שתף קטע נבחר

דרוזי סורי: "גאים באחינו, אבל לא רוצים עזרה מישראל"

בני העדה הדרוזית בארץ דורשים מהממשלה לסייע לבני עמם ולפתוח את הגבולות, אבל בשיחה עם ynet מהר הדרוזים מבהיר לוחם דרוזי: "נישאר על אדמותינו, חובתנו לתמוך בחיילים הסורים". וגם: תמונת מצב הקרבות

 

במשך יותר מארבע שנים של מלחמת האזרחים הסורית נשארו הדרוזים בצד. אבל בשבוע האחרון התקרבו המורדים ובהם האיסלאמיסטים למעוזיהם, ואיתם החשש מטבח. בישראל אומרים כי דרוזים סורים נאמני בשאר אסד מעבירים מידע מסולף לדרוזים בארץ, אבל החשש בכל מקרה קיים. במקביל, יש גם לא מעט דרוזים בסוריה שמעדיפים כי ישראל לא תתערב.

 

השמועות מעבר לגבול הביאו השבוע את הדרוזים בישראל לנקודת רתיחה והם ערכו הפגנות המוניות בכל הכפרים. גברים בלבוש מסורתי נופפו בדגלי העדה ובחרבות, ודרשו מממשלת ישראל לבצע פעולה מהירה כדי להגן על קרוביהם בסוריה. המפגינים איימו בנקמה על ארגון ג'בהת א-נוסרה, המקורב לאל קעאידה. בדליית אל כרמל, הרחוקה מאות קילומטרים מאזורי הקרבות, התושבים אמרו השבוע: "אם ארגוני המורדים יפגעו בדרוזים ובעיר הקדושה סווידא - אנחנו נעבור את הגבול וניכנס לסוריה להילחם".

 (צילום: אפי שריר) (צילום: אפי שריר)
(צילום: אפי שריר)

עוקבים בדאגה. גם לחיזבאללה יש אינטרס שישראל תתערב (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
עוקבים בדאגה. גם לחיזבאללה יש אינטרס שישראל תתערב(צילום: אביהו שפירא)
 

סמיר חלבי, כתב אתר החדשות הדרוזי בעברית "כרמל", ותושב הכפר דליית אל כרמל, נשמע מודאג מאוד: "אנחנו רוצים שכל העולם ידע שהדם הדרוזי אינו הפקר. מדינת ישראל וראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, חייבים לעצור את הטבח הבא. מי שנלחם בארגוני טרור - לא מביא את הטרור לבית שלו ונותן לו טיפול רפואי. מה אתם חושבים, שנשתוק? שאין לנו רגש?". הכעס של חלבי ושל רבים אחרים מבני העדה הדרוזית בישראל נובע ממידע שהגיע לידיהם, לפיו "אותם לוחמי ג'בהת א-נוסרה שנפצעו בקרבות בהר הדרוזים הובאו לטיפול רפואי בישראל".

 

טלפון לג'אבל דרוז

כדי להבין מה בדיוק קורה מעבר לגבול, אנחנו מצלצלים באמצעות אפליקציית 'וויבר' לעיר הקדושה סווידא בסוריה, הממוקמת בהר הדרוזים, כדי לדבר עם זיאד אבו טאפש, עיתונאי ולוחם דרוזי שמדווח מהשטח. ברגע שהמזכירה האלקטרונית שלו מנגנת את ההמנון של אסד, אפשר להבין את המורכבות של הבעיה הדרוזית.

הפריסה של בני העדה הדרוזית בסוריה ()
הפריסה של בני העדה הדרוזית בסוריה
 

"אצלנו בסווידא החיילים שולטים בכל האזורים החשובים", מספר אבו טאפש. "בימים האחרונים ראינו ניסיונות של חברי הארגונים השונים לחדור אלינו. אנשי ג'בהת א-נוסרה ניסו לחדור אלינו בכל הכוח, אבל החיילים והאנשים שלנו התאחדו יחד. יש לנו הרבה נשק ואנו סומכים על החיילים הסורים. תודה לאל, לא איבדנו הרבה אנשים אלא כמה שהידים ופצועים".

 

אנחנו שואלים אותו האם שמע על ההפגנות של הדרוזים בישראל למען בני עמם בסוריה. "כשראיתי את הסרטונים בהם דרוזים מישראל מפגינים למעננו ואומרים 'נקריב את חיינו למען סווידא', הייתה לי הרגשה מיוחדת שלא הרגשתי מעולם", מודה אבו טאפש. "הייתי גאה בהם, אבל אנחנו לא רוצים עזרה מישראל. אנחנו הדרוזים בסוריה, לבנון ופלסטין עדה אחת, ויש לנו ערכים שכולם מסכימים עליהם. אנו גאים באחינו הדרוזים בישראל אבל אנחנו נישאר על אדמותינו ולא משנה מה תהיה התוצאה. חובתנו לתמוך בחיילים הסורים".

