שתף קטע נבחר

המגזר הציבורי גדל על חשבון המגזר הפרטי

המגזר הציבורי מגדיל את מספר המשרות, לעומת המגזר הפרטי שמצוי בהאטה. החשש: מגזר פרטי שהולך וקטן יצטרך לממן מגזר ציבורי הולך וגדל

משקל המשרות במגזר העסקי מתוך כלל המשרות במשק הגיע בסוף שנת 2014 לרמה הנמוכה ביותר שנמדדה מאז שנת 2003 - אז הגיע לשיאו המשבר הפיננסי הקשה של ישראל, שנבע מהתפוצצות בועת הדוט.קום והאינתיפאדה השנייה. כך עולה מסקירה שפרסם היום הכלכלן הראשי במשרד האוצר.

 

על פי הסקירה, שיעור המשרות במגזר העסקי מהווה פחות מ-68% מכלל המשרות במשק, לעומת 69% בראשית המאה ה-21. לטענת הכלכלן הראשי באוצר, נתון זה משקף גידול מהיר יותר בקצב היווצרות המשרות במגזר הציבורי. בשנים 2003-2008, טוען הכלכלן הראשי, ניתן להבחין במגמה הפוכה, בשל התאוששות המשק מהמשבר של השנים 2002-2003 ומדיניות הממשלה לצמצום תקציב המדינה באותן שנים.

 

מנתוני הלמ"ס שהציג הכלכלן הראשי בסקירתו עולה כי ברבעון הראשון של 2015, היה המגזר הציבורי התורם העיקרי לגידול במספר המשרות במדינה (כחצי אחוז מתוך גידול של כאחוז וחצי). זאת, בהשוואה לשנים 2013-2014 שבהן החברות הפרטיות הלא פיננסיות היו התורמות העיקריות לגידול במספר המשרות.

 

בין הרבעון הראשון של 2012 לרבעון הראשון של 2015, ירד משקל המשרות בחברות הפרטיות הלא פיננסיות מ-59% מכלל המשרות במשק ל-58%. במקביל עלה משקל המשרות בממשלה מ-56.5% מכלל המשרות לכ-57%.

 

מכאן מסיקים באוצר כי הירידה בקצב הגידול של המשרות במשק נובעת מכך שבעוד שמגזר הציבורי שומר על יציבות ומגדיל את מספר המשרות שבו בשיעור נמוך, המגזר הפרטי מצוי בהאטה. מגמה זו משקפת את החולשה היחסית של המגזר הפרטי בשנים האחרונות ועשויה להביא לבעיות ארוכות טווח, כאשר מגזר פרטי הולך וקטן יצטרך לממן מגזר ציבורי הולך וגדל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים