שתף קטע נבחר

הדייר לא שילם שכ"ד? הליך מהיר לפינוי דירה

המצב החוקי ששרר בעבר הביא בעלי דירות לעמוד חסרי אונים מול שוכרים סוררים, אך העוול תוקן בחקיקה. האם מדובר בכוח מוגזם לבעלי הנכסים?

לא פעם אנו נתקלים בסיפורים מסמרי שיער על דיירים שעשו רושם נהדר על בעל הדירה וזה השכיר להם את הנכס בשמחה רבה ובלב שקט, עד שיום בהיר אחד הם הפסיקו לשלם והחלו מתעלמים ממנו לחלוטין. באופן טבעי נטיית לבנו היא לצאת להגנת הצד החלש במערכת היחסים ולגונן על השוכר מפניו של בעל הדירה "עתיר" הנכסים, ואכן, בעבר הייתה זו גם עמדתו של המחוקק. בעצם, לפני שנולד ההליך המיוחד לפינוי שוכר סורר, יכול היה השוכר למרר את חייו של בעל דירה ולגרום לו נזקים רבים לאורך זמן רב, לעיתים שנים.

 

ואולם, המחוקק התעשת והבין שבעלי דירה רבים עומדים מול שוקת שבורה. ב-2008 הותקנו התקנות העוסקות בפינוי מושכר, המאפשרות לפנות דייר סורר בתוך כחודשיים וחצי.

 

אם הדייר פנה בצורה אחראית וביקש הארכה לביצוע התשלום לפני שהגיע המועד, אין צורך להיכנס לפאניקה וכדאי להיענות לבקשתו. יחד עם זאת, עכשיו עליכם להיות ערניים שבעתיים. הצ'ק של דמי השכירות חזר? בוצעה פעולה בניגוד להסכם השכירות באופן שמהווה הפרת החוזה? זה הזמן להתחיל לפעול.

אילוסטרציה  (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

ראשית, ובטרם תנקטו מהלך בלתי הפיך, בדקו עם הדייר את העניין וקוו כי מדובר במחדל טכני או בלתי מכוון. אם הוא לא עונה לטלפון ולא מחזיר שיחה – זהו קו הזינוק לתחילת הליך הפינוי. בשלב ראשון רצוי להודיע לו בכתב ובדואר רשום כי החוזה הופר ואתם דורשים את פינויה המיידי של הדירה. ככל שלא תתקבל תשובה/היענות לדרישתכם, ניתן להתחיל לפעול להגשת התביעה.

 

כאן המקום להבהיר שההליך המיוחד מאפשר לדרוש את פינוי הדירה בלבד ולא ניתן לכלול בו דרישות כספיות. המטרה היא לאפשר דיון והחלטה מהירים בשאלת הפינוי, מבלי לסרבל את ההליך בסוגיות כספיות. את כל הדרישות הכספיות אפשר לתבוע לאחר מכן, בהליך לגביית חוב בהוצאה לפועל או בבית המשפט.

 

בתביעה לפינוי המושכר יש לפרט את השתלשלות האירועים שהביאו להפרת החוזה ואת האופן שבו הופר. לכתב התביעה יש לצרף את כל המסמכים התומכים בעובדות, כולל תצהיר ונסח טאבו המעיד על הבעלות בדירה. לאחר הגשת התביעה ומסירתה לדייר, הוא יידרש להגיש כתב הגנה ודיון בבית המשפט ייקבע לא יאוחר מ-30 ימים לאחר הגשתו. ברובם המכריע של המקרים, הדיירים כלל אינם טורחים להגיש כתב הגנה. כך ניתן לקבל פסק דין בתוך 30 ימים בלבד מיום מסירת כתב התביעה לדייר ("פסק דין בהיעדר הגנה").

 

הליך הפינוי עצמו מתבצע בהוצאה לפועל ויש לעמוד בהוראות ספציפיות ובמועדים מדויקים המנויים, בין השאר, בתקנות ההוצאה לפועל. אי עמידה בדרישות בצורה מדויקת עלולה לגרום לדחיית תאריך הפינוי.

 

יום הפינוי הגיע? על אף הציפייה להגעתו, יום הפינוי איננו יום נעים כלל ולרוב הוא מלא באמוציות. לכן מומלץ בחום לא להיות נוכחים בהליך ולסמוך על בעלי המקצוע שמצויים בשטח.

 

הימנעו משימוש לרעה

אין חולק כי מדובר בהליך מבורך ומיטיב, אך כמו רבים מהדברים הטובים, ישנם אלו שימצאו איך לעשות בו שימוש לרעה. לא פעם נאלצתי להתמודד עם בעלי דירות שפתחו בהליכי פינוי נגד דיירים תמימים מתוך מניעים זרים כמו העלאת מחיר השכירות או ביטול סעיף האופציה.

 

רצוי לדעת כי שינויים קוסמטיים בדירה - כגון צביעת קירות בצבעים שונים, בניית נישת גבס או התקנת רהיט גדול הדורשת קידוח נרחב - לרוב אינן פעולות אסורות ובוודאי שאין בהן בכדי לדרוש את פינוי הדייר, גם אם בעל הדירה יטען כי מדובר בהרס המהווה הפרת חוזה.

 

למרבה הצער, ברוב המקרים בוחרים הדיירים התמימים למחול על זכויותיהם ולעזוב את הדירה גם כאשר דרישת הפינוי אינה לגיטימית. אלא שאם מקרה כזה יגיע לבית המשפט, היו בטוחים כי זה לא יהסס להעניש את מי שמבזבז את זמנו.

 

בסיכומו של דבר, קיצור הליך הפינוי התחייב נוכח המצב ששרר לפני השינוי בתקנות. עם זאת, במאזן הכוחות, ידו של בעל הנכס באופן ברור על העליונה ולא בכל המקרים רצוי לטפח מצב שכזה. בכדי למנוע מקרים של סכסוכים ארוכים ומיותרים כדאי לערוך מראש חוזה שכירות מסודר וספציפי לכל עסקת השכרה. ולבסוף, הדבר החשוב ביותר הוא לנהוג האחד כלפי השני בהגינות ובאורך רוח תוך הפגנת סובלנות וחמלה ככל הניתן בטרם משחיזים חרבות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
shutterstock
אילוסטרציה
shutterstock
צילום: אבישי פינקלשטיין
עו"ד עדי אלמוזלינו
צילום: אבישי פינקלשטיין
מומלצים