סגור
שים לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חווית הגלישה הטובה ביותר | קרא עוד

    סמנו ביומנים: זה התאריך שבו יתחילו חפירות הרכבת הקלה במרכז, האוטובוסים יתוגברו

    מהפכת התחבורה הציבורית בגוש דן תהפוך את תל אביב ורמת גן לערים בחפירות בדרך לרכבת קלה ומהירה. העבודות יימשכו שנים. התוכנית המלאה תכלול שאטלים מחניונים ותגבור האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית. שמונה מכונות TBM יחפרו את התוואי. צפו בהדמייה

    הלל פוסק

     

    צילום: עידו ארז (צילום: עידו ארז)

     

    2 באוגוסט 2015. את התאריך הזה לא תשכחו. אחרי עשרות שנים של עיכובים יחלו בקיץ הזה חפירות הרכבת הקלה בתל אביב וברמת גן. העבודות - שהיקפן המלא נחשף ב-ynet - יימשכו בשנים הקרובות. עד למהפכה המיוחלת בתחבורה הציבורית בגוש דן - התנועה תהיה קשה ומורכבת יותר. התאריך הזה נבחר משום שהתנועה בקיץ דלילה יחסית: הילדים בחופש הגדול ומשפחות רבות נוסעות לטיולים בארץ ובחו"ל.  

     

    הכירו את ה-TBM. כך עובדת מכונת החפירה (קריינות: דניאל אלפנביין)

     

    מנהלי הפרויקט של נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) יציגו לציבור ביום שני את התוכנית הסופית של הקו האדום המקשר בין פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב ובת ים. תאריך היעד להפעלת הקו הוא 2021, ובמהלך החודשים הבאים יוחל בחפירת שבע תחנות תת-קרקעיות. העבודות באתרים הללו יימשכו בין שלוש ליותר משש שנים. כיצד יתגברו על הקשיים הרבים בתנועה הצפופה ממילא בתל אביב וברמת גן? הם מתכננים להציג בין היתר תוכנית לשאטלים מחניוני "חנה וסע" שייצאו לדרכם בכל חמש דקות בשעות השיא. בחניונים הללו יהיה מקום לכ-3,500 מכוניות.

     

    היכן תעבור בדיוק הרכבת הקלה בעוד כמה שנים? צפו במפת התחנות

    תחנת אלנבי תיבנה בשלושה שלבים בטווח של חמש שנים. השלב ראשון יימשך שלוש שנים ויגרור שינויים בהסדרי תנועה באזור רחוב יהודה הלוי. הכניסה לרחובות שד"ל ויבנה תתאפשר רק מרחוב רוטשילד, ולא תהיה פנייה שמאלה מנחלת בנימין ליהודה הלוי. השלב השני והשלישי יימשכו שנה כל אחד.

     

    תחנת יהודית (שנמצאת בפינת הרחובות הארבעה, שדרות יהודית ודרך מנחם בגין), תיבנה בכמה שלבים במשך שש שנים וחצי. השלב הראשון יימשך שנה ויכלול שינויי תנועה מדרך בגין לרחוב המסגר והמסגר לחשמונאים.

    תחנת קרליבך תיבנה בארבעה שלבים לאורך שש שנים. בין העבודות: הסרת גשר מעריב וחפירת מחלף משוקע.


    צילום: מוטי קמחיתגידו שלום לגשר מעריב (צילום: מוטי קמחי)

    תחנת שאול המלך תיבנה במשך כחמש שנים וחצי.

    צילום: גלעד מורגיש כבר גדר (צילום: גלעד מורג)
     

    תחנת ארלוזורוב תיבנה במשך שלוש שנים, פעולות הגידור כבר החלו שם וכפי הנראה לא צפויים שיבושי תנועה רבים באזור משום שחלק ניכר מהעבודות יבוצע באתר שבו ממוקם פארק עירוני.

    תחנת אבא הלל ברמת גן תיבנה בשישה שלבים בשש שנים: העבודות יתרכזו על ציר ז'בוטינסקי המרכזי. השלב הראשון יימשך שנה ויכלול כפי הנראה שינויים בהסדרי תנועה ברחוב הגלעד ופנייה מז'בוטינסקי לאבא הלל. השלב השני יימשך שנתיים, ושלב שלישי, רביעי וחמישי - חצי שנה כל אחד. באחרון יחלו עבודות בקרבת הבורסה ובאזור מגדל משה אביב והן יימשכו שנה.

    תחנת ביאליק, שגם היא לאורך ציר ז'בוטינסקי וגובלת ברחוב זוהר, צפויה להיבנות במשך חמש שנים. העבודות ברמת גן גררו ביקורת קשה מצד ראש העיר ישראל זינגר שאף איים לא לאפשר אותן.

     

    מפעילי התחבורה הציבורית - חברות האוטובוסים ורכבת ישראל - נערכים לתגבר את הפעילות בעיקר בשעות השיא כדי לספק מענה לאזרחים שיבקשו להשאיר את המכונית בבית. בחברת נת"ע מבטיחים כי לאורך כל תוואי הרכבת הקלה יהיו נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים וכוח משטרה ייחודי יאכוף את איסור תנועת המכונית הפרטיות בנתיבים הללו.

     

    כבר בימים הקרובים צפויים להגיע פועלים ורכבי עבודה כבדים לרחוב יהודה הלוי בקרבת הצומת עם רחוב אלנבי, ולאחר מכן יעברו העבודות גם לאזור גשר מעריב (שייהרס כליל) ורחוב קרליבך הסמוך לו. באזורים אלו ובמקומות נוספים יוקמו תחנות תת-קרקעיות. במקביל, יחלו בנת"ע בעבודות כריית המנהרות.

     

    עד עתה המתינו בחברת נת"ע עם פרסום כל הפרטים, שכן כפי שהבהירו גורמים בחברה ובעיריית תל אביב, המפתח להזנקת העבודות המסיביות היה בידי משרד התחבורה במשך חודשים. "אנחנו את העבודה סיימנו זה מכבר", אמרו מקורבים לפרויקט לפני כמה שבועות. "כעת ממתינים למשרד התחבורה כדי שיחליט כיצד תוסט התחבורה הציבורית במרכז העיר ממסלולה הקבוע".

     

    שמונה מכונות כרייה ענקיות (TBM)

    את עבודות הכרייה של תוואי הרכבת יבצעו שמונה מכונות TBM ענקיות באורך 150 מטר, המצוידות בראש קידוח שקוטרו 7 עד 14 מטרים. משקל של כל מכונה כזו מגיע ל-4,000 טונות. תוך כדי עבודת הכרייה, מצפה ה-TBM את דפנות המנהרה וקירותיה בלוחיות בטון מזוין.

     

    מכינים את פיר השילוח ל-TBM 
     
    צילום: עידו ארזפיר השילוח של מכונות ה-TBM כבר מוכן (צילום: עידו ארז)

    צילום: עידו ארזמכאן ישוגרו מכונות החפירה (צילום: עידו ארז)

    צילום: עידו ארז (צילום: עידו ארז)
     

    צילום: shutterstockהמקדח הענק של ה-TBM (צילום: shutterstock)

    גם חופרת, גם בונה
     

    בין תחנת רכבת מרכז לבניין שרתון סיטי טאוור הושלמה העבודה על פיר השילוח של ארבע מכונות ה-TBM. מפיר "גלי גיל" יתקדמו המכונות לכיוון תחנת ארלוזורוב והלאה לכיוון מערב ודרום, וכן לכיוון מזרח. את עבודות המנהור נבחרו לבצע חברת "סולל בונה" ו-CHINA RAILWAY TUNNEL GROUP. המקטע שבו יעבדו כולל שתי מנהרות מקבילות באורך כ-5 ק"מ כל אחת (סה"כ כ-10 ק"מ) ובניית שש תחנות הרכבת התחתית ברחובות אלנבי, שדרות יהודית, שאול המלך, ארלוזורוב, אבא הלל וביאליק ברמת גן. בנוסף, יידרשו לשקם את הרחובות ולהחזיר בתום העבודות את המצב לקדמותו מעל לפני הקרקע.

     

    גיל יעקב, מנכ"ל 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל, מזהיר כי למרות שנים של תכנון, הרשויות השונות עדיין לא ערוכות להשלכות של העבודות על מערך התחבורה הציבורית בגוש דן. "אין די בהבטחות. אם לא תהיה אכיפה מסיבית של המשטרה בנתיבי תחבורה ציבורית, אם לא יוקמו עוד נתיבים ואם הציבור לא יקבל את המידע בזמן, אם לא יוגדל צי האוטובוסים ומספר הנהגים, צפויה כאן קטסטרופה תנועתית. אלה פעולות שיש לבצע מיד, ללא כל דיחוי, בין היתר בעידודו ודחיפתו של שר התחבורה ישראל כץ".

     

    מאז חשיפת פרטי התוכנית המלאה הביעו בעלי עסקים קטנים בתל אביב וברמת גן תרעומת על העבודות הצפויות לגרום להם לקשיים ואולי אף אובדן הכנסות. הם גם התרעמו על כך שלא מספקים להם מספיק מידע. במסיבת העיתונאים שתתקיים ביום שני צפויים ראשי נת"ע לספק תשובות ומענה לפחות לחלק מהחששות הללו.