שתף קטע נבחר

אפליה בקפה קפה: תפצה מלצר ערבי ב-30 אלף שקל

בית הדין לעבודה קבע כי מסעדת "קפה על הים" בת"א, מרשת קפה קפה, תפצה מלצר לאחר שלא קיבלה אותו לעבודה בטענה כי "המסעדה כשרה"

מסעדת "קפה על הים" בנמל תל אביב, השייכת לרשת "קפה קפה", תפצה מלצר ממוצא ערבי בסכום של 30 אלף שקל, זאת לאחר שלא קיבלה אותו לעבודת מלצרות בשל מוצאו. כך נפסק בפסק דין שהתקבל השבוע בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.

 

לכתבות נוספות בערוץ הקריירה :

עובדים בחופש הגדול? שלא ינצלו אתכם

דרעי ביקש רשימה: אילו עסקים פתוחים בשבת

צ'ק לחתונה: לא תאמינו כמה נדיבים בהיי-טק

 

>>> רוצים להתעדכן בחדשות הכלכלה והצרכנות? הצטרפו לעמוד הפייסבוק שלנו

 

בפסק הדין מתואר כי התובע הגיע אל סניף בית הקפה, ביקש להתקבל לעבודה כמלצר ואף התקבל להתלמדות. לקראת סוף המשמרת שאל מנהל המשמרת את התובע למוצאו והוא השיב כי הוא ערבי. בתגובה ענה לו מנהל המשמרת כי המסעדה כשרה ולכן אינו יכול להעסיק את התובע כמלצר, אך הציע לו לעבוד במסעדה סמוכה.

 

השופטת, קרן כהן, קיבלה את התביעה. בפסק הדין צוין כי נציג המסעדה אמר לתובע מספר פעמים כי הסיבה לאי העסקתו היא איסור הרבנות להעסיק עובד לא יהודי במטבח ובעבודת מלצרות מכיוון שזו מסעדה כשרה לחלוטין. בפסק הדין מופיע ציטוט שנמסר לנתבע ולפיו: "המקום כשר לחלוטין. ברבנות אסור לי להחזיק במטבח גוי, זה ההוראות שלי...".

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)
 

בנוסף נקבע, כי הנתבעת לא הוכיחה שהתובע היה חסר כישורים לעבוד בתפקיד מלצר או שתפקד באופן לקוי ושזו היתה הסיבה לאי קבלתו. בנוסף צוין כי אף שמדובר בתובע סידרתי, שהגיש תביעות רבות בגין אפלייתו על רקע היותו ערבי - אין בכך כדי להכשיל את התביעה. "הנתבעת לא הוכיחה כי התנהלות התובע, מעשיו או מחדליו, הובילו לאי קבלתו לעבודה. נוסיף כי התובע אינו יכול להכשיל את הנתבעת וליצור אפליה אם היא אינה קיימת".

 

עוד צוין בפסק הדין כי הוכח, שהמסעדה לא העסיקה עובדים ערבים בשנים האחרונות. "אפליה מחמת לאום ו/או דת היא תופעה שלילית ככל אפליה אחרת ויש לשרשה", נכתב בהחלטה. בעת קביעת הפיצוי הראוי יש להביא בחשבון עונשים הרתעתיים על מנת להגשים את תכלית החוק להביא למיגור האפליה".

 

בנוסף לפיצוי שניתן לעובד, נפסק כי המסעדה תשלם הוצאות משפט בגובה 5,000 שקל. בין השיקולים בקביעת גובה הפיצוי ציינה השופטת כי הביאה בחשבון "את החומרה שיש לייחס לאפליה על רקע השתייכות לאומית ו/או דתית, אשר נחשבות לאפליה בעלות אופי משפיל, שיש בהן פגיעה משמעותית בכבודו של התובע כאדם".

 

עמדתה נציבות שוויון הזדמניות בעבודה במשרד הכלכלה, שהצטרפה להליך במעמד של ידיד בית הדין, שולבה בחלקה בפסק הדין. בעמדתה הציגה הנציבה האזורית של ת"א, עו"ד שירי לב-רן לביא, את חומרת והיקף תופעת האפליה על רקע לאום, בעיקר בשלב הקבלה לעבודה. עוד ציינה הנציבה האזורית כי מדובר בתופעה חברתית פסולה, המנוגדת לחוק שעל החברה כמו גם על רשויות האכיפה לפעול למיגורה.

 

הנציבה הארצית, עו"ד ציונה קניג-יאיר, מסרה כי "מדובר בפסק דין מאוד חשוב עקרונית ומעשית. למרות שהתופעה החמורה של אפליית האוכלוסייה הערבית קיימת בשוק העבודה, היא אינה זוכה לביטוי מספק בפסיקות בית הדין לעבודה. מכאן חשיבותו הרבה של פס"ד שמעביר מסר ברור לעובדים/ות המופלים לפיו דלתות בית הדין לעבודה פתוחות בפני כל אחד ואחת מהם/ן"

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים