שתף קטע נבחר

המלצה למועמד הרפובליקני: הבלה אספניול

בוש הבן קיבל 44% תמיכה מההיספנים, מקיין 31% ורומני רק 27%: בבחירות לנשיאות ב-2016 יזדקקו המועמדים הרפובליקנים לקהל דובר הספרדית כדי לשוב לבית הלבן. מי מהם הכי מחובר למיעוט ההיספני ומי דובר ספרדית?

המועמד הרפובליקני האחרון לנשיאות ארצות הברית, מיט רומני, זכה לתמיכה של 27 אחוזים בלבד מקולות הבוחרים ההיספנים. קדמו לו ג'ורג' בוש הבן עם 44 אחוזי תמיכה וג'ון מקיין עם 31 אחוזים.

 

הבית הלבן: הספרדית של בוש "נו מוי בואנו"

 

עוד חדשות בעולם :

נשיא בורונדי בטנזניה: "ניסיון ההפיכה נכשל"

כמו סרדינים: 50 נוסעים נדחסו לתוך מיניוואן

קלוד מונה ברמזור. טהרן הפכה לתערוכת ענק

קמפיין בצ'ילה: כך תפילי את תינוקך בטעות

 

אחרי שבשנים האחרונות נרשמה ירידה גדולה בשיעור התמיכה ההיספנית, המועמדים הרפובליקנים לנשיאות יודעים שהפעם, בבחירות ב-2016, הם יזדקקו לקולות המיעוט דובר הספרדית, שבבחירות ב-2012 היווה עשרה אחוזים מכלל המצביעים.

 

ילמד מהלקח של המועמד לשעבר לנשיאות? ג'ב בוש ומיט רומני (צילום: AP) (צילום: AP)
ילמד מהלקח של המועמד לשעבר לנשיאות? ג'ב בוש ומיט רומני(צילום: AP)
מושל פלורידה לשעבר ג'ב בוש והסנאטור מפלורידה מרקו רוביו, בן למהגרים מקובה, אמרו באחרונה שהמועמד הרפובליקני לנשיאות יזדקק ל40 אחוזי תמיכה לפחות מקולות ההיספנים כדי שיהיה לו סיכוי להיכנס לבית הלבן. בבחירות האמצע ב-2014 גברה בצורה משמעותית התמיכה של ההיספנים ברפובליקנים לקונגרס, אבל לא ברור אם מדובר במגמה כללית, או בבחירה שהייתה קשורה למועמד מסוים או לסוגיה מסוימת במדינות השונות.

 

54 מיליון היספנים בארה"ב - 17% מהאוכלוסייה

בארה"ב חיים 54 מיליון אזרחים ממוצא היספני, שמהווים 17 אחוזים מהאוכלוסייה. 23 מיליון בהם מחזיקים בזכות הבחירה.

מדובר במיעוט הגדול ביותר בארה"ב שהולך וגדל במהירות, לעומת 45 מיליון אפרו-אמריקנים מתוך אוכלוסייה של יותר מ-320 מיליון אמריקנים. שני שלישים מההיספנים בארצות הברית הם ממוצא מכסיקני.

 

בבחירות לנשיאות ב-2016 יהיו לראשונה מועמדים לנשיאות שדוברים ספרדית שוטפת ולא רק משננים כמה מילים לצרכי תעמולת בחירות, כפי שעשה בעשור הקודם בוש הבן. אחיו ג'ב, שגדל בטקסס וחי בפלורידה, נשוי למכסיקנית וההיכרות שלו עם ההיספנים היא אישית ופוליטית.

 

אין לו בעיה עם ספרדית. הסנאטור מרקו רוביו, בן למהגרים קובנים (צילום: AP) (צילום: AP)
אין לו בעיה עם ספרדית. הסנאטור מרקו רוביו, בן למהגרים קובנים(צילום: AP)
הסנאטור רוביו מפלורידה הוא כאמור בן למהגרים קובנים, וספרדית היא שפת האם שלו. באירוע ההכרזה שלו על ריצה לנשיאות, הוא לא התבייש להשמיע כמה משפטים בספרדית כשציטט את דברי סבא שלו.

 

בראש סדר העדיפויות - הכלכלה

גם הסנאטור טד קרוז מטקסס הוא בן למהגר קובני, אבל שליטתו בספרדית מוגבלת. בסיס התמיכה שלו הוא בקרב אוונגליסטים וכאלה שרוצים אמריקה שבה ידברו אנגלית בלבד.

