שתף קטע נבחר

בשחור לבן וצבע: תמונות יפות מפעם

תלמידות במכללת ספיר עברו מבית לבית באופקים, חיטטו בבוידמים ובמחסנים וחפרו באלבומים משפחתיים ישנים כדי לאתר תמונות ותצלומים חבויים, נוסטלגיים ובעלי עניין, מתולדות העיר והמדינה. התוצאה: תערוכת "גולשים בזמן" שתוצג בחודש הקרוב באופקים

במסגרת "פסטיבל מדרום" - פסטיבל התרבות, היצירה, המוזיקה והאומנות שיוזמים ומפיקים סטודנטים במכללת ספיר בעיר אופקים, תוצג השנה תערוכה מיוחדת בשם "גולשים בזמן".

 

זו השנה החמישית שהפסטיבל הזה נערך, במטרה לקדם את התרבות והיצירה המקומית באופקים ובאזור. התערוכה "גולשים בזמן" היא תערוכת רטרוספקטיבה על אופקים והיא יוזמה של שתי סטודנטיות במחלקה לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר, נטלי שטרית והדר אברהם.

 


צילום: שמעון ומרים שטרית

 

התערוכה מציגה מוקדים מרכזיים מההיסטוריה של העיר, מאז ועד היום דרך תמונות, אומנות פלסטית, שיחזור של פסל שהיה קיים בעיר ומהווה זיכרון משמעותי בקרב התושבים, שירים שנכתבו על אופקים על ידי בני המקום והצגה של התפתחות דמוגרפית של העיר במהלך השנים באמצעות הצגת מפות תכנון העירייה עם הצצה אל התכנון העתידי שלה.

 

אופקים חוגגת השנה 60 שנה להיווסדה ולכן הוחלט לתת מקום מרכזי לתערוכה ב"פסטיבל מדרום", הפסטיבל מתקיים בשיתוף פעולה בין סטודנטים שנה ג' במחלקה לבין העיר אופקים.

 


צילום: שמעון ומרים שטרית

 

כדי לרכז את החומרים השונים, אותן סטודנטיות עשו עבודת תחקיר רחבה ואיתרו תושבי מפתח, קשישים ומשפחות, במטרה להגיע לחומרים האותנטיים ולחזור אחורה לשנים הראשות של אופקים.

 

בעזרתם של מספר אנשים בודדים נוספים, הן עברו מבית לבית, חיטטו בבוידמים ובמחסנים וחפרו באלבומים משפחתיים ישנים כדי לאתר תמונות ותצלומים חבויים, נוסטלגיים ובעלי עניין, מתולדות העיר והמדינה.

 

 


 צילום: אמיל משעלי

 

תערוכת "גולשים בזמן" מבקשת להשמיע את בליל הקולות המתקיימים זה לצד זה בעיר המדברית במסורות, בתרבויות ובמנהגים שהשתרשו במקום. במסגרת התערוכה מופנה זרקור מיוחד לשירה פואטית של ילידי אופקים ובין השורות מתגלים יחסיהם המורכבים עם העיר שהיא ביתם ומנגד ניצבות תמונות החלוצים שמביטות אל עבר המבקרים בתערוכה בשחור לבן ומשקפות את דלות החומר והנוף החד גוני הניכר מכל עבר.

 

בתערוכה משולבים סמלים מרכזיים מעברה של העיר הצובעים באור נוסטלגי את התמורות שחלו בה במהלך שישים שנות קיומה.

 

במרכז החלל, על-גבי שולחנות אור, מוצגות תכניות העירייה המתעדות את העיר ואת קווי המיתאר של התפתחותה, ובהן הצצה זהירה אל העתיד, שהרי אופקים היא מיקרוקוסמוס של מדינת ישראל. היא מקרה מבחן של הישראליות בעבר ובהווה, ומקפלת בחובה את האפשרות לטוות אופקים חדשים.

 


צילום: שמחה אדרי

 

"במהלך התחקיר והעבודה על התערוכה גילינו כי באופקים לא קיים ארכיון". מספרת נטלי שטרית, מיוצרות התערוכה, "בעקבות כך נוצרה עבורנו הזדמנות ליצור קשר ישיר ואישי עם התושבים בעיר ולחפש יחד אתם באלבומים המשפחתיים תמונות שיכולות להציג מוקדים מרכזיים מההיסטוריה של העיר ולספר את סיפורה האבוד שכן אין היסטוריה מתועדת, מלבד זאת בידי התושבים".

 

"תוך כדי המפגש הבינאישי נחשפנו לאנשים מעניינים שמבקשים לספר את סיפורם ועל הקשר ההדוק שלהם עם העיר- על צדדיה היפים והטובים פחות. מהתושבים עלתה תחושה של ערגה למה שהיה פעם, והחלטנו שזה בדיוק מה שאנחנו הולכות לעשות בתערוכה - לספק להם את ההתרפקות על העבר, הזיכרון הקולקטיבי, לצד הצגת אופק אופטימי שהקהילה המקומית יכולה להתקדם אליו".

 

  • היום, חמישי ה-14.5 יתקיים "פסטיבל מדרום" - פסטיבל התרבות, היצירה, המוזיקה והאומנות שיוזמים ומפיקים סטודנטים במכללת ספיר בעיר אופקים. מדובר באירוע תרבותי מרכזי בדרום הארץ וזו כבר השנה החמישית שהפסטיבל הזה נערך, במטרה לקדם את התרבות והיצירה המקומית באופקים ובאזור.

 

  • התערוכה "גולשים בזמן" פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום ותוצג עד ה-15.6 בין השעות 16:00-19:00 בגלריה לאומנות, בניין האיגלו (הגן הכיפתי), רחוב הרצל 56.  יוצרות התערוכה: נטלי שטרית והדר אברהם. אוצרת: יעל מימוני.  לפרטים נוספים התקשרו: 054-4413745 .

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שמחה אדרי
גולשים בזמן
צילום: שמחה אדרי
צילום: אמיל משעלי
גולשים בזמן
צילום: אמיל משעלי
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים