שתף קטע נבחר

רגב החליטה: ועדה לבחינת חוק הספרים

הדיון לגבי חוק הספרים התחדש בכנסות ובעקבותיו הורתה שרת התרבות מירי רגב על הקמת ועדה מיוחדת לבחינת סעיפיו. "לעם הספר מגיע ספרים במחיר עממי. אני מוטרדת מהשלכות החוק", הסבירה רגב. ח"כ תמר זנדברג מזהירה משינויים מרחיקי לכת: "ארבע במאה זה לא חזות הכל"

ערב פתיחת שבוע הספר 2015, האם צפוי לנו שינוי בחוק הספרים? שרת התרבות והספורט מירי רגב הודיעה היום (ד') שתקים וועדה לבחינת חוק הספרים. בדיון שנערך הבוקר בכנסת השתתפות חברי הכנסת וסופרים, הודיעה השרה כי היא לא מעוניינת לבטל את החוק אלא לערוך בו שינויים והתאמות. בוועדה ישתתפו שני חברי הכנסת - תמר זנדברג ממרצ שבאופוזיציה ויואב קיש מהליכוד שבקואליציה.

  

חברי הכנסת תמר זנדברג ויואב קיש (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
חברי הכנסת תמר זנדברג ויואב קיש(צילום: גיל יוחנן)
 

"ארבע במאה זה לא חזות הכל", אמרה זנדברג במהלך הדיון, "חוק הספרים נועד להחזיר למה שכתוב בספר את הכבוד ולא רק למה שכתוב על מדבקת המחיר. חוק הספרים מסייע לסופרים ולחנויות עצמאיות, ומחירי הספרים ההתחלתיים שמוטבעים על הספרים התחילו לרדת. האם מה שיש היום בשוק זו תחרות או דואופול דורסני? האם אנחנו לא רוצים לפתח עוד חנויות ורשתות? חוק הספרים מסייע לזה".

 

השרה רגב, הסבירה מצדה כי: "לעם הספר מגיע ספרים במחיר עממי. ספר הוא הלחם של ההמונים. אין ספק ששבוע הספר השנה מצוין בצילו של חוק הספרים. אני מוטרדת מהשלכות החוק. פחות אזרחים נכנסים לחנויות הספרים וכולם נפגעים מכך. יש לשמור על איזון בין מחיר הספר לבין ההגנה על הסופרים".

 

מירי רגב ביחד עם הסופרים ליעד שוהם ורם אורן (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
מירי רגב ביחד עם הסופרים ליעד שוהם ורם אורן(צילום: גיל יוחנן)

עיקרי החוק שיזם חבר הכנסת ניצן הורוביץ' קובעים כי רשתות הספרים לא יוכלו להוזיל מחיר ממוצע של ספר ביותר מ-50 אחוז, לא יוכלו לתת תמריצים למוכרים שלהם לקידום ספרים ספציפיים, וכי ספר חדש יימכר במחיר קבוע ב-18 החודשים הראשונים שלו על המדף.

 

בכך מקווים יוזמי החוק ומקדמיו להחזיר את הכוח להוצאות הספרים וכן להגן על תמלוגי הסופרים

ואנשי הספר מפני מבצעים שגוזלים את פרנסתם. בהתאם לתנאים הללו, סביר כי מחירו של ספר חדש יעמוד על 60 עד 80 שקלים, ולא יגרר לאזור ה"4 במאה" בתקופות המבצעים.

 

ח"כ יואב קיש (ליכוד) שיזם את הדיון היום בכנסת בעקבות הצעת החוק שלו לביטול חוק הספרים, ציין כי הדיון המיוחד נערך כדי לשמוע את קולות הסופרים והציבור סביב הנושא: "בעקבות חוק הספרים, מחיר ממוצע של ספר חדש עלה מ-44ל-68 שקלים. בממשלה מפקחים על מוצרי צריכה בסיסים כמו לחם ביצים וחלב ודואגים שאנו הצרכנים לא נשלם מחיר גבוה מדי. בנושא הספרים המצב הוא הפוך. נוצר אבסורד בו הממשלה מפקחת ודואגת לכך שמחיר הספרים יהיו גבוהים. את האבסורד הזה אנחנו פועלים לתקן".

 

מאז שנכנס לתוקפו בתחילת שנת 2015 חוק הספרים הפך לחוק שנוי במחלוקת שעורר הדים רבים לגבי הצלחתו בקרב הציבור ובקרב קהילת הסופרים בישראל. הסופרת דורית רביניאן נשארה נאמנה לחוק. "הייתי ועודני בעד החוק. הוא נועד לתקן עיוות שנוצר בעשור הקודם בענף הספרים, שהפך ל'שוק הספרים'". הסופרת לאה איני לעומת זאת מתנגדת: "היו ירידות בספר האחרון שלי, והרבה אנשים התלוננו שהמחיר הוא יקר והם יעדיפו לשאול את הספר בספרייה מאשר לקנות אותו. גם אצל הסופרים הבכירים המכירות ירדו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
החליטה על הקמת וועדה. השרה מירי רגב
צילום: גיל יוחנן
לאתר ההטבות
מומלצים