 

הקונפליקט הדרוזי ברור: בהתאם למסורת ארוכת שנים, הדרוזים נאמנים לארצם ולמולדתם, כלומר הדרוזים של לבנון נאמנים ללבנון והדרוזים של רמת הגולן נאמנים לאסד. כעת הנאמנות עומדת למבחן, כאשר הכפר הדרוזי אל חאדר בצפון רמת הגולן, שלושה ק"מ מגבול ישראל, מותקף על ידי ארגוני המורדים והמצב מדאיג מאוד את קרוביהם מעבר לגדר, הדרוזים של רמת הגולן. כמה אירוני שמאותו כפר עוין, אל חאדר, יצאה בקיץ חוליית טרור של חיזבאללה, בפיקודו של הרוצח הדרוזי, סמיר קונטר, לפיגוע בשטח ישראל.

 

מה שעומד מאחורי המשבר הנוכחי עם הדרוזים, היא הדרך הצינית שבה ארגוני המורדים וחיזבאללה - כל אחד מסיבותיו - מנסים לגרור את ישראל למעורבות פעילה במלחמת האזרחים - ומשתמשים בדרוזים כפיתיון. דווקא הדרוזים אויבי ישראל במג׳דל שאמס ובכפר אל חאדר שמעבר לגבול, הם המובילים את הקמפיין הבינלאומי "הצילו את הדרוזים", אבל הם יודעים היטב שלא הייתה סכנה ממשית לדרוזים בסווידא או באל-חאדר, ורק רוצים שצה״ל "יוציא להם את הערמונים מהאש".

 

הגולן הסורי, אזור קרב: תמונת מצב

השבוע פתחו המורדים בשתי מתקפות מתוזמנות באזור קוניטרה. האחת בצפון הרמה, שעליה ניצחה קואליציה של פלגים בשם "צבא החרמון", כשמטרתה היא לכבוש את החרמון הסורי. בקואליציה זו ניתן למצוא גם את שלוחת אל-קאעידה בסוריה, ג'בהת א-נוסרה, ואת פלג איסלאמיסטי אחראר א-שאם. היא שמה לעצמה למטרה ליצור חיבור ונתיב אספקה בין הפרברים המערביים של דמשק לצפון הרמה.

 

כבר ביום שלישי בבוקר הם רשמו הישג כשהשתלטו על אזור בשם "תילאל אל-חמראא", שמכיל כמה גבעות אסטרטגיות. בכך הם הצליחו לצור על הכפר הדרוזי חאדר, הנושק לגבול עם ישראל ונחשב לאחד מהמעוזים האחרונים של אסד באזור הגבול עם ישראל. אותו הישג חשוב גם כי הוא מפחית את הלחץ על כפרי הר החרמון בפרברים המערביים של דמשק, כפרים שהמשטר צר עליהם לא פחות משנתיים.

 

חשיבות אותו אזור נובעת מהעובדה שהוא קרוב מאוד לגבול עם ישראל, ובמקביל גם לגבול עם לבנון. מלבד זאת הדומיננטיות של העדה הדרוזית באותו אזור, בכפרים חאדר וחרפא, מעלה אף היא את מפלס הרגישות. "המסר שלנו לעדה הדרוזית היא שהיא כבר קיימת מאות שנים והמשך קיומה לא קשור לקיומו של המשטר הסור. אנחנו קוראים להם שיהיו ניטרלים ושלא יקחו חלק בפעולות של המשטר",  אמר אבו כנאן א-שאמי, מתאם של אחד מהפלגים שנוטלים חלק במתקפה של "צבא החרמון". יחד עם זאת הבהיר כי "מי שיישא נשק מהדרוזים נגדנו אז הדין שלו יהיה כדין חיילו של אסד".

 

במקביל, במרכז הרמה פתחו פלגי מורדים נוספים במתקפה אחרת תחת השם "סיוע לבנות החורין שלנו". ביום רביעי טענו אותם פלגים כי הם השתלטו על אזור "תל בזאק" בפרברי המחוז אחרי קרבות עזים עם המשטר, כאשר מטרתם הייתה להשתלט על האזורים הבודדים שנותרו בידי המשטר ובראשם העיירה ח'אן ארנבה ומדינת אל-בעת' בקוניטרה החדשה, שני אזורים שהם חיוניים עבור המשטר כיוון שהם יושבים על ציר מרכזי לבירה דמשק. בעבר המורדים ניסו כמה עמים להשתלט על אותם אזורים, וכשלו. היום נכתב בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה והמשטר הסורי, כי המורדים לא הצליחו להתקדם בחזית זו.

 

גם בסווידא שבהר הדרוזים נראה כי עד כה ניסיונות ההשתלטות של המורדים לא צלחו, אחרי קרבות עזים בשדה התעופה הצבאי החשוב א-ת'עלה, שמהווה את השער לעיר עצמה. מפקדים בשורות המורדים בחזית הדרומית, שצוטטו בעיתון א-שרק אל-אווסט, טענו השבוע כי הם זנחו בינתיים את הניסיונות לכבוש את האזור, גם כדי להעביר מסר של הרגעה לדרוזים. אחד מהם טען שמבחינתם המטרה הייתה לנטרל את היכולת של המשטר הסורי להקפיץ משם מטוסים שמפציצים באזור דרעא, יעד שהושג לדבריהם. עם זאת, ברור כי המשך יבוא גם בחזית הזו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
דרוזים ברמת הגולן
צילום: אביהו שפירא
מומלצים