שתף קטע נבחר

איפה שווה לגור? בגליל מרוצים, במרכז פחות

מחקר בדק העדפות הישראלים וגילה ש-55% מתושבי המרכז היו מחליפים מקום מגורים, לעומת 43% מתושבי הגליל. איפה פחות מוטרדים מיוקר המחייה, ואיך הנגב קרוב יותר לת"א לעומת הגליל, אך מרגיש רחוק יותר?

איפה גרים הישראלים הכי מסופקים ממקום מגוריהם? מסתבר שלא דווקא במרכז הארץ. מסדרת מחקרים שנערכו בשנה האחרונה עולה, כי כמחצית מהישראלים שקלו או שוקלים להחליף את מקום מגוריהם. בראש הרשימה ניצבו תושבי גוש דן המורחב - עם 55% תושבים השוקלים לעבור דירה. אחריהם ניצבו תושבי הנגב - עם 45% ובמקום השלישי תושבי הגליל - 43% - שבאופן יחסי הכי מרוצים במקומם.

 

יואב גלנט: "נבנה 20 אלף דירות בבאר שבע"

עובדים בהיי-טק? הנגב מחכה לכם

הכירו את ממשיכי דרכו של בן-גוריון בנגב 

 

המחקרים נערכו במרכז המידע הארצי לנגב ולגליל, הפועל בשותפות המשרד לפיתוח הנגב והגליל, קק"ל ותנועת אור. הסקרים נערכו בהשתתפות 701 משיבים, שהיוו מדגם כלל ארצי מייצג בקרב גילאי 18 פלוס.

 

החוקרים הגיעו למסקנה, כי המניע הבולט ביותר למעבר לפריפריה הוא אפשרויות מגורים זולות יותר. מהנתונים התברר, כי תושבי הגליל מרוצים יחסית מעלויות המחיה באזור מגוריהם. אחריהם מדורגים תושבי הנגב ובהפרש משמעותי מאחור - תושבי שאר הארץ. רק 24% מתושבי מרכז הארץ מרוצים מעלויות המחייה בסביבתם - לעומת 36% מתושבי הגליל ו-31% מתושבי הנגב

כפר ורדים בגליל (צילום:    שמואל הלוי, כפר ורדים ) (צילום:    שמואל הלוי, כפר ורדים )
כפר ורדים בגליל(צילום: שמואל הלוי, כפר ורדים )

במקביל, תושבי הגליל הם גם הכי פחות מאוכזבים מהמצב בשוק הדיור במדינה. גם הפעם, דורגו אחריהם תושבי הנגב ורק לאחר מכן תושבי שאר הארץ.

 

69% מהישראלים מרוצים מהחיים

המחקרים העלו את המסקנה כי באופן כללי, הישראלי הממוצע הוא טיפוס חברותי במיוחד. רוב מוחלט של המשתתפים במחקר בחרו לציין שהדבר ממנו הם הכי מרוצים בסביבת מגוריהם הוא הקרבה למשפחה (74%) והקרבה לחברים (65%).

 

מנגד, הם הכי לא מרוצים מיוקר המחייה (73%), בדגש על שוק הדיור (71%) ומהמצב הביטחוני בארץ (66%). עם זאת, הישראלי הממוצע מרוצה יחסית מרמת הביטחון האישי ברחובות (66%).

 

למרות שיוקר המחייה, המצב הביטחוני ומחירי הדיור מטרידים אותנו, 69% מהישראלים דיווחו באופן כללי על מידת שביעות רצון גבוהה מהחיים.

 

מהן הסוגיות החשובות בסביבת המגורים?

הנשאלים התבקשו לציין את הסוגיות החשובות להן במקום המגורים (ניתן היה לבחור יותר מסוגיה אחת). וכך הם דירגו את הסוגיות החשובות בעיניהם:

 

1. ביטחון אישי - 97%

 

2. עלויות המחיה - 95%

 

3. ניקיון ותברואה/שירותי רפואה - 94%

 

4. המצב הביטחוני בארץ - 93%

 

5. ביטחון תעסוקתי - 92%

 

הקרבה למרכז הארץ (56%), תרבות (53%) וקרבתם של בתי קפה ומסעדות (44%) דורגו במקומות האחרונים.

