שתף קטע נבחר

עיתון טורקי גדול נגד ארדואן: לא נחיה בפחד

נשיא טורקיה, שזכה לגינויים מצד ארה"ב והאיחוד האירופי על פועלו נגד התקשורת, האשים את העיתון "הורייט" בהסתה נגדו. בתגובה, פרסמה מערכת העיתון באופן חריג מכתב פתוח לנשיא: "לא מפחדים להגן על חופש העיתונות"

אחד העיתונים הגדולים בטורקיה "הורייט", חלק מקבוצת התקשורת "דואן", פרסם היום (יום ג') בכותרת הראשית באתרו מכתב פתוח וחריג לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. במכתב הודיעה מערכת העיתון לנשיא: "אנחנו לא מפחדים להגן על חופש העיתונות, חופש הביטוי והזכות לביקורת - כולן מעוגנות בחוקה".

 

המכתב מתייחס לאמירותיו של ארדואן נגד העיתון וקבוצת התקשורת, המחזיקה גם ברשתות החדשות CNN turk ו-Kanal D, בעקבות סיקור עונש המוות שהוטל על נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי בסוף השבוע האחרון. ב-16 במאי דיווח העיתון, כפי שעשו מרבית מכלי התקשורת בעולם, על העונש החמור שהוטל על הנשיא לשעבר. בכותרת הראשית של ארת החדשות נכתב: "העולם המום! עונש מוות לנשיא שקיבל 52 אחוזים מקולות הבוחרים בבחירות".

מכתב העיתון "הורייט" לנשיא באחת הכותרות הראשיות של האתר ()
מכתב העיתון "הורייט" לנשיא באחת הכותרות הראשיות של האתר

 

באותו היום השתמש ארדואן באותן המילים כדי לתאר את כעסו על העונש החמור. בדבריו באיסטנבול אמר הנשיא כי מדובר בעונש נגד הדמוקרטיה ונגד קהל הבוחרים. יום למחרת, טוען העיתון, כי ארדואן האשים את קבוצת התקשורת "דואן" בהסתה נגדו.

 

"רמזת שכאשר דיווחנו על 'גזר דין מוות עם 52 אחוזים מהקולות' התכוונו אליך", כתבו במערכת העיתון. בבחירות שנערכו בטורקיה באוגוסט 2014 זכה ארדואן ל-52 אחוזים מהקולות. "מדובר באמירה לא הוגנת וחסרת ביסוס". "אילו ראיות יש לך, אדוני הנשיא?", תהו במכתב. העיתון גם האשים את ראש הממשלה אחמט דבאוטולו שניסה לבחוש בקלחת ושאל מה הייתה הכוונה באופן הסיקור.

 

"הורייט" ניסה להדוף את ההאשמות לפיהן קבוצת התקשורת משתפת פעולה עם אנשיו

של יריבו הפוליטי, איש הדת והחינוך פתחוללה גולן. "מה אתה רוצה מאיתנו?", נכתב לקראת סוף המכתב לנשיא, "למה אתה תוקף אותנו".

 

"אמרת שאנחנו 'חיים בפחד'", נכתב. "למה שנשיא במדינה דמוקרטית יאמר לאזרחיו שהם חיים בפחד?". הורייט חתם את המכתב: "אם אתה מתכוון לכך שאנחנו מפחדים להגן על חופש העיתונות, חופש הביטוי והזכות לביקורת, שכולן מעוגנות בחוקה, דע לך שנגן עליהן ללא פחד".

 

בשנים האחרונות מנסה ארדואן לחזק את אחיזתו בתקשורת וברשתות החברתיות. בדצמבר האחרון פשטה המשטרה על כמה משרדי כלי תקשורת במדינה, בהם מערכת העיתון "זמאן דיילי", בחשד שאנשיה מנסים לקשור קשר להפלתו. האיחוד האירופי ומחלקת המדינה האמריקנית גינתה את הפשיטה ודרשה מארדואן להגן על חופש העיתונות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
האשים את העיתון בהסתה
צילום: AFP
מומלצים