שתף קטע נבחר

ממלצרים בחופש הגדול? שלא ינצלו אתכם

עד איזו שעה מותר להעסיק צעירים, באילו עבודות אסור להם לעבוד, מתי מגיעים להם פיצויי פיטורין ולאילו סנקציות חשופים מעסיקים שעוברים על החוק? המדריך השלם למעסיק לחופש הגדול

בני ובנות נוער רבים מצטרפים לשוק העבודה בתקופת החופש הגדול, חלקם לראשונה בחייהם. אף שחוקי העבודה מעניקים להם הגנות מיוחדות - היעדרם של ניסיון ומודעות מספקים לצד גילם הצעיר, חושפים אותם פעמים רבות להפרות של זכויותיהם, כמו העסקה מעבר לשעות המותרות, או בעבודות שאסורות להם מסיבות בריאותיות.

 

 

עו"ד דפנה שמואלביץ, שותפה במשרד רו בין שמואלביץ המתמחה בדיני עבודה, מסבירה כי בני נוער יטו להסכים כמעט לכל בקשה שתופנה אליהם במסגרת העבודה - גם אם אינה חוקית - ולכן מדובר באוכלוסייה שזקוקה להגנה מיוחדת. "כושר המיקוח הנמוך שלהם שנובע מגילם הצעיר, הצורך שלהם בעבודה לזמן מוגבל ומוגדר, וחוסר הידע והנסיון שלהם, הביאו את המחוקק לקבוע לגביהם כללים מוקפדים יותר מאלו החלים על עובד רגיל", היא מסבירה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

האתגר של משפט העבודה לדבריה, הוא למנוע ניצול שלהם לרעה, בין היתר באמצעות הליכים פליליים והטלת קנסות גבוהים על מעסיקים שעוברים על החוק. כך למשל העסקת נוער מתחת לגיל 14, ללא אישורים רפואיים, בלי תשלום שכר מינימום, העסקה של מעבר לשמונה שעות ביום 40 שעות בשבוע. בסיוע שמואלוביץ מיפינו את הסעיפים המרכזיים בהעסקת בני נוער כחוק:

 

גיל העסקה - 14 ומעלה

החוק אוסר על העסקת צעירים מתחת לגיל 14. "כך למשל", מדגימה שמואלוביץ", מעסיק שהעסיק ילדים בצמתי כבישים כמוכרי פרחים בניגוד לחוק נקנס בסך 100,000 שקל, כאשר אחת הסיבות שבית הדין החמיר איתו היתה שאחד הילדים היה כבן 11. במקרה אחר, בית הדין אישר הסדר טיעון נגד חברה שהעסיקה ילד מתחת לגיל 14, גזר עליה קנס של 60 אלף שקל ועל הבעלים 30 אלף שקל נוספים.

 

מגבלות על שעות העבודה

המגבלות על שעות העבודה והיקף העבודה משתנות בהתאם לגילם ולמועדי ההעסקה של בני הנוער ביחס לשנת הלימודים:

 

  • מגיל 14  - מותר להעסיק רק במהלך חופשת לימודים רשמית, בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותם ולהתפתחותם, עד 8 שעות ו-40 שעות בשבוע.

 

  • מגיל 16 - מותר להעסיק גם במהלך שנת הלימודים ובתנאי שלא בשעות הלימודים, לא יותר מ-9 שעות ביום. בנוסף מותק להעסיק לפני השעה 6:00 ולאחר השעה 20:00 - למעט מקרים מיוחדים שנקבעו בחוק.

 

  • בני נוער בגילאים 16-18 ניתן להעסיק עד השעה 24:00 במהלך חופשות רשמיות מהלימודים ובתנאי שהמעסיק ידאג להסעת הנער העובד לביתו, לפי הנחיות משרד הכלכלה מאפריל 2015.

 

  •  ביום שלפני המנוחה השבועית ובערבי חג - אין להעסיק בני נוער יותר מ-7 שעות. עם זאת שמואלוביץ מדגישה, כי בחלק מהענפים יש צווי הרחבה שמטיבים עם העובדים. כך למשל, בית הדין האזורי לעבודה קבע כי נערים שהועסקו באולם אירועים במשמרת לילה, זכאים לגמול שעות נוספות החל מהשעה השישית ולא החל מהשעה השמינית - בהתאם לצו ההרחבה בענף אולמות וגני אירועים.

 

 

45 דקות הפסקה במשמרת

שמואלוביץ מספרת כי החוק קובע כי ביום עבודה שאורכו 6 שעות ומעלה זכאים בני הנוער להפסקה בת 45 דקות לפחות, מתוכן חצי שעה צריכה להיות רצופה. .ףבהפסקה הם רשאים לעזוב את מקום העבודה ואז ההפסקה על חשבונם. כמובן שהנער או הנערה זכאים להפסיק עבודתם במהלך העבודה לשם שימוש בשירותים".

 

מגבלות על סוגי העבודות

 קיימות מגבלות בטיחותיות ובריאותיות לגבי העסקת בני נוער, למשל: אסור להעסיק בסביבת עבודה הם יותר מ-40 מעלות, בעבודות הדורשות נשיאה של משקל רב לאורך זמן; בעבודות הדורשות מגע עם חומרים מסוכנים כדוגמת חומרי הדברה; בייצור חומרים הקלים להתלקח; ועוד.

 

בכל מקרה שמואלוסיץ מדגישה - כי העסקת נער בעבודה כלשהי, מותנית בכך שעבר בדיקה רפואית שהמעסיק נושא בעלותה ורופא המשפחה שבדק אותו נתן אישור רפואי להעסקתו. האחריות, בכל מקרה - מוטלת על המעסיק ועל הוריו של הנער - ולא על הנער עצמו.

 

"כך, למשל, בית הדין האזורי לעבודה בירושלים הטיל קנס של אלפי שקלים על עמותה ומנהלה שהעסיקו נערה ללא אישור רפואי תוך שציין לחומרה את העובדה כי מדובר בעמותה העוסקת בפעילויות חינוכיות ולמרות זאת הפרה את חוק עבודת נוער. עוד הוא הבהיר, כי הדרישה לקבלת אישור רפואי טרם העסקת הנערה, היה חל גם אם היא היתה מתנדבת".

 

"במקרה אחר, בו נקטע אגודלו של נער במהלך עבודתו במאפייה, בית המשפט המחוזי הבהיר כי כאשר נער מתקבל לעבודה לא מסוכנת - במקרה זה מילוי שקיות -  אין להטיל על הוריו אחריות על הנזק שנגרם לו ממכונת חיתוך בצק, שאמנם ידעו על קיומה אך שהוא לא נדרש לעבוד איתה. "בהתאם, המעסיק וחברת הביטוח נדרשו לשלם לנער את מלוא הפיצוי בסך של 178,000 שקל.

 

השכר שיש לשלם לבני נוער

השכר שהמעסיק חייב לשלם לבני הנוער תלוי בגילם ובשכר המינימום במשק, כאשר בשונה מבוגרים - משרה מלאה כוללת 173 שעות בחודש בלבד. בטבלא הבאה מפורט שיעור שכר המינימום לנוער עובד במשרה מלאה נכון להיום:

 

 
שכר המינימום לבני נוער

שכר המינימום לבני נוער
גיל אחוז משכר המינימום שכר למשרה מלאה (173 שעות חודשיות) שכר לשעה
עד 16 70% 3,255 18.82 שקל
עד 17 75% 3,487.5 20.16 שקל
עד 18 83% 3,859.5 22.31 שקל

"מעסיק מחויב לשלם לבני נוער העובדים אצלו שכר בגין כל זמן עבודה", מבהירה שמואלוביץ. "פיצרייה באשדוד שלא חשבה כך ולא שילמה שכר לנערה עבור "התלמדות" של מספר שעות, נאלצה ללמוד זאת בדרך הקשה כשהיא הורשעה ונדרשה לשלם קנס של 3,000 שקל וקנס על תנאי של 226 אלף שקל". 

 

הודעה מוקדמת

חובה נוספת המוטלת על המעסיקים היא למסור לבני הנוער העובדים הודעה בכתב בנוגע לתנאי העסקתם בתוך 7 ימים ממועד תחילת העובדה. שמואלוביץ מציינת כי החוק מונה רשימת פרטים שיש לכלול בהודעה לעובד, בהם זהות המעסיק, תאריך תחילת העבודה, תיאור עיקרי התפקיד, ציון שם הממונה או המנהל הישיר, אורכו של יום העבודה, יום המנוחה השבועי, סך כל התשלומים שישולמו בגין העבודה לרבות מועדי התשלום ועוד.