 (מקור: מרכז המידע הארצי לנגב ולגליל) (מקור: מרכז המידע הארצי לנגב ולגליל)
(מקור: מרכז המידע הארצי לנגב ולגליל)

לצפייה בגרף בגודל המלא

 

ממה הישראלים הכי מרוצים בסביבת המגורים? 

1. קרבה פיזית למשפחה/סביבת מגורים שקטה - 74%

 

2. קרבה למרכז הארץ - 70%

 

3. שירותי רפואה - 67%

 

4. ביטחון אישי - 66%

 

5. קרבה לחברים - 65% 

 

 (מרכז המידע הארצי לנגב ולגליל) (מרכז המידע הארצי לנגב ולגליל)
(מרכז המידע הארצי לנגב ולגליל)

לצפייה בגרף בגודל המלא

 

ממה הישראלים הכי לא מרוצים בסביבת המגורים?

 

1. יוקר המחייה - 73%

 

2. שוק הדיור - 71%

 

3. המצב הביטחוני - 66%

 

4. הביטחון התעסוקתי ויוקר המחייה / משירותי הרווחה - 53%

 

5. מפעילות הפנאי לילדים ובני נוער - 51%

 

למה ישראלים עוברים מהמרכז לפריפריה?

הנשאלים התבקשו לספר מדוע אנשים עוברים ממרכז הארץ לגליל. הנתון הבולט ביותר היה הזדמנות לדיור מוזל יותר:

 

1. 77% ציינו הזדמנות לדיור מוזל יותר

 

2. 58% אוהבים את הנוף באזור

 

3. 49% מקווים לשיפור באיכות חיים כללית

 

4. 45% רוצים הטבות כלכליות

 

5. 36% מחפשים הזדמנויות תעסוקה

 (מקור: מרכז המידע הארצי לנגב ולגליל) (מקור: מרכז המידע הארצי לנגב ולגליל)
(מקור: מרכז המידע הארצי לנגב ולגליל)

לצפייה בגרף בגודל המלא

 (מקור: מרכז המידע הארצי לנגב ולגליל) (מקור: מרכז המידע הארצי לנגב ולגליל)
(מקור: מרכז המידע הארצי לנגב ולגליל)

לצפייה בגרף בגודל המלא

 

עברה מת"א לקיבוץ: הרגשתי המון סנוביזם

סדרת המחקרים כללה גם מחקר איכותני, ובמסגרתה נערכו ראיונות עומק עם המשיבים. תושבת המרכז לשעבר, שעברה לנגב, סיפרה על המעבר: "גדלתי בחדרה, מאד רציתי לגור בנגב, למדנו בבית הספר על החזון של בן גוריון. חיפשתי באינטרנט אפשרויות לגור בנגב, הצטרפתי לגרעין משימה של 6 חודשים, עבדתי בחקלאות... בינתיים המחזור התחלף ואני נשארתי בקיבוץ. אני עובדת בגן הילדים ומתכוונת ללמוד... הבאתי את החבר שלי לפה, הוא מראשון לציון, פחות מחובר ממני למקום".

תל אביב בחורף (צילום: עילית מימוני) (צילום: עילית מימוני)
תל אביב בחורף(צילום: עילית מימוני)
 

מרואינת נוספת היתה תושבת קיבוץ בגליל, מורה לחינוך מיוחד ואם לשלושה. במקור היא התגוררה במרכז הארץ - נולדה ברמת השרון ואחרי הצבא עברה לתל אביב, שם פגשה את בעלה והשניים עברו יחד לקיבוץ. "גם כשגרתי ברמת השרון תמיד שאלו אותי אם אני קיבוצניקית... ממש הרגשתי שהחיים שם לא מתאימים לי", סיפרה.

 

לדבריה, "הרגשתי שיש המון סנוביזם ברמה של איך אני נראית. הייתה המון התעסקות באיך שאני נראית בתוך החברה שבה גדלתי. לא מצאתי את עצמי, הרגשתי שכל מה שאני עושה רק מוריד לי את הביטחון. זו התחושה הכללית, חוסר ביטחון כללי.

 

"גם כשהצלחתי לעשות משהו - הצלחתי להיכנס לבית ספר שרציתי למגמה שבה רציתי, הייתי אחת מתוך 20 שנרשמו ורק ארבעה התקבלו, ללא הרגשת הצלחה. החבר'ה שעמם הייתי היו עסוקים בשאלה 'למה את הצלחת ולמה אנחנו לא'. כל הזמן לא מפרגנים. הרגשתי שכל הזמן אני צריכה להוכיח את עצמי".

