שתף קטע נבחר

דאגה באתיופיה: מבקשים הסברים מישראל

משרד החוץ האתיופי הביע דאגה וציין את ה"ברוטליות של המשטרה" ואת הטענות על "אפליה נרחבת לאורך שנים". אמש: הפגנות בראשל"צ ובנהריה

 

 

ממשלת אתיופיה הביעה דאגה מהיחס של הרשויות בישראל לקהילת יוצאי אתיופיה. מתברר כי האתיופים עקבו בשבועות האחרונים אחרי ההתנגשויות האלימות בין צעירים יוצאי אתיופיה לבין המשטרה בארץ. בכמה כלי תקשורת אתיופיים הואשמה ישראל בגזענות ובברוטליות ביחסה ליוצאי אתיופיה.

 

משרד החוץ האתיופי פרסם לפני כמה ימים הודעה רשמית ובה אמנם נזהר מלבקר את ממשלת ישראל, אך ציטט בהרחבה מנהיגים ישראלים המודים בטעויות שנעשו בקליטת יהודי אתיופיה. בין השאר מצוטט בהודעה נשיא המדינה ראובן ריבלין, כמי שאמר ש"ישראל עשתה טעויות בטיפול בקהילת יהודי אתיופיה", ותיאר את הסבל שלהם כ"פצע פצוע ומדמם בלבה של החברה הישראלית".

 

  

בהודעת משרד החוץ האתיופי נאמר כי "ההצהרה של הנשיא ריבלין באה לאחר שאלפי ישראלים אתיופים יצאו לרחובות במחאה על הברוטליות של המשטרה. ישראלים-אתיופים טוענים שקהילתם, שמוערכת ביותר מ-130 אלף איש, סובלת מאפליה נרחבת במשך שנים רבות. ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נציגים של הקהילה וניסה להוריד את המתח, אחרי שהמשטרה ירתה רימוני הלם והשתמשה בזרנוקי מים כדי לפזר המוני מפגינים בתל אביב. היא עצרה 43 מפגינים".

 

עוד נאמר בהודעה האתיופית הרשמית: "האלימות פרצה במקור בירושלים לפני כעשרה ימים, כאשר קהל גדול התעמת עם המשטרה במחאה על הכאתו של חייל צה"ל יליד אתיופיה, דמאס פיקדה. ראש הממשלה קרא לרגיעה ואמר שהוא מגנה בחריפות את ההכאה ושהאחראים יישאו באחריות. עוד אמר נתניהו שהמהגרים מאתיופיה יקרים לכולם והמדינה עושה מאמצים גדולים להקל את קליטתם בחברה". נודע כי גורמים בממשלת אתיופיה שוחחו בנושא עם שגרירת ישראל במדינה, בליינש זביידה, וביקשו לשמוע ממנה מה עומד מאחורי העימותים.  

המהומות בכיכר רבין בשבוע שעבר  (צילום: AFP) (צילום: AFP)
המהומות בכיכר רבין בשבוע שעבר (צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב בשבוע שעבר (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב בשבוע שעבר(צילום: מוטי קמחי)

גורמים מדיניים בירושלים אמרו כי "פרסום ההודעה הרשמית של האתיופים הוא הדרך שלהם לומר לנו שהם מודאגים ממה שקורה פה ועוקבים בדאגה אחר גורלם של אחיהם יוצאי אתיופיה. הם רואים בהם סוג של אחים ומכירים בעלייה האתיופית לישראל ככזו שבנתה גשר של הבנה בין העמים", הוסיפו הגורמים.

 

העימותים בין משטרת ישראל לבין המפגינים סוקרו בהבלטה בכלי התקשורת באתיופיה. אתרי האינטרנט פרסמו צילומים מההפגנות האלימות בתל אביב ובירושלים וכן תיעדו את הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לבין החייל דמאס פיקדה שהוכה על-ידי שוטרים. בשני כלי תקשורת לפחות פורסמו מאמרים שבהם הואשמה ישראל בגזענות שיטתית נגד העולים מאתיופיה, אפליה וברוטליות משטרתית. באחד המאמרים נכתב: "להיות שחור בישראל זה אומר שמתייחסים אליך כאזרח סוג ב'". באתרים אחרים הייתה השוואה בין ישראל לבין האירועים בבולטימור, מבחינת היחס לשחורים. 

