שתף קטע נבחר

הסיבות המפתיעות למגפת ההשמנה ומה יעצור אותה

אוכלוסיית העולם הולכת ומשמינה ומדובר בעובדה שאין עליה עוררין, כמו גם הסכנות לבריאות בגלל עודף המשקל. אבל למה בעצם אנחנו משמינים, ואיך תוכנית אחת לשינוי אורח החיים המתקיימת בסאו פאולו בברזיל, עשויה להיות התשובה למיגור המגפה?

התרחבות תופעת ההשמנה/משקל יתר הנרשמת ברחבי העולם הגיעה לכדי ממדי מגיפה ויש לה השלכות חמורות על בריאות הציבור. חרף ההכרה הגורפת בבעיה, הגורמים לה עדיין נתונים לוויכוח: יש המייחסים אותה לצריכת קלוריות עודפת, אחרים טוענים כי היעדר פעילות גופנית הוא גורם מרכזי ויש המצביעים על שינויים מסוימים בצריכת מרכיבי המזון כגורם.

 

הפחתת צריכת הקלוריות באוכלוסיות שלמות היא מאתגרת במיוחד כאשר הן סובלת מרמת פעילות גופנית נמוכה. "אגיטה", תוכנית שהושקה בהצלחה בסאו פאולו, ברזיל, בשנת 1996 מבקשת להתמודד עם העלייה בשיעור השמנת היתר באמצעות עידוד האוכלוסיה לעסוק בפעילות גופנית במנות קטנות באופן יומיומי.

 

קראו עוד

מחקר ענק: השמנה גורמת ל-10 סוגי סרטן

דו"ח: מהי המדינה השמנה בעולם, ואיפה ישראל?

הקשר הקטלני בין השמנת יתר ללחץ דם

 

יותר מ- 2 מיליארד שמנים בעולם

שכיחותן של השמנה והשמנת יתר בקרב מבוגרים וילדים כאחד מתוארת כיום במונחים של מגיפה, ואפילו מגיפה כלל-עולמית. הסטטיסטיקות מאיימות: בשנת 2005, 1.6 מיליארד אנשים ברחבי העולם סבלו ממשקל עודף ו 400 מיליון סבלו מהשמנת יתר (אחד מכל עשרה מבוגרים).

 

תחזיות צופות את התרחבות התופעה ל-2.3 מיליארד אנשים בעלי משקל עודף ו 700 מיליון אנשים הסובלים מהשמנת יתר בסוף השנה הזו. לתופעת השמנת היתר מיוחס קשר להגברת הסיכון ללקות במגוון מחלות לא מדבקות, ביניהן מחלת לב כלילית, שבץ, סוכרת וסרטן, אם כי קישור זה נחלש משמעותית כשנלקחים בחשבון כושר גופני או פעילות גופנית מדידה.

 

התחזיות מראות שהעלייה במשקל הגוף באוכלוסייה אמורה להמשיך ולהתרחב בשנים הבאות במרבית המדינות ברחבי העולם, ולהוות אתגר מרכזי בשמירה על בריאות הציבור.

 

חרף שכיחות מגמת העלייה במשקל, המומחים מתקשים להסכים על הגורמים לה. יש הטוענים ששינוים בתפריט אחראים לכך; אחרים גורסים שאורחות החיים בעידן המודרני כרוכים בירידה משמעותית ברמת הפעילות הגופנית הן בעבודה והן בשעות הפנאי, ומובילים למאזן אנרגיה חיובי המביא למאגרי שומן מוגדלים ולעלייה במשקל.

 

ידוע שתכונות תורשתיות והשפעות חיצוניות על המבנה הגנטי שלנו ממלאות אף הן תפקיד בעלייה במשקל. חוקרים מסוימים טוענים כי שינויים במרכיבי המזון העיקריים וגורמים הקשורים באורח החיים (לחץ, תת-שינה, וכד') אחראים להשמנה.

 

במאה השנים האחרונות ממשלת ארה"ב וארגוני בריאות ברחבי העולם פיתחו הנחיות תזונה שונות כדי להתמודד עם מחסור ברכיבים תזונתיים ולעודד אכילה בריאה ותפריט מאוזן.

 

לאחרונה, ממשלות רבות ניסחו הנחיות בנוגע לפעילות גופנית ובכמה מדינות מתנהלות יוזמות להשקת תכניות להגברת הפעילות הגופנית לצד אכילה בריאה על מנת להתמודד עם אורחות חיים המביאיםלמיעוט תנועה ולמשקל עודף.

 

האם העלייה במשקל אכן נובעת מאכילה מרובה? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
האם העלייה במשקל אכן נובעת מאכילה מרובה?(צילום: shutterstock)

 

העו"ש הקלורי שלנו אנחנו בפלוס

מרבית האנשים חושבים שעלייה במשקל נובעת מצריכת מזון מוגברת, אך ממצאים מעטים בלבד תומכים בהנחה הזו. יש בלבול רב ושפע של מידע מטעה בוויכוח בין אלה הטוענים כי צריכת מזון מוגברת היא הגורם לבין אלה הטוענים כי הירידה ברמת הפעילות הגופנית אחראית לתופעת ההשמנה העולמית.

 

דוגמה לכך הוא דוח שטען שהאמריקאים אוכלים בממוצע 3,800 קלוריות ביום, שהיא כמות כפולה מרף הצריכה היומית הדרוש. אולם אם טענה זו הייתה נכונה, 1,900 הקלוריות הנוספות לרמה שדווח עליה בעבר היו מביאות לתוספת שנתית של 90 ק"ג במשקל הגוף, שהיא כמובן בלתי אפשרית.