 

הנסיעה לתל אביב זהה - מכפר סבא ומנתיבות

"אחד הדברים המעניינים במחקרי תפיסה, הוא שמה שהציבור חושב, אפילו על מקום מגוריו לא תמיד תואם את המציאות", הסבירו עורכי המחקר רמי יולז'רי, מחברת zeta tools וגיורא גולן, מחברת תובנות מחקר איכותני.

 

לדבריהם, "מהמחקר שלנו עלה כי תושבי הגליל מרוצים יותר מתושבי הנגב מקרבתם למרכז הארץ. עם זאת המציאות בשטח מוכיחה אחרת. מבחינת זמני נסיעה ומרחקים אבסולוטיים, הנגב קרוב למרכז הארץ בצורה משמעותית יותר מהגליל. כשמשך נסיעה של תושב שדרות לתל אביב הוא כ-50 דקות ולתושב באר שבע לוקח כ-60 דקות להגיע אליה. מצחיק שדווקא הם פחות מרוצים מתושב גליל ממוצע, שייקח לו כשעתיים בממוצע להגיע לגוש דן המצומצם".

בניינים בהקמה בבאר שבע (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
בניינים בהקמה בבאר שבע(צילום: הרצל יוסף)
 

מעט על הפערים בתפיסה ניתן ללמוד מדבריו של תושב צפון הנגב: "חצי מהחברים של משוכנעים שאני גר בסוף העולם, והמושב שלי נמצא כמה דקות מנתיבות. אפילו לי, לפני שעברנו, זה נראה על המפה רחוק, אבל בפועל זה לא מורגש. אשתי שמרה על המשרה החלקית שלה בתל אביב והיא נוסעת שעה ברכבת לתל אביב.

 

"לאחותי שגרה בכפר סבא ונוסעת ברכב פרטי לרמת גן זה לוקח אותו הזמן. אני עובד בבאר שבע ולוקח לי בערך חצי שעה להגיע לעבודה. על המפה זה נראה ממש רחוק. אבל כשמסתכלים על זמני הנסיעה, הפקקים במרכז מתקזזים עם המרחקים שלנו והתוצאה זהה".

 

שיפור הכבישים והטבות מס ימשכו אוכלוסיה

"לשמחתי המחקרים האלו סייעו לנו להבין שאנחנו בדרך הנכונה", אמרה סיגל שאלתיאל הלוי, מנכ"לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל. לדבריה, מהמחקר עלה כי שיפור התשתיות, כמו קיצור מרחקי הנסיעה בתוך הנגב והרחבת תשתיות התחבורה הציבורית, לצד הקלות במס והטבות, יגדילו את סיכויי המעבר של המשפחות.

 

"אלו שני תחומים נוספים שאנו מקדמים לצד משרדי ממשלה נוספים. סלילת כביש 6 וכבישי רוחב נמשכת בימים אלו, כך גם השלמת רכבת אשקלון-באר שבע. כבר היום זמן הנסיעה מבאר שבע או משדרות לתל אביב שווה לזמן הנסיעה מתל אביב לנתניה. המרחק אמנם כפול, אך התשתיות העדיפות והעובדה שאין פקקים משווים את הזמנים. גם את תחום ההטבות אנו משכללים באופן קבוע ורואים בשטח את ההתעניינות מצד הציבור".

 

השר לפיתוח הנגב והגליל ושר הכלכלה, אריה דרעי, מסר: "מהמחקרים עלה שיוקר המחיה, מחירי הדיור ונושא התעסוקה נמצאים בראש סדר העדיפויות של הציבור. הנגב והגליל הוכיחו עדיפות מוחלטת בשני הנושאים הראשונים, ואנחנו נעשה הכל על מנת להמשיך ולשפר את נושא התעסוקה וליצור עוד אלפי מקומות תעסוקה שיגרמו לתושבים הנגב והגליל להישאר באזורים הללו, ולהביא עוד אוכלוסיה חדשה לאזור. יוקר המחיה אינו גזירה ואפשר לזכות גם באיכות חיים טובה עם יוקר מחיה סביר בנגב ובגליל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הרצל יוסף
בית קרקע בנתיבות
צילום: הרצל יוסף
מומלצים