שתף קטע נבחר

ביה"ד הרבני קבע: מקלט לנשים מוכות אינו מסגרת לילדים, וחייב להוציאם לרשות האב

אב בית הדין בירושלים נזף בא' שלא התייצבה לדיון, אף שנהגה כן בהמלצת רשויות הרווחה, שחששו לשלומה, וקבע: הילדים יועברו לחזקת אביהם, הבעל המכה. האם: "אם מוציאים אותם ממני - אחזור הביתה, למרות האלימות". בית הדין: "זכותנו וחובתנו להחליט בנושא שלום הילדים". בעקבות ערעור האישה, העברתם לאב תעוכב

ילדים שנמצאים עם אימם במקלט לנשים מוכות, הם ילדים ללא מסגרת ולכן עליהם לעבור באופן מיידי למשמורתו של אביהם: זו ההחלטה שקיבל בחודש שעבר בית הדין הרבני בירושלים, כאשר דן בבקשתה של אישה מוכה, אם לשלושה ילדים, לחייב את הגרוש שלה בתשלום מזונות.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

לפני כחודש לא התייצבה א', אישה חרדית בשנות הארבעים לחייה, לדיון בבית הדין - וזאת בהוראת הגורמים המקצועיים במחלקת הרווחה בעיר מגוריה ובמקלט לנשים מוכות, שסברו כי היא "נמצאת בסיכון מצד בעלה". אך הדיין, הרב אליהו אברג'יל, לא התרשם מהמכתב ששלחה לבית הדין מנהלת המקלט, ובחר לנזוף בא' על אי הגעתה לדיון.

 

כל מה שקורה, חדש ומעניין - היכנסו לערוץ היהדות :

 

"האישה לא הופיעה והודיעה (שהיא) שנמצאת במקלט, דבר שכשלעצמו אין בו שום הצדקה לאי הופעתה של האישה בבית הדין", כתב הרב אברג'יל, והוסיף: "מכל מקום, כשהילדים נמצאים במקלט ללא מסגרת, הדבר הוא חמור ביותר, וטובת הילדים היא מעל לכל". לפיכך קבע כי "משמורת הילדים תעבור לאב זמנית, עד להחלטה אחרת, והילדים יוחזרו למסגרתם". נוכח ההחלטה שקיבל, הוסיף וקבע אברג'יל כי בשל כך "אין מקום לדון בחיוב מזונותיהם".

 

א': "השאירו אותי ללא הגנה"

בעקבות ערעור שהגישו פרקליטיה של א' לבית הדין הרבני הגדול, התקבלה החלטה על "עיכוב ביצוע",

וכעת ממתינים הצדדים לדיון שייערך בערכאה הגבוהה של בית הדין.

 

"הרגשתי כמו אוויר, מישהי שלאף אחת לא אכפת ממנה וממה שעברה", סיפרה א' ל-ynet. "כאילו אף אחד לא שומע את הצעקה שלי. השאירו אותי ללא הגנה, ושמטו את הרצפה מתחת לרגליים שלי. אז אמרתי שאם לוקחים לי את הילדים, אני עוזבת את המקלט וחוזרת לבית למרות כל האלימות".

 

א' מתארת מסכת של אלימות מילולית שהגיעה לאלימות פיזית. "זה התגבר והתגבר עד שהגעתי לבית חולים, אבל את בית הדין כל זה לא עניין", היא מספרת. "כאילו חיים של נשים זה הפקר. כאילו בית הדין מחכה שתהיה כותרת על רצח".

 

פרקליטיה של א', עורכי הדין טלי אלמן ויאיר שחם ממשרד דיבון ושות', מסרו כי "החלטת בית הדין האזורי מקוממת ביותר, ויש בה פגיעה קשה באישה ובקטינים. ההחלטה ניתנה מבלי שטובת הקטינים נשקלה, משל היו הילדים 'חבילה עוברת', תוך שבית הדין חושף את האישה והקטינים לאלימות של הבעל, ויש בה משום מתן פרס לבעל האלים".

 

עוד מסרו, כי "לשמחתנו הרבה בית הדין הרבני הגדול נחלץ לעזרת האישה, וביום שבו ניתנה ההחלטה - הורה על עיכוב ביצוע".

 

ביה"ד הרבני נוזף: אל תפנו לתקשורת

עו"ד נח קורמן, מנהל עמותת "בת מלך" המפעילה מקלטים לנשים מוכות במגזר הדתי והחרדי, מתח ביקורת חריפה על החלטת הדיין במכתב ששלח לנשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב יצחק יוסף: "האם אמא הסובלת מאלימות, צריכה להשאיר את ילדיה עם הבעל האלים, ולהגיע לבדה אל המקלט?" כתב.

 

"כאילו חיים של נשים זה הפקר. כאילו בית הדין מחכה שתהיה כותרת על רצח". א' מדברת (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
"כאילו חיים של נשים זה הפקר. כאילו בית הדין מחכה שתהיה כותרת על רצח". א' מדברת(צילום: גיל יוחנן)

 

"ברור שאף אמא לא תעשה זאת, ולכן נגזר עליה לשיטתו של הדיין, להמשיך לסכן את חייה, ולסבול מאלימות. החלטה זו פירושה הצטרפות בית הדין להפעלת אלימות וטרור כלפי האישה". קורמן אף קרא לנשיא בית הדין ליזום ביקורים של דיינים במקלטים לנשים מוכות.

 

מהנהלת בית הדין הרבני נמסר בתגובה: "בית הדין הרבני הוא הגורם האחראי והאמון על שלומם של בני הזוג והילדים. זכותו וחובתו להחליט בנושא של שלום הילדים. אם לדעת הצדדים יש בכך החלטה שגויה, זכותם לערער על החלטה זו. נוסף על כך, באם ישנן תלונות המופנות כלפי הדיין, ניתן לפנות לנציב תלונות הציבור על שופטים ודיינים".

 

בית הדין לא הסתפק בזאת, והוסיף נזיפה: "ראוי לציין כי לאחרונה התגלתה תופעה חמורה ולפיה באי כוחם של הצדדים מאיימים תוך כדי הליך על בתי הדין באמצעות כלי התקשורת, ולא באמצעות הגורמים הרלוונטיים כדוגמת בג"ץ. אנו רואים תופעה זו בחומרה רבה, שכן באי כוחם חושפים תיקים החסויים על פי חוק".

 

לדברי פרקליטתו של הגבר, עו"ד שירה דרורי-סאלם, "הבעל מעולם לא הרים יד על האישה וההפך הוא הנכון: האשה נקטה באלימות כלפי האב והילדים". דרורי-סאלם טענה עוד כי בקשת האישה לצו הגנה נדחתה בבית המשפט למשפחה, ושפניית האשה למעון לנשים מוכות מהווה מניפולציה וניצול של רשויות הרווחה.

"האשה ה'מוכה' עתרה בביה"ד הרבני לשלום בית עם הבעל ה'אלים'. ואחרי שלא הופיעה לדיון ברבני, התייצבה לאחר ימים ספורים לדיון בבימ"ש למשפחה", מסרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"הרגשתי כמו אוויר"
צילום: shutterstock
מומלצים