התקשורת באתיופיה דיווחה על פגישת נתניהו עם פיקדה (צילום: חיים צח, לע"מ) (צילום: חיים צח, לע
התקשורת באתיופיה דיווחה על פגישת נתניהו עם פיקדה(צילום: חיים צח, לע"מ)

בנוסף להתייחסות באתיופיה, כלי תקשורת רבים ברחבי העולם דיווחו על המהומות האלימות בתל אביב ובירושלים, והפנו זרקור לא מחמיא במיוחד לעבר ישראל. רוב העיתונים וערוצי הטלוויזיה הגדולים התמקדו בטענותיהם של יוצאי אתיופיה לאפליה וגזענות, והזכירו את סרטון הווידאו שבו נראו שוטרים מכים ללא סיבה חייל אתיופי, אבל יש גם מי שמזכירים שטענותיהם של יוצאי אתיופיה מצטרפות לטענותיהם של בני קהילות אחרות כמו ערבים ישראלים, פלסטינים ומהגרים אפריקנים, שלפיהן ישראל היא מדינה גזענית.

 

"רבים בישראל משווים את זעקת הדור הצעיר והזועם של יוצאי אתיופיה למתח הבין-גזעי בערים כמו בולטימור או פרגוסון", נכתב ב"ניו יורק טיימס". שם צוטט פרופסור גיא בן פורת מאוניברסיטת בן-גוריון, שהסביר לאמריקנים כי הישראלים יוצאי אתיופיה תופשים עצמם, במידה רבה כמו השחורים בארה"ב, כיעד לאכיפה משטרתית מופרזת ולגזענות.

 

ב-BBC הבריטי ציטטו בדיווח על המהומות מפגין שסיפר: "ההורים שלנו הושפלו במשך שנים, ואנחנו לא מוכנים לחכות עוד להכרה כאזרחים שווי זכויות". ב"סקיי ניוז" תיארו את ההפגנה כאחת האלימות בתולדות תל אביב, וב"גרדיאן" - עיתון הידוע בביקורתו הרבה על ישראל - הדגישו שזעמם של יוצאי אתיופיה התעורר בעקבות "הכאת חייל שחור". "לה רפובליקה" באיטליה ציטט מפגינים שצעקו "לא לבנים או שחורים, רק בני אדם", ו"לה מונד" הצרפתי ציטט מפגין שאמר: "ישראל היא מדינה גזענית, ולא נקבל את זה". "אל פאיס", העיתון הגדול בעולם בשפה הספרדית, דיווח שכיכר רבין "הפכה לשדה קרב".

 

ממשיכים להפגין

מאז שתי ההפגנות הגדולות והסוערות בירושלים ובתל אביב, ממשיכים יוצאי אתיופיה להפגין ברחבי הארץ. אמש חסמו כמה עשרות מפגינים את רחוב ז'בוטינסקי בראשון לציון מול תחנת המשטרה. גם ברחוב הרצל בנהריה הפגינו עשרות בצאת השבת.

 

ההפגנה בראשון לציון (צילום: אלי סניור) (צילום: אלי סניור)
ההפגנה בראשון לציון(צילום: אלי סניור)
 

 

הנשיא ריבלין. "פצע מדמם בחברה הישראלית" (צילום: אמיל סלמן, הארץ) (צילום: אמיל סלמן, הארץ)
הנשיא ריבלין. "פצע מדמם בחברה הישראלית"(צילום: אמיל סלמן, הארץ)
 

ביום רביעי האחרון הפגינו במדשאת האוניברסיטה העברית בירושלים כ-250 סטודנטים. הם חילקו פליירים שבהם צוטטו משפטים גזעניים נגד העדה. שרה אלמו, סטודנטית יוצאת אתיופיה שלומדת באוניברסיטה, נאמה בפני הנוכחים ואמרה: "לא מדובר רק במאבקם של בני ובנות קהילת יהודי אתיופיה בישראל, אלא גם במאבקם של ערביי ישראל, הקהילה הגאה, מזרחים ומזרחיות, נשים וכל מי שרואה עצמו נפגע מאי-שוויון, גזענות והדרה חברתית". במקביל נערכו הפגנות הזדהות גם במוסדות אקדמיים נוספים ברחבי המדינה.

 

עשרות השתתפו ביום חמישי האחרון בצעדת הזדהות עם יוצאי אתיופיה בבאר שבע. דוד מולגטה דגו, ממשתתפי הצעדה, אמר כי "המחאה הזו היא הסברתית. המטרה לייצר דו-שיח בנושא האפליה והגזענות שמהןם אנו סובלים. אנחנו לא רוצים שהמחאה תיגמר כמו שהיא התחילה". הצועדים נשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "זו לא מחאת האתיופים. זו המחאה של כולנו". הפגנה נוספת התקיימה בערב שבת בנהריה.


פורסם לראשונה 09/05/2015 23:45

 

בהכנת הכתבה השתתפו אלי סניור ואחיה ראב"ד
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
פצוע בהפגנה בתל אביב
צילום: ירון ברנר
מומלצים