 

הדו-קרב בין בוש נגד בן טיפוחיו בעבר רוביו צפוי להתנהל בשתי שפות - אנגלית וספרדית. מושל ויסקונסין סקוט ווקר (שביקר השבוע בישראל) מצטייר בשלב זה כמועמד רציני, אבל הוא לא דובר ספרדית וגם לא הילרי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית הכמעט ודאית, שמנסה פה ושם לזרוק כמה משפטים בספרדית.

 

לא בטוח כלל שהשליטה בספרדית תעשה את ההבדל. סקר של מכון "פיו" קבע כי רק 17 אחוזים מההיספנים מזהים ספרדית כשפה הראשונה שלהם וחלק גדול מהם אינו בעל זכות הצבעה. על פי סקרי דעת קהל בארה"ב, המצביעים ההיספנים - כמו האמריקנים - מתעניינים קודם כול בכלכלה ואחר כך בביטוח הבריאות. בנוסף, פחות מ-20 אחוזים מהם רואים ברפורמה בהגירה כנושא החשוב ביותר. למרות זאת, מדובר בסוגיה שחשובה להם מאוד ועד כה הרפובליקנים היו אלה שטרפדו כל ניסיון לרפורמה שתאפשר להסדיר את מעמדם של כ-12 מיליון מהגרים בלתי חוקיים, בהם מיליוני ילדים שנולדו בארה"ב ואינם רשומים.

 


71 אחוזים מההיספנים הצביעו לו בבחירות האחרונות. ברק אובמה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
71 אחוזים מההיספנים הצביעו לו בבחירות האחרונות. ברק אובמה(צילום: AFP)

רוביו ניסה לקדם רפורמת הגירה בסנאט, נהדף על ידי האגף השמרני במפלגה הרפובליקנית ונסוג. ג'ב בוש נחשב מתון יותר בעמדותיו ונראה שהוא נחוש לטפל ברפורמה גם אם הדבר יעלה לו בהפסד בפריימריז. הוא לא רוצה להיות כמו רומני ולנסות להתחבב על הימין הקיצוני.

 

הקרב על פלורידה

בוש, בנו של הנשיא ה-41 של ארה"ב ואחיו של הנשיא ה-43, ייאבק כנראה על הרפורמה משום שהוא מאמין בה ומשום שהוא סבור כי אין לו סיכוי להיבחר לבית הלבן ללא יוזמה רפובליקנית בסוגיית ההגירה. אם בוש רוצה מודל לחיקוי הרי שהוא צריך להסתכל על תוצאות הבחירות האחרונות, אז בחרו 71 אחוזים מההיספנים בברק אובמה וסייעו לו להיבחר בשנית לנשיא ארה"ב.

 

קליפורניה היא המדינה שבה חיה הקהילה ההיספנית הגדולה ביותר והיא נחשבת למעוז דמוקרטי. טקסס, שם חי המיעוט ההיספני השני בגודלו, נמצאת בכיס של הרפובליקנים. בפלורידה הסיפור שונה לגמרי. מדובר במדינה מתנדנדת, ועל פי ההערכות היא תלך לבוש או לרוביו במידה שאחד מהם יהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות.

 

הבחירות המקדימות (פריימריז) אצל הרפובליקנים יתחילו באיווה, ניו המפשייר ודרום קרולינה, ובאף אחת מהן לא חיה קהילה היספנית גדולה. מועמד דובר ספרדית שיישאר במרוץ עד שהבחירות בפלורידה יהיה בעל סיכוי גבוה לזכות ב"קופה השמנה".

 

המפלגה הרפובליקנית כבר קבעה איזה רשתות טלוויזיה יעבירו בשידור חי את 12 העימותים הרפובליקניים. על רקע רצונה של המפלגה להתחבר מחדש לבני המיעוטים בארה"ב, בהם ההיספנים, מוזרה ההחלטה שלא לתת לרשת דוברת ספרדית לשדר את העימותים או אחד מהם. הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה בעובדה שרשת הפופולרית בקרב דוברי הספרדית, "יוניויזון", תומכת במאבק הדמוקרטי לרפורמה בהגירה ובמועמדת העיקרית לנצח במרוץ הדמוקרטי, מזכירת המדינה לשעבר בהילרי קלינטון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום :AP
בני מיעוטים, בהם היספנים, נשבעים אמונים בעת טקס קבלת אזרחותם האמריקנית (ארכיון)
צילום :AP
מומלצים