שתף קטע נבחר

הדו"ח הישראלי על צוק איתן: חמאס ביצע פשעי מלחמה, כמחצית מההרוגים פעילי טרור

מכת מנע: מחשש שהפלסטינים ידליפו את דו"ח הבדיקה הבינלאומי לבירור אירועי הלחימה בין ישראל לחמאס בקיץ, מפרסם משרד החוץ את גרסתו להתרחשויות. בין היתר טוען כי ארגון הטרור הכריח אזרחים פלסטינים להישאר באזורי לחימה. 44% מההרוגים - לוחמי חמאס או ארגוני טרור בעזה

 

 

קרב הבלימה האחרון לפני פרסום "דו"ח גולדסטון 2": משרד החוץ יפרסם תוך זמן קצר את הדו"ח שמציג את עמדת ישראל בנוגע להתרחשויות של מבצע צוק איתן בקיץ שעבר. ההתייחסות הישראלית מתפרסמת לקראת העברת דו"ח צוות הבדיקה של האו"ם (ועדת שאבאס) לאירועי העימות בין ישראל לחמאס, שנמשך 50 ימים. הדו"ח הבינלאומי אמור להימסר ביום שני למדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם ולפלסטינים, ובשל כך החליט משרד החוץ להקדים את הדו"ח שחיבר, ולהציג את גרסתו המדינית, המשפטית והצבאית.

 

הפלסטינים הודיעו בתגובה כי הם דוחים את הדו"ח הישראלי. "ההכחשה הישראלית בדבר פגיעה באזרחים בעזה היא המשך הגיוני למה שעשתה שם", מסר דובר הממשלה ברמאללה. לפיכך לדבריו הדו"ח אינו משנה את תביעתם של הפלסטינים לוועדת חקירה בינלאומית לאירועי "צוק איתן".  

 

לפי הדו"ח, 44 אחוזים לפחות מכל ההרוגים הפלסטינים במהלך המבצע זוהו באופן ודאי כפעילים צבאיים של חמאס או של ארגוני טרור אחרים ברצועת עזה.

 

בדו"ח הישראלי, שתקצירו כבר פורסם, מוצגים פשעי המלחמה של חמאס וארגוני הטרור הנוספים ברצועת עזה, כולל עדויות וחומרים המוכיחים לטענת ישראל כי האסטרטגיה של חמאס הייתה למשוך את הלחימה לאזורים עירוניים מיושבים ולהשתמש בנוכחות של האוכלוסייה האזרחית כמגן אנושי. הדו"ח הישראלי מפרט גם כמה מקרים שבהם טרוריסטים התחזו לאזרחים ולחיילי צה"ל, מפקדות צבאיות פעלו מתוך בתים אזרחיים, מסגדים שימשו כעמדות צלפים, בתי ספר שימשו כמחסני נשק, מטעני חבלה הוטמנו במבנים אזרחיים ומנהרות נחפרו מתוך בניינים אזרחיים ואזורי מגורים.

לפי הדו"ח, בתי ספר שימשו כמחסני נשק (צילום: EPA) (צילום: EPA)
לפי הדו"ח, בתי ספר שימשו כמחסני נשק(צילום: EPA)

הדו"ח הישראלי הוקדם. יו"ר הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הדו"ח הישראלי הוקדם. יו"ר הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל(צילום: AFP)

בדו"ח הישראלי נאמר כי מנהרות נחפרו מתוך בניינים אזרחיים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בדו"ח הישראלי נאמר כי מנהרות נחפרו מתוך בניינים אזרחיים(צילום: רויטרס)

הדו"ח אף מביא מקרים שבהם חמאס הכריח אזרחים להגיע לאזורי לחימה ולהישאר בהם, ולהתעלם מאזהרות צה"ל שניתנו לפני תקיפות של מטרות באזורים אלה. פעילות ארגוני הטרור המפורטת בדו"ח מהווה לטענת ישראל פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות והפרה בוטה של החוק הבינלאומי.

 

לדברי מחברי הדו"ח, הנתונים שנאספו מתמקדים בעובדות, בנתונים ובהיבטים המשפטיים של הלחימה נגד חמאס וארגוני הטרור בקיץ 2014. הדו"ח אף מפרט את האירועים המרכזיים שהובילו למבצע צוק איתן, היעדים העיקריים של ישראל, מטרות הטרור שנגדן פעל צה"ל, הסיוע ההומניטרי שישראל אפשרה להכניס לרצועת עזה, הפגיעה בעורף הישראלי, מנגנוני הבדיקה והחקירה הישראליים ועוד.

"הדו"ח מוכיח באופן חד-משמעי שהפעולות נעשו בהתאם לדין הבינלאומי" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
"הדו"ח מוכיח באופן חד-משמעי שהפעולות נעשו בהתאם לדין הבינלאומי"(צילום: EPA)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בנוסף מפרט הדו"ח את המאמצים ההומניטריים של ישראל להכניס ציוד רפואי, מזון ואספקה נוספת לעזה תוך כדי הלחימה וזאת אף שחמאס וארגוני הטרור תקפו את המעברים בעת מעבר הסחורות. הדו"ח מדגיש שיש לבחון את האירועים שבהם נפגעו אזרחים בעזה על רקע פשעי המלחמה שביצע חמאס והשימוש באוכלוסייה האזרחית והמאמצים הישראליים למנוע פגיעה באזרחים ולשמור על החוק הבינלאומי.

 

בדו"ח יצוין עוד כי "משנת 2000, פעילות הטרור של חמאס הביאה למותם של 1,265 ישראלים לפחות, חמאס ירה יותר מ-15,200 רקטות ופצמ"רים לעבר אזרחי ישראל (מתוכם כ-4,500 במהלך מבצע 'צוק איתן') תוך כיסוי של כ-70% מאוכלוסייתה. חמאס חפר 32 מנהרות לפחות החוצות גבול בין עזה לישראל שנועדו לבצע טרור נגד מרכזי אוכלוסייה ישראליים".

 

לפיכך, נכתב, "היציאה של ישראל למבצע צבאי רחב יותר נגד חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועת עזה כחלק מהעימות המזוין המתמשך שמנהלים ארגונים אלה, הייתה מוצדקת בהתאם למשפט הבינלאומי".

 

"44% מההרוגים - פעילי טרור"

עוד מדגישים כי ישראל לא פעלה במתכוון על מנת לגרום נזק לאוכלוסייה הפלסטינית האזרחית ולסביבתה במהלך העימות עם עזה, והיא מביעה צער עמוק על נזק זה. 

 

בהתייחס להצעות להפסקת אש צוין כי "אילו חמאס היה מקבל את הפסקת האש הראשונה בתיווך מצרי, זו שישראל קיבלה ב-15 ביולי ותנאיה היו תנאים שבהצעת הפסקת האש שאותה קיבל חמאס בסופו של דבר ב-26 באוגוסט, ניתן היה למנוע 90 אחוזים מהנפגעים במהלך העימות עם רצועת עזה בשנת 2014".

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

הרוגים בעזה ב"צוק איתן" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הרוגים בעזה ב"צוק איתן"(צילום: רויטרס)
 

לגבי הנפגעים: ניתוח של מומחים של צה"ל מצא נכון לחודש אפריל 2015 , ש44 אחוזים לפחות מכל ההרוגים הפלסטיניים (2,125) זוהו באופן ודאי כפעילים צבאיים של חמאס או של ארגוני טרור אחרים ברצועת עזה. "ייתכן שבסופו של דבר נתון זה יתברר אף כגבוה יותר", ציינו.

 

"ישראל תחת מתקפה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהתייחסותו לדו"ח הישראלי שנועד להוות מכה מקדימה כי "הדו"ח חשוב במיוחד משום שמדינת ישראל נמצאת תחת התקפת דה-לגיטימציה חסרת תקדים. המתקפה הזאת איננה עניינית, היא פוליטית. המטרה שלה היא להשחיר את מדינת ישראל, ולמתקפה הזאת אנחנו מתכוננים להגיב. זאת תגובה אחת, אנחנו נפעל בכל מקום ככל שנידרש, כדי להתמודד עם טענות שקריות ועם יוזמות אנטי-ישראליות".

 

נתניהו אמר עוד בפתח ישיבת הממשלה השבועית כי הוא "מברך על הדו"ח הזה, שמציג את התמונה האמיתית לגבי המבצע. הדו"ח מוכיח באופן חד-משמעי שהפעולות שביצע צה"ל וביצעו כוחות הביטחון במבצע צוק איתן נעשו בהתאם לדין הבינלאומי. הן נעשו מתוך הצורך להגן על אזרחי המדינה מול ארגון טרור רצחני שמבצע פשע מלחמה כפול. הוא יורה במכוון על אזרחים תוך שהוא מסתתר במכוון מאחורי אזרחים. חמאס עשה שימוש בבתי ספר, בבתי חולים, במסגדים, במתקני או"ם, בשכונות מאוכלסות בצפיפות למטרות צבאיות. הוא שיגר מתוכם, במכוון, רקטות, הטמין בהם מצבורי נשק, הקים שם חמ"לים, פתח שם פתחי כניסה למנהרות, כל אלה במכוון".

 

דו"ח שאבאס יידון במועצת האו"ם לזכויות אדם רק ב-29 ביוני, אך בישראל מעריכים כי עם העברתו לצדדים – קרי חברות המועצה, ישראל והרשות הפלסטינית – הפלסטינים ידליפו אותו כדי לטעון שישראל ביצעה פשעי מלחמה. בהתייעצויות שהתקיימו בין מערכת הביטחון למשרד החוץ, הוחלט כי לא יהיה נכון להיגרר אחרי דו"ח שאבאס, אלא להקדים אותו.

 

ישראל עבדה על דו"ח התגובה כמה חודשים. הדו"ח מוכיח לטענת מחבריו כי ישראל צייתה לחוק הבינלאומי ועשתה מאמצים כבירים להימנע מפגיעה בחפים מפשע, בין בנוהל "הקש בגג", ובין בחלוקת פלאיירים ושיחות טלפון לבתי פלסטינים, שבהם קראה להם לפנות את האזור שממנו נורות רקטות לעבר ישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
אנשי חמאס במנהרות בעזה
צילום: רויטרס
מומלצים