 

אחד ההיבטים המטרידים ביותר של מגיפת השמנת היתר היא ממדיה בקרב ילדים. יש לכך השלכות על עתיד הבריאות וההתפתחות הגופנית של ילדים אלה ובעיה זו עלולה להיגרם, בין השאר, על ידי שינויים ברמות צריכת האנרגיה.

 

גורמים משמעותיים בהחרפת התופעה העולמית של השמנת היתר הינם עוני וחינוך. יש המאמינים שכתוצאה מכך קבוצות אוכלוסיה בעלות הכנסה נמוכה נוטות לרכוש כמויות גדולות יותר של מזונות מעובדים זולים המכילים פחמימות, שומנים ושמנים נוספים.

 

כמו גם צורכים בהתאמה פחות מזונות בריאים, ובכך השייכים לקבוצות אלה חשופים לרמות השמנת יתר גבוהות יותר מאשר בקבוצות אוכלוסיה בעלות הכנסה גבוה יותר.

  

פעילות גופנית היא המפתח להצלחה

הגברת העיסוק בפעילות גופנית הינה גורם חיוני למאבק בעלייה במשקל, ופעולות התערבות המתמקדות בהפחתת הצריכה הקלורית בלבד נידונות להיכשל ברוב המקרים.

 

היעדר פעילות גופנית מוכר כגורם מרכזי בשיעורי תחלואה העולמיים, והוא מדורג כגורם הסיכון השני בחשיבותו לתמותה.

 

כדי להביא לירידה במשקל בקרב אוכלוסיות שלמות ולהפחתת היקרות הסוכרת ומחלות כרוניות בלתי מדבקות נוספות, דרושות יוזמות יעילות להגברת רמת הפעילות הגופנית. אולם יצירת שינוי בקרב אוכלוסיות שלמות היא אתגר גדול.

 

התוכנית שתשנה את דפוסי החשיבה ותנצח את ההשמנה

דוגמה מוצלחת ליוזמה שכזו היא תכנית ה"אגיטה" מסאו פאולו, ברזיל, שהושקה בשנת 1996. משמעות המילה "אגיטה" היא "לזוז", אך התוכנית שמה לעצמה מטרה מרחיקת לכת עוד יותר, ולשנות את דפוסי החשיבה באוכלוסיה כדי שהמשתתפים יהפכו לאנשים פעילים יותר בחייהם.

 

התוכנית יועדה ל- 40 מיליון תושבי מדינת סאו פאולו ב-645 ערים ועיירות, והיא מבוססת על מתן תמריצים לצבירת 30 דקות ביום של פעילות גופנית מתונה 5 ימים בשבוע או יותר.

 

המפתח להצלחה המתמשכת של התוכנית הוא הצבת מטרה ברת השגה עבור מרבית האנשים שאינה דורשת מאמץ גדול,המהווה חסם עבור בעלי כושר גופני ירוד. הפעילות לא כרוכה בעלות, או בעלות נמוכה, וההשתתפות בה בעלת סבירות נמוכה לפציעות שנגרמות במסגרת פעילויות ספורטיביות מאומצת יותר.

 

התוכנית מעודדת פעילות בשלושה אתרים: בבית, בעבודה / בדרך לעבודה, ובשעות הפנאי, והיא מיועדת לסטודנטים, פועלי צווארון כחול, עובדי צווארון לבן ואוכלוסיית המבוגרים.

 

פעילות גופנית שניתן לעשות בכל מקום (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
פעילות גופנית שניתן לעשות בכל מקום(צילום: shutterstock)

 

התוכנית שילבה גם פעולות התערבות קבועות במקומות עבודה שונים, ביניהם אסדות נפט של חברת פטרוברס, משרדי בנק ברזיל, משרדי חברת ביטוחי בריאות ומוקדים טלפוניים.

 

באתרי מעסיקים מסוגים שונים יושמו פעילויות התערבות, בכללן בניית יכולת גופנית בהדרכת אנשי מקצוע, הפצת המסר להגברת הפעילות הגופנית בקרב העובדים, כמו גם בניית מתקנים המאפשרים לעובדים לשלב פעילות גופנית בשגרת העבודה שלהם. בעיירות וערים רבות במדינת סאו פאולו נבנים שבילים ומדרכות כדי לאפשר צעידה, ריצה ורכיבה על אופניים הרחק מתנועת כלי רכב.

 

היוזמה התרחבה למדינות רבות נוספות ומעבירה מסר פשוט וברור: יש לקדם פעילות גופנית וליצור את התנאים המאפשרים אותה. מדובר בדוגמה אחת ליוזמה שהראתה בהצלחה שאוכלוסיות מסוגלת לאמץ שינויים קטנים בפעילות היומיומית כתגובת נגד לעלייה במשקל. יישומן הנמרץ של תוכניות דומות ברחבי העולם חיוני להימנעות מן המשבר המאיים של השמנת יתר והמחלות הקשורות בה.

 

ד"ר רובין שוק מאוניברסיטת למדע וטכנולוגיה אשר באיווה ארה"ב, ירצה בכנס איגוד תעשיות המזון, "מזון בעידן החדש", אשר יתקיים ביום שני, 15 ביוני, במסגרת מושב :Well-Being





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
למה באמת אנחנו משמינים?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים