכונה וטובה ביותר רק אז תוכלו ליישם את השינוי ולדבוק בו.

 

חן כ"ץ היא יועצת משפחתית להורות ושינה




 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
סמכו על עצמכם ועל ילדיכם
צילום: shutterstock
מומלצים