 

חובת מתן פיצויי פיטורים

הזכאות והקריטריונים במתן פיצויי פיטורים לקטינים - זהה לזו שקיימות למבוגרים, כלומר אם הם פוטרו לאחר שנה של עבודה לפחות. עם זאת שמואלוביץ מדגישה כי גם עובד שמתפטר זכאי לעתים לפיצויים, בדגש על התפטרות הנובעת מגיוס לצה"ל.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בין השאר שמואלוביץ מדגימה מקרה שבו נדחתה דרישה של מעסיק לשלול פיצויי פיטורים מנער שפוטר מעבודתו במפעל לקרמיקה, בשל איחורים חוזרים ונשנים. "בית הדין קבע אמנם כי זהו התנהגות המצדיקה את פיטוריו, אך לא את שלילת זכאותו לפיצויי פיטורים", היא מפרטת. גם במקרה אחר, בו נער פוטר מעבודתו בפורמרקט לאחר שמעסיקו גילה כי עשה הסדר כספי עם אחד הספקים מאחורי גבו - לא נשללה זכאותו של הנער לפיצויים. בית הדין קבע כי חרף הפרת המשמעת החמורה שבוצעה, הנער יהיה זכאי ל-75% מפיצויי הפיטורים".

 

אין חובת הפרשה לפנסיה

שמואלוביץ מספרת כי כביכול, המעסיק אינו חייב להפריש לפנסיה לבני נוער העובדים אצלו, שכן צו ההרחבה לפנסיה מקיפה במשק קובע כי חובת ההפרשה היא מגיל 21 לגבר ומגיל 20 לאישה. עם זאת, עשויות להיות הוראות מטיבות אחרות שחלות על העובד, דוגמת צו ההרחבה לפנסיה בתעשייה הקובע חובת ההפרשה מגיל 18 ומעלה. "כך למשל, מי שסיים את לימודיו בבית הספר לאחר שמלאו לו 18 והחל לעבוד במפעל תעשייתי עד לגיוסו - יהיה זכאי שהמעסיק יפריש לו לפנסיה".

 

ניכוי מסים וביטוח לאומי

האם מעסיק רשאי לנכות מנער עובד מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ומס בריאות? שמואלוביץ מסבירה כי בני נוער פטורים מתשלום דמי ביטוח לאומי ומס בריאות, ואין לנכותם משכרם. עם זאת, המעסיק מצדו מחויב בתשלום דמי ביטוח לאומי עבור הנער, בשיעורים מופחתים.

 

באשר למס הכנסה - שיעורו המוטל על שכרם של בני נוער זהה אמנם לאלו של מבוגרים, אך לרוב אין מנכים מס הכנסה משכרם בפועל, זאת מאחר שמדובר בשכר נמוך בדרך כלל ושבני הנוער גם זכאים לנקודת זיכוי - 3.25 נקודות לנער; 3.75 נקודות לנערה.

 

עונשים וסנקציות למעסיקים

מעסיקים שעוברים על הוראות חוק עבודת נוער, חשופים לסנקציות פליליות, הכוללות קנסות ובעונשי מאסר, כאשר שמואלוביץ מספרת כי יחסית להפרת דיני עבודה אחרים - מדובר בקנסות גבוהים למדי.

 

כך למשל היא מדגימה כי רנואר ספגה קנס של 250 אלף שקל לאחר שהפרה הוראות העסקת בני נוער לגבי שעות העובדה ועבודת לילה. במקרה אחר, היא מספרת על קנס בגובה 75,000 שקל שהוטל על מסעדה שהעסיקה נערים בניגוד להוראות הנוגעות לשעות נוספות ובימי המנוחה השבועית, לא מסרה להם הודעה המפרטת את תנאי עבודתם ועוד. 

 

"גם במסגרת הליכים אזרחיים בית הדין מטיל על מעסיקים לשלם לבני נוער את מלוא הזכויות כעובדים", היא מוסיפה. "כך למשל, נערה שהקרינה סרטים כמעט בכל יום שישי במתנ"ס בפרדס חנה במשך כמה שנים, הוכרה כעובדת ולא כמתנדבת - ונפסקו לה זכויות מלאות בשל כך".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים