שתף קטע נבחר

ברמן חדש בשכונה: הכירו את ה"רובודרינק"

הייתם יכולים לדמיין בר בלי ברמנים? שלושה סטודנטים מהטכניון ניסו והצליחו לבנות רובוט להכנת קוקטיילים אלכוהוליים. אז את מי העדיפו הבליינים בקרב ראש בראש בין הרובוט לברמן אנושי? גיל קורוטקי יצאה לבדוק

כל חובב ברים יודע שמי שהכי משפיע על כמה הערב יהיה מוצלח, הוא האיש עם המגבת בכיס מאחורי הדלפק. זה שיפלרטט איתך במהלך הערב, יעביר פתק לבחורה היפה בקצה השני של הבר, יזכור שאתה מעדיף את הדרינק שלך מנוער ולא מעורבב ויכבד אותך בצ'ייסר כשתיראה לו מאוהב. בקיצור, האלוהים של הבר הוא הברמן (או הברמנית, כמובן).

 

אז יכול להיות שהגענו לסופו של עידן: פיתוח חדש של שלושה סטודנטים מהטכניון מסמן שלב חדש בניצחון המכונה על האדם. תכירו את ה"רובודרינק", רובוט להכנת קוקטיילים אלכוהוליים, שנותן פייט רציני לברמן האלמותי.

 

 

על הפיתוח אחראיים הסטודנטים מיכל פרידמן, יואב מזרחי וזוריק גכמן. "זה בעצם ברמן אוטומטי", מסבירה פרידמן. "הוא יודע לערבב משקאות מתוך רשימה מובנית וגם לפי מתכון עצמי. יש בו מקום לשמונה בקבוקים: שלושה בקבוקי מיץ וחמישה משקאות אלכוהוליים. בוחרים קוקטייל דרך האפליקציה שפיתחנו, וכשמניחים כוס בקצה המסילה, הרובוט מכין את המשקה תוך שניות ספורות לפי המתכון המדויק".

 

מה מביא שלושה סטודנטים רציניים מהפקולטה למדעי המחשב להמציא דווקא ברמן אוטומטי? לדברי פרידמן המטרה הייתה לחפש נושא מגניב לפרויקט הגמר שלה בקורס לתכנות מערכות שלה ושל שני שותפיה ושיהיה להם כיף לעבוד עליו. מזרחי הסביר: "אנחנו בכלל אנשי תוכנה, אבל למדנו איך לבנות את הרובוט בעצמנו". גכמן הוסיף "בנינו את הרובוט מאפס. התעסקנו עם רכיבים אלקטרוניים ומעגלים חשמליים, כתבנו תוכנה ופיתחנו אפליקציה להעברת המתכונים".

 

איך בחרתם אותם? לילות ארוכים של הקפצת טקילות וטעימת קוקטיילים?

"לא בדיוק", מחייכים שלושת הסטודנטים הגאים. "התייעצנו עם ברמנים מנוסים שיודעים מה בדיוק הקהל אוהב ואספנו מהם מתכונים לקוקטיילים הכי מבוקשים".

 

"רובוט לא יכול ליצור קשר אישי עם הלקוח"

אחרי שלושה חודשים אינטנסיביים של תחקיר והקמה, בהנחיית פרופסור יוסי גיל ובשיתוף חברת מייקרוסופט, השלימו השלושה את המשימה והרובוט קם על רגליו. עכשיו נותרה השאלה האמיתית: האם באמת יכולה המכונה להחליף את היד האנושית? האם יצליח שתיין מהשורה להבדיל בין דרינק שמזג הברמן לזה שעירבב הרובוט? ואם כן, מה הוא יעדיף? הוצאנו את הרובוט מחוץ למעבדה למבחן הקשוח ביותר, מבחן הטעם. כל משקה שמכין הברמן האוטומטי יעמוד מול משקה שיכין ברמן אמיתי. מי ינצח?

 (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

הגענו לבר "המכולת" בחיפה. שרונה ארבל, הנסיינית הראשונה, מזמינה את קוקטייל האולטימטיבי של קארי ברדשאו מ"סקס והעיר הגדולה", קוסמופוליטן, ומקבלת שניים: אחד מהברמן, אחד מהמכונה. תגובתה מפתיעה: "המינון נכון, והמשקה מצוין. אני אפילו מעדיפה את זה של הרובוט, יותר טעים".

 

בעלה של שרונה, יובל, מסביר שהיחס האישי שמעניקים הברמנים זה דבר שלא צריך כי בשביל זה יש אותו. "לא צריך ברמן בשביל זה. הנטייה הכללית היום היא לאוטומציה, להכניס עוד פונקציות לדברים המוכרים. אז יחס אישי זה באמת סבבה, אבל אנשים אוהבים חידושים, דברים שחושבים מחוץ לקופסה".

 

יוני בטש, ברמן ושותף בבר המכולת, מביט על הטועמת שלו מהצד. "אז מה, המכונה ניצחה אותי?" הוא שואל בחיוך ברמנים שרמנטי, כזה שגורם לך להישתל במקום ולהזמין עוד דרינק, כזה ששום מכונה לא תוכל לחייך. הוא לא נראה מאוד מוטרד מהתבוסה, ולא ממהר לשקול הסבה מקצועית. "זה גימיק נחמד, אין ספק, אבל זה לא יכול להחליף ברמן אמיתי", הוא אומר.

 

"מכונה יכולה להיות יותר מדויקת מבן אדם מבחינת מינונים, וקוקטיילים זה הרי מדע מדויק של כמויות. אז אם המכונה מתוכנתת לשים 10 מ"ל משקה, זו תהיה בול הכמות. אבל ברמן אנושי יודע לדבר עם הלקוח, לקרוא אותו, להבין אותו ולהתאים את המשקה לצרכים שלו. הקשר האישי עם הלקוח זה מה שחשוב, ואת זה רובוט לא יכול לעשות".

 

עבור אנה, לקוחה קבועה בבר, מנצח המגע האישי. "מכונה לא יכולה להחליף ברמן", היא פוסקת. "קודם כל יש את המגבלה של מספר הבקבוקים במכונה, אז סוגי המשקאות שאפשר להכין בה מוגבלים. וחוץ מזה, הרבה פעמים אתה בכלל לא יודע מה אתה רוצה, ואתה צריך ייעוץ והכוונה מהברמן. אתה בא לבר בשביל החוויה, בשביל האינטרקציה האנושית". אנה שתתה מרגריטה מידי הברמן ומהרובוט והכריעה: "המשקה שהמכונה הכינה היה לא רע, אבל זה לא ממש זה".

 

האפליקציה של ה"רובודרינק" מציעה למשתתפים את פירוט המרכיבים שמכיל כל משקה, אלא שכאן, בניגוד לברמן בשר ודם, אי אפשר לשחק עם המרכיבים, להוסיף או להוריד, לחזק או לצמצם. "אנחנו לא מנסים להחליף את הברמן", מסבירה פרידמן. "זה כמו שאם יש לך גינה, גם אם את מחזיקה מכונה שמכסחת את הדשא, עדיין תשכרי גנן כי תרצי מגע אישי". ומזרחי צוחק: "יש היום מכונות שמבצעות ניתוחים מורכבים, וזה לא מחליף רופאים. אז למה לא קוקטייל?".

  

שלושת הממציאים מסבירים כי אין להם שום כוונה להחליף את המגע האישי של הברמן. "מבחינתנו זה בגדר גאדג'ט כרגע, ויש לנו עוד הרבה מה לשפר", הם מסבירים. "הרובוט נמצא עדיין בשלב האבטיפוס, ואנחנו חושבים איך להתמודד עם דברים כמו ערבוב המשקאות, חוזק המשקה ועוד. בגדול המטרה שלנו היא ליצור אינטרקציה חברתית בין הלקוחות, על ידי כך שנוסיף משחקי שתייה לאפליקציה של המכונה".

 

אלכוהול זה אלכוהול

נעמה, סטודנטית חיפאית בשנות ה-20 לחייה, לוגמת סימולטנית עם קשית משתי כוסות האפל מרטיני שלה, זו של הברמן וזו של הרובוט. היא מקמטת את מצחה, מתקשה לקבוע איזה מהשניים יותר מוצלח, ותוהה אם זה בכלל משנה כשמדובר באלכוהול. "ההגשה של הברמן יותר יפה, אני מודה. הכוס עצמה נראית יותר מפתה והוא עושה את הערבוב של המשקאות בסטייל. בקשר לטעם, אני מתלבטת. המשקה שהכינה המכונה מאוד טעים. מצד שני, אלכוהול זה אלכוהול וכל עוד הוא עושה לי נעים, אני לא ממש בררנית", היא אומרת.

 (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

סתיו, ג'ינג'ית יפהפייה שיושבת על הבר ומדיפה ניחוח בושם משכר, קובעת חד-משמעית: במבחן הטעם ניצח הפיצ'-סאוור שהכינה המכונה. אבל ניכר בה שהיא פוסקת לטובת המדע בלב כבד. אולי גם היא נפלה שבי בחיוך שובה הלב של יוני הברמן, שמביט בה מעבר לבר? "זה היה טעים, יותר נכון, ובכלל זה קונספט מגניב", היא אומרת בזהירות. "אבל זה גימיק. זה פשוט לא אותו דבר כמו שאת באה ומתיישבת על הבר, משרתים אותך ומייעצים לך. אני לא חושבת שזה יכול להיות תחליף לברמן אמיתי".

 

טבילת האלכוהול מתקרבת לסופה, נשארנו רק אנחנו והרובוט. בדיוק הזמן להעמיד במבחן גם את בלוטות הטעם של העיתונות החוקרת. אני מזמינה שני קוקטיילים קלאסיים: סקס און דה ביץ' וקוסמפוליטן. אחד מהבר, אחד מהמכונה. יוני מביט בציפייה, הרובוט ממתין להכרעה בדממה. אני נאלצת לאכזב אותו, ומחזירה חיוך לברמן - המשקה שלו היה טעים יותר, חזק בדיוק במידה ולא מתקתק מדי, בדיוק כמו שאני אוהבת. כנראה שהוא קלט אותי, הבין מה שמכונה לא יכולה לראות: שאצל הבחורה הספציפית שמולו דרוש חיזוק רציני. מגניבות ככל שיהיו, מכונות לא יכולות לעשות הכול, עדיין לא בשלות להחליף אותנו, ויש להן עוד דרך ארוכה לעבור עד שיצליחו להבין לנפשו של אדם. שנשתה לכבוד זה?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מעניין מי הכין להן את המשקה?
צילום: shutterstock
מומלצים