שתף קטע נבחר

מחקר ענק: לחיצת יד עשויה לחזות מחלת לב

חוקרים קנדיים מצאו כי חוזק לחיצת יד נמצא ביחס ישיר לסיכון מוגבר לתמותה כללית, ולתחלואה בשבץ מוחי והתקף לב

לחיצת יד היא סימן לקרבה וגם מחווה בלתי נמנעת בכל פגישה רשמית, אבל עכשיו מסתבר שיש לה ערך רפואי: חוקרים מצאו כי חוזק לחיצת היד עשוי לסמן את הסיכון להתקף לב או שבץ מוחי.

 

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי הנחשב Lancet בדק כ-140 אלף מבוגרים בגילאי 35 עד 70, מ-17מדינות. הנחקרים עברו בדיקות אחיזת כף היד באמצעות מכשיר ה"דינמומטר". בהמשך עקבו החוקרים אחר מצבם הבריאותי במשך 4 שנים.

 

מכשיר הדינמומטר בנוי כך שהנבדק אוחז בו ולוחץ את ידו. המכשיר מודד את עוצמת הלחיצה ביחידות מידה של קילוגרמים, ממש בדומה ללחיצות מכשירים בחדר הכושר. בתוך כך, נבדק שיעור התחלואה של הנבדקים, תוך שהחוקרים מסירים משתנים שהיו עשויים להשפיע על התוצאות, כמו מצב סוציואקונומי, צריכת אלכוהול, עישון וסוכרת – כולם מגבירים את הסיכון כשלעצמם למחלות לב וכלי דם.

 

החוקרים מצאו שעוצמת לחיצת היד היתה קשורה לסיכון התמותה והתחלואה: ככל שעוצמת הלחיצה היתה נמוכה יותר, כך עלה סיכון לתחלואה ולמוות. הממצאים הראו שעל כל ירידה בעוצמת הלחיצה של הנבדקים ב-5 קילוגרמים במהלך תקופת המחקר, כך עלה הסיכון למוות מכל סיבה שהיא, ב-16 אחוז. כמו כן נמצא כי הסיכון ללקות בשבץ מוחי עלה ב-9 אחוזים והסיכון ללקות בהתקף לב עלה ב-7 אחוזים.

 

החוקרים מאוניברסיטת מקמסטר שבקנדה, אמרו כי נדרשים מחקרים נוספים כדי לאשר את הממצאים, אך מסתמן כי מבחן לחיצת היד עשוי להיות כלי פשוט וזול לאיתור מוקדם של סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.


מידי שנה מטופלים בבתי החולים בישראל כ-10,000 ישראלים שלקו בהתקף לב. מבין אלה, שיעור התמותה נע בין 5 עד 7 אחוז, שיעור תמותה בין הנמוכים בעולם. אלא שכ-3,000 ישראלים נוספים נמנעים מלהגיע לבדיקה בבית החולים אף שהם לוקים בסימנים המוקדמים להתקף לב, ומתים בביתם.

 

שבץ מוחי הוא גורם התמותה השלישי בשכיחותו בישראל: כ-130 אלף איש לוקים במחלה, הגורמת לכ-3,000 מקרי מוות בשנה. הסיכון ללקות בשבץ מוחי מכפיל עצמו כל עשור, מגיל 35 והלאה. חלק ממקרי השבץ ניתנים כאמור למניעה. השמנת יתר, יתר לחץ דם וסוכרת הם גורמים מרכזיים להיווצרות של אותם פלאקים החוסמים את זרימת הדם, גם בכלי הדם המוחיים. לפיכך, שמירה על תזונה נבונה, פעילות גופנית, שימוש בתרופות מורידות לחץ דם ובקרה על רמות הכולסטרול והסוכר, עשויים להפחית משמעותית את הסיכון.






 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
עצמת לחיצת היד תעיד על בעיות בלב
צילום: רויטרס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים