שתף קטע נבחר

ביום א' יאושרו הקלות בייבוא מזון לא רגיש

לפי הצעת חוק שהממשלה צפוייה לאשר, זמן שיחרור המזון מהנמלים יקוצר ויתבטל הצורך באישור מקדים פרטני על כל מוצר. כמו כן, יש כוונה לבטל בהדרגה את "בדיקות המשנה" על מוצרים רגישים כבשר, עופות ודגים. האם החיסכון הזה לייבואנים ולייצרנים יגולגל לצרכנים? אין לדעת

הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב הצעת חוק לתיקון פקודת בריאות הציבור (מזון) שמשמעה: הקלות בייבוא מזון יבש. בהודעה שנשלחה לעיתונות מטעם משרד האוצר, הודגש כי ההקלות לא יחולו על יבוא מזון המוגדר כ"רגיש": בשר, מוצרי חלב, דגים, ירקות ופירות ומזון לתינוקות.

 

לנוסח החדש של הפקודה >>

 

 

במסגרת הרפורמה בייבוא, תינתן אפשרות לייבוא מקביל ולקיצור משך זמן שחרור הסחורות מהנמל ל-24 שעות בלבד. תחול עקב כך "הסדרה מקיפה של רישיונות היצרן והיבואן הניתנים על-ידי שירות המזון הארצי. אחרי השלמת החקיקה יידרשו יבואני מזון רגיל לספק הצהרה על עמידת המזון בדרישות הדין ויתבטל הצורך באישור מקדים פרטני על כל מוצר, "בדומה למנגנון אישורי הייבוא המקובל במדינות המפותחות", כך נטען.

 

במקביל, יתוגבר מערך האכיפה והפיקוח של משרד הבריאות, שיורשה לערוך בדיקות מזון בשווקים, כך נמסר.

 

בנוסף, צפוי שבמסגרת הרפורמה יבוטלו באופן הדרגתי "בדיקות המשנה" על מוצרי בשר, עופות, דגים, "המייצרים עלויות גבוהות ליצרני המזון אשר מגולגלות בסופו של דבר לצרכן. כחלופה, יוקם מודל פיקוח חדש ואחיד שיקטין את העלויות ליצרנים",  כך נמסר.

 

ההטבות יגולגלו לצרכן? לא בטוח

האם המהלכים הללו יורידו מחירים לצרכן? לא בטוח. בעיקר כי אלה הטבות ישירות לייבואנים (ובהמשך לייצרנים) ולא לצרכנים. אין שום דרך להבטיח שההנחות המשמעותיות אלה לייבואנים ולייצרנים, יגיעו בסופו של דבר לצרכן בדמות מחיר נמוך. יתכן שהספקים פשוט יגלגלו אותן לכיסם.

 

בנוסף, אין לדעת איך יושפעו המחירים בעתיד משינויים שלא קשורים ברגולציה של ממשלת ישראל. למשל: מלחמה שעלולה לשבש את פעילות הנמלים ועקב כך לגרום לעליית מחירים, או התייקרות חומרי גלם מעבר לים.

 

כמו כן, הקלות בייבוא לעיתים פוגעות בייצור המקומי. לאחרונה, ההקלות האלה אף נעשות באופן חד צדדי, כלומר, בלי לדרוש מהמדינה ממנה מייבאים - פעולות דומות להקלה על ייצוא ישראלי אליה.

 

יחד עם זאת, גורמים בשוק צופים שהמהלכים יקלו על ייבוא מקביל ואם צרכנים יקנו בחוכמה, כלומר יסרבו לשלם מחירים גבוהים על מוצרים, הספקים יורידו מחירים בלית ברירה.

 

פעולות קדמות להקלה על ייבוא, במטרה להוריד מחירים

לאור רפורמות קודמות בייבוא מזון, רשת ויקטורי החלה למכור מוצרים מייבוא מקביל, כדוגמת מוצרי ג'ילט, פסטה ברילה, מילקה וקולגייט. אלה מוצרים שהיא משווקת שלא דרך הייבואן הרשמי. גם רשתות שיווק אחרות החלו לקנות מייבוא מקביל.

 

כמו כן, יבואני גבינות החלו לייבא לאחרונה גבינות צהובות במחיר נמוך, כמו מפוקח, בעקבות זכייתן במכרז ממשלתי שנועד להוזיל גבינות המתחרות בעמק. המכרז על ייבוא הגבינות, בניגוד להקלות אחרות על ייבוא, גלגל את ההנחה ישירות לצרכן: הייבואנים זכו לייבא בהליך מוזל, רקבתנאי שימכרו במחיר נמוך לצרכן.

 

יחד עם זאת, ייבוא מקביל לא תמיד זול יותר. כך למשל, בפיצוציות מוכרים את ביצת השוקולד קינדר סופרייז במחיר גבוה לעומת המחיר של קינדר ג'וי (שגם הוא לא נמוך) אותה מייבא ארצה הייבואן הרשמי של מוצר, ליימן שליסל. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים