שתף קטע נבחר

ארה"ב נאלצה להודות: סנואודן צדק

מבלי ששמנו לב, הממשל האמריקני הביא לביטול תוכנית המעקב אחר אזרחיו - שאותה חשף סוכן ה-NSA לשעבר. סנואודן, ששוהה במקלט מדיני ברוסיה, בירך: "הציבור קיבל החלטה למרות טענות הממשלה, זה שינוי היסטורי"

 

ניצחון מתוק. סנואודן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ניצחון מתוק. סנואודן(צילום: AFP)
 

הסנאט האמריקני אישר אתמול (יום ג') חוק שיחיל רפורמה לתוכנית המעקב הממשלתית שאספה מיליוני רישומי שיחות של אזרחים אמריקנים, והוא בדרכו לבית הלבן שם ייחתם על ידי הנשיא ברק אובמה.

 

עוד חדשות בעולם :

עולה מהריסות המלחמה. עזה שלא הכרתם

גודזילה מתאזרחת: קידמה את ענף התיירות

הפיתוי שהופך לסיוט: כלות למכירה באירופה

 

במהלך זה, הפכה ארצות הברית את מדיניות הביטחון הלאומי שלה שנכנסה לתוקף לאחר פיגועי 11 בספטמבר 2001. הרפורמה החדשה תשים קץ למערכת שחשף סוכן הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי (NSA) לשעבר אדוארד סנואודן. סוכנות הביון תרה אחרי רישומי שיחות שיצביעו על תכנון מעשי טרור ושמרה אותם, אולם היא לא הורשתה להקשיב לתוכן השיחות.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
אישור "חוק הפטריוט", תוצאה של ברית שנחתמה בין הדמוקרטים בסנאט וכמה מהרפובליקנים השמרנים ביותר בבית, היה בגדר ניצחון של אובמה הדמוקרטי, והפסד למנהיג הרוב בסנאט, הרפובליקני מיץ' מקונל. זאת לאחר שהחוק פקע שלשום בעקבות אי-הצלחתו של הקונגרס הרפובליקני ברובו לא הצליח להגיע להסכמות כדי לאשרו.

 

אחרי ההצבעה, צייץ אובמה בטוויטר כי הוא שמח שהחקיקה אושרה: "אני מחכה לחתום עליה ברגע שאקבל אותה". לפני ההצבעה שזכתה לרוב של 67 סנאטורים מול 32 מתנגדים, הסנאטורים דחו שלושה תיקונים שהציעו על ידי מנהיגי הרפובליקנים וחזרו בהם.

 

סנואודן: נעשתה היסטוריה

היה זה גם ניצחון מתוק עבור סנואודן, השוהה בחו"ל מחשש שיוסגר לארצות הברית ויועמד לדין. אתמול הוא דיבר באמצעות שיחת וידאו באירוע של ארגון אמנסטי אינטרנשיונל שנערך בלונדון. הוא אמר כי העובדה שהחוק החדש יוכל להגביל את כוחה של ה-NSA בצמצום גישתה לנתוני שיחות של מיליוני אמריקנים שאין להם שום קשר לטרור - היא היסטורית.

חברות תקשורת לא יעבירו ל-NSA מידע ללא אישור משפטי. מבנה הסוכנות (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
חברות תקשורת לא יעבירו ל-NSA מידע ללא אישור משפטי. מבנה הסוכנות(צילום: רויטרס)
"לראשונה בהיסטוריה, אנחנו רואים שלמרות טענות הממשלה, הציבור היה זה שקיבל את ההחלטה הסופית וזה שינוי רדיקלי שעלינו להחזיק בו, להעריך אותו ולנסות לקדמו", אמר ממקום מושבו ברוסיה, שם העניקו לו הרשויות מקלט מדיני.

 

החוק החדש ידרוש מחברות תקשורת כמו "ורייזון" ו-AT&T לאגור ולשמור

רישומי שיחות באותו האופן שבו הן עושות כעת במסגרת חישוב תשלומי הלקוחות. אך במקום להעביר אותם ישירות לסוכנויות המודיעין האמריקניות, החברות יידרשו לתת אותם רק לאחר שבקשה ממשלתית תאושר על ידי בית הדין החשאי לאיסוף מודיעין זר.

 

"חוק הפטריוט" הוא צעד חקיקת ראשון בסוגיית המעקב האמריקני מאז חשיפות סנואודן שאירעו לפני שנתיים. אותן חשיפות הובילו לדיון סוער על האיזון בין שמירה על פרטיותם של האזרחים האמריקנים לבין הטיפול בחשש מפיגועי טרור.

 

לצד תוכנית רישומי הטלפון, שתי תוכניות מעקב שאושרו תחת "חוק הפטריוט" מ-2001 הוקפאו מאז יום ראשון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
יכול לשמוח. סנואודן
צילום: AFP
מומלצים