שתף קטע נבחר

חשש בישראל: צה"ל יוכנס לרשימה שחורה של האו"ם לצד דאעש

שליחת מזכ"ל האו"ם לנושא ילדים באזורי סכסוך ממליצה להכניס את הצבא הישראלי לרשימה מפוקפקת לצד אל קאעידה ובוקו חראם. הסיבה: התקיפות בצוק איתן. בירושלים מפעילים לחץ כבד לסכל את המהלך. בכיר במשרד החוץ: "זו שערורייה וצביעות. אתה יודע כמה ילדים סעודיה הרגה בתימן?"

 

הפסקת האש בצוק איתן, אוגוסט 2014 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
הפסקת האש בצוק איתן, אוגוסט 2014(צילום: MCT)

שליחת מזכ"ל האו"ם לנושא ילדים בסכסוך מזוין, האלג'יראית לילה זרוגי, ממליצה להכליל את צה"ל ברשימה השחורה של מדינות וגופים שמואשמים בפגיעה סדרתית בילדים - לצד אל קאעידה, בוקו חראם, דאעש, הטאליבן, וכן מדינות אפריקניות כגון קונגו, הרפובליקה המרכז אפריקנית ועוד. הרשימה אמורה להתפרסם בקרוב כנספח לדו"ח מיוחד של המזכ"ל באן קי מון בנושא ילדים בסכסוך מזוין.

 

בעקבות לחץ ישראלי מאסיבי, ואזהרה שיהיו לכך השלכות מרחיקות לכת על יחסי ישראל עם האו"ם, נוטה באן לא להכליל בסופו של דבר את צה"ל ברשימה. מנגד מופעלים על האו"ם לחצים כבדים מצד הפלסטינים ותומכיהם וכן מצד ארגוני זכויות אדם. הפלסטינים נהנים גם מתמיכה של פקידים בכירים בתוך מזכירות האו"ם, שמפצירים במזכ"ל לא להיכנע ללחץ הישראלי. בכירה באו"ם אף טענה במכתב לבאן כי נציגים ישראלים הילכו עליה ועל חבריה אימים שצה"ל יוצא מהרשימה.

 

בכירים בישראל אומרים כי נכון לעכשיו צה"ל לא ברשימה, אך "לא נהיה רגועים עד הרגע האחרון". המזכ"ל אמור לקבל הכרעה סופית בנושא בימים הקרובים.

נערות שנחטפו על ידי בוקו חראם בניגריה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נערות שנחטפו על ידי בוקו חראם בניגריה(צילום: AFP)

טיוטת הדו"ח כוללת ביקורת חריפה על יחסה של ישראל לילדים ואזכור העובדה שבמבצע צוק איתן נהרגו יותר מ-500 ילדים ו-3,300 נפצעו. ישראל מסרה הערות לדו"ח, שחלקן התקבלו וחלק מהניסוחים שם רוככו. אולם החשש המרכזי בישראל היה דווקא מהנספח – אותה רשימה שחורה של "מדינות וארגונים מצורעים" – שעלול לפתוח פתח לדרישה להטיל סנקציות על ישראל.

 

מי שמנהלים את המאבק לסיכול הכללת ישראל ברשימה הם ראש הממשלה בנימין נתניהו, משרד החוץ, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, צה"ל ושגריר ישראל באו"ם רון פרושאור. בשבוע שעבר כינס משרד החוץ תדרוך לעשרות דיפלומטים ממדינות רבות יחד עם צה"ל ומשרד המשפטים כדי לתאר להם את הצעדים שנוקט הצבא להגן על ישראל בעת סכסוך מזוין.

 

בכיר במשרד החוץ אמר: "אנחנו ממשיכים את המאמץ לשכנע את המזכ"ל לא להכניס את ישראל לרשימה. שונאי ישראל מאיימים ומפחידים את האו"ם ואליהם אף אחד לא בא בטענות. זו שערורייה וצביעות. יש לצערנו הרבה מאוד מצבים שילדים נהרגים באזורי סכסוך ולא מעיזים להכניס אותם לרשימה. אתה יודע כמה ילדים סעודיה הרגה בהפצצות בתימן? אני רוצה לראות את שליחת מזכ"ל האו"ם האלג'יראית מעזה להכניס את סעודיה לרשימה".

שכונת סג'עייה בעזה אחרי צוק איתן (צלום: AFP) (צלום: AFP)
שכונת סג'עייה בעזה אחרי צוק איתן(צלום: AFP)

 

נתניהו עם הסנאטור לינדזי גרנאם (צילום: EFP) (צילום: EFP)
נתניהו עם הסנאטור לינדזי גרנאם(צילום: EFP)

נתניהו העלה אתמול את סוגיית הרשימה בפגישתו עם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם המבקר בישראל ועומד להכריז על התמודדותו בבחירות לנשיאות. גרהאם, הנחשב ידיד ישראל, אמר במסיבת עיתונאים בירושלים: "יש סכנה שהדו"ח הזה יתפרסם בכל יום ועלול לשים את מדינת ישראל באותה קטגוריה כמו בוקו חראם. אם זה יקרה – אם האו"ם יאמץ דו"ח כזה זו תהיה שערורייה שלא תישאר ללא מענה".

 

גרהאם הזהיר שאם האו"ם ימשיך להתעמר במדינת ישראל הוא מסתכן בעימות עם הקונגרס האמריקני ובהפסקת המימון האמריקני, שהוא רבע מתקציב האו"ם.

 

ביחס להצעה הצרפתית למועצת הביטחון לקבוע דד ליין של 18 חודשים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית אמר גרהאם: "אם מועצת הביטחון תהיה במצב שהיא קובעת את תוצאת תהליך השלום, אנו נוביל מאמץ להפסיק את התמיכה שלנו באו"ם. גם כך איננו מקבלים הרבה על התמיכה שלנו בארגון".

פורסם לראשונה 27/05/2015 23:42

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
ילדים עזתים חוגגים את סיום צוק איתן
צילום: MCT
מומלצים