שתף קטע נבחר

הצעת חוק: משאל עם על מתווה הגז

ח"כ יואל חסון מבקש לקיים חקיקה מזורזת ומנמק זאת בכך שמדובר בהחלטה גורלית למדינה. "בדרך זו, כל החלטה תקבל לגיטימיות מוחלטת"

אחרי הפארסה במליאת הכנסת והיעדר רוב להעברת סמכויות הגז , מגיעה הצעת החוק, שנועדה לאתגר את הקואליציה שוב בנושא השנוי במחלוקת: חבר הכנסת יואל חסון (המחנה הציוני) הגיש הצעת חוק ולפיה ייערך משאל עם בנושא סוגיית הגז ואישור המתווה. הוא יבקש לעשות זאת בהליך חקיקה מזורז במטרה להביאה למליאה עוד לפני יציאת הכנסת לפגרה בסוף החודש.

 

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי ההחלטות הקרובות על הסדרת שוק הגז הישראלי הן בין המשפיעות ביותר בעשורים האחרונים ונוגעת לכלכלה הישראלית ועשויות להשפיע על התעשייה, התעסוקה, יוקר המחיה ופני המשק כולו לשנים רבות.

ח"כ יואל חסון. החלטה משפיעה (צילום: דנה קופל, "ידיעות אחרונות") (צילום: דנה קופל,
ח"כ יואל חסון. החלטה משפיעה(צילום: דנה קופל, "ידיעות אחרונות")

"עם תום עבודת המטה שנעשתה במשרדי הממשלה בנוגע למתווה הרצוי להסדרת שוק הגז", נכתב בהצעה שהוגשה. "הצעת חוק זו מבקשת לקבוע את החובה לערוך משאל עם למען שימוע ציבורי בעניין חוזה זיכיון או הסכם למתן רישיונות וזכויות להפקת גז בידי זכייניות. בהצעה מוסדרים מכלול הנושאים הקשורים בעריכת משאל עם לרבות אופן ניסוח השאלה, מועד עריכת משאל העם, הזכות להשתתף במשאל ועוד".

 

על פי הצעת החוק יש צורך ברוב מיוחד, וזאת במטרה למנוע מצב שבו רוב זעום יכריע בהחלטה גורלית. "תגלית הגז היא אירוע מכונן בחיי המדינה״, אומר חסון. "ההכרעה בנושא היא ההחלטה הכלכלית המשפיעה ביותר שהכנסת קיבלה בעשור האחרון.

 איך אפשר לא לשתף את הציבור במכלול המידע בנושא, אם ההחלטה תשפיע על מערכת החינוך, על מדיניות הרווחה, על יוקר המחיה ועל תחומים נוספים? יש חובה לקיים דיון ציבורי שבסופו ההכרעה תובא לאזרח. מדובר בצעד שגם יהיה דמוקרטי וראוי, וגם יביא לגיטימציה מוחלטת להחלטה שתתקבל".

 

לפני כשבועיים הודיע יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כי יתנגד בהצבעה בכנסת על העברת הסמכויות בנושא הגז מידי שר הכלכלה אריה דרעי לממשלה. "לא נהיה ה'בייביסיטר של הקואליציה'", אמר ליברמן בישיבת הסיעה בצהרי יום ההצבעה שהייתה מתכוננת במליאה. "אם נתניהו לא יכול להורות לשר בממשלתו לחתום, אז שיסיק מסקנות ויתפטר".

 

דבריו של ליברמן עשו את שלהם ולאחר שנתניהו הבין כי לא ישיג רוב בכנסת, גם לנוכח העובדה ששלושה משריו הודיעו שלא יצביעו בשל ניגוד עניינים בנושא, ההצבעה נדחתה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
ח"כ חסון. רוב מיוחד
צילום: ירון ברנר
מומלצים