שתף קטע נבחר

צילום: AP, AFP, אלכס קולמויסקי

עיקרי הסכם הגרעין עם איראן: הסנקציות, הפיקוח והיישום

159 עמודי ההסכם שנחתם בווינה בין המעצמות לאיראן כוללים בין היתר פרקים מפורטים על סוגיית הסנקציות והליך הסרתן מעל טהרן, על המחלוקות סביב יישומו, על הפיקוח של סבא"א ועל שינוי המתקנים פורדו ואראק. אלה עיקרי ההסכם

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

הסכם הגרעין ההיסטורי שנחתם אתמול (יום ג') נפתח בברכה של שש המעצמות והרפובליקה האיסלאמית של איראן על תוכנית פעולה משותפת (JCPOA) שתבטיח שפרויקט הגרעין של טהרן יהיה למטרות שלום בלבד, ויציין "שינוי קיצוני ביחסה לנושא הזה". על פי ההסכם, מצפים הצדדים שיישום מלא יתרום לשלום ולביטחון האזוריים והעולמיים, ואיראן מאשררת שבשום פנים לא תחתור לקראת נשק גרעיני, תפתח או תרכוש כזה.

 


 

המעצמות הן ארה"ב, סין, בריטניה, צרפת ורוסיה, גרמניה נחשבת למדינה הנוספת. איראן צופה שהתוכנית תאפשר לה להתקדם לקראת תוכנית גרעין שוחרת שלום, מתוך מבט לבניית ביטחון ועידוד שיתוף פעולה בינלאומי. התוכנית תעצור לחלוטין את כל הסנקציות של מועצת הביטחון של האו"ם וכן את הסנקציות הרב-צדדיות והלאומיות הנוגעות לתוכנית הגרעין האיראנית. יישום מוצלח של התוכנית יאפשר לאיראן ליהנות לחלוטין מזכותה לאנרגיה אטומית למטרות שלום.



איראן תיישם עד 15 באוקטובר את "מפת הדרכים" שסוכמה בעבר עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). היא תאפשר לעקוב אחר יישום הצעדים המופיעים במסמך, ובהם: נוכחות ארוכת טווח של סבא"א באיראן; השגחה של סבא"א על ייצור האורניום מכל מפעלי האורניום למשך 25 שנים; מעקב ובלימה של חוגות של צנטריפוגות למשך 20 שנה ועוד. ראש סבא"א יגיש דו"ח עד 15 בדצמבר שיכריע אם איראן עמדה בתנאים.

 

עיקרי ההסכם

איראן תצמצם את מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה, שעשוי לשמש לדלק לייצור פצצה בכ-98 אחוזים (עד לרמה של 3.67 אחוזים), ל-300 קילוגרמים למשך 15 שנה.

 

איראן תצמצם בשני-שלישים ל-5,060 את מספר הצנטריפוגות הפועלות להעשרת אורניום במתקן בנתנז. הצנטריפוגות הנותרות יועברו למתקן אחסון שיפוקח באופן מתמשך. ההגבלות על הדלק ועל הצנטריפוגות יוארכו לשנה אחת, אורך הזמן הדרוש לאיראן לייצר מספיק חומר לייצור פצצה אחת אם תחליט להפר את ההסכם.

 

הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על איראן יוסרו, כך שיתאפשר לה לחזור למכור נפט בשווקים הבינלאומיים ולהשתמש במערכת הפיננסית הגלובלית עבור סחר.

 

אמברגו נשק בינלאומי על איראן יוסר בהדרגה, והקצב יוכרע בחלקו עם הכרעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שתוכנית הגרעין האיראנית למטרות שלום בלבד.

 

אם פאנל בינלאומי יקבע כי איראן אינה מקיימת את צדה בהסכם, הסנקציות יוחזרו במהירות, בהליך של"snap back", תחת מכניזם בלתי רגיל. הפאנל יכלול את ארה"ב, בריטניה, סין, צרפת, גרמניה, האיחוד האירופי, רוסיה ואיראן עצמה, אך רק רוב של שמונה חברות יוכל להחזיר את הסנקציות.

 

ההגבלות החדשות מונעות מאיראן - לתקופה מסוימת - לערוך ניסויים בראשי נפץ ובפצצות אחרות, נשק גרעיני אחר וטכנולוגיות גרעיניות.

 

 

מה משמעות הסרת הסנקציות?

במסגרת ההסכם יסיר האו"ם את כל הסנקציות והאמצעים המגבילים בתחומים הבאים:

העברת כספים בין מוסדות ואישים מהאו"ם לבין מוסדות ואישים איראניים, כולל מוסדות כלכליים.

פעולות בנקאיות, כולל ייסוד יחסים בנקאיים ופתיחת סניפים חדשים של בנקים איראניים במדינות החברות באו"ם.

יישום ביטוח וביטוח-משנה.

אספקה של שירותי הודעות כספיות, כולל SWIFT, למוסדות ופרטיים, כולל הבנק המרכזי של איראן ומוסדות כלכליים איראניים.

תמיכה כלכלית בסחר עם איראן (אשראי חוץ, ביטוח או עירבון).

התחייבויות למענקים, תמיכה כלכלית והלוואת זיכיונות לממשלת איראן.

עסקאות באגרות חוב ציבוריות.

ייבוא וייצוא של נפט ומוצריו, גז ופטרוכימיה מאיראן.

ייצוא של ציוד או טכנולוגיה למגזר הגז והפטרוכימיה.

השקעה במגזר הגז והפטרוכימיה.

גישה של טיסות מטען לנמלי תעופה של האו"ם.

ייצוא זהב, מתכות יקרות ויהלומים, גרפיט ואלומיניום, ותוכנות לשילוב תהליכים תעשייתיים.

 

האו"ם יסיים ביצוע של כל הרגולציות המיישמות את הסנקציות שמונה שנים לאחר יום ההסכם (Adoption Day) או כשסבא"א תגיע למסקנה המקיפה שכל החומרים הגרעיניים באיראן מיועדים לצורכי שלום.

 

כאמור, ההסכם כולל גם רשימה של אישים וארגונים שיוסרו מרשימת הסנקציות הכלכליות, בהם גנרל קאסם סולימאני, העומד בכוח קודס של משמרות המהפכה, כמו גם חיל האוויר האיראני ויחידת כוח קודס עצמה. אולם ישנם דיווחים סותרים לגבי זהותו של סולימאני המופיע ברשימת הסנקציות והבית הלבן טוען כי לא מדובר במפקד כוח קודס.

 

שר החוץ האיראני מוחמד זריף  (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שר החוץ האיראני מוחמד זריף (צילום: רויטרס)

ג'ון קרי עם עמיתיו לשיחות  (צילום: AP) (צילום: AP)
ג'ון קרי עם עמיתיו לשיחות (צילום: AP)
 

הסנקציות האמריקניות

ארה"ב תעצור את תחולת הסנקציות בתחומים שלהלן:

עסקאות כלכליות ובנקאיות עם בנקים איראניים ומוסדות כלכליים, כולל הבנק המרכזי של איראן, אישים וישויות שמזוהים עם ממשלת איראן.

עסקאות בריאל האיראני.

 הגבלות סחר בילטרלי על הכנסות איראניות מחו"ל, כולל מגבלות על העברתו.

רכישה, הרשמה או סיוע להנפקה של החוב השלטוני האיראני, כולל אגרות חוב ממשלתיות.

מאמצים להפחתת המכירות האיראניות של נפט גולמי.

יצוא או מכירה של מוצרי נפט מזוקק או מוצרי פטרוכימיה לאיראן.

עסקאות עם מגזר האנרגיה האיראני.

עסקאות עם מגזר הימאות האיראני ומפעילי נמלים.

סחר בזהב, מתכות יקרות ויהלומים, גרפיט ואלומיניום, ותוכנות לשילוב תהליכים תעשייתיים.

 ארה"ב תאפשר מכירה של כלי טיס לטיסות מסחריות וחלקים נלווים ושירותים לאיראן.


 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ההטבות לאיראן וההגבלות עליה

במסגרת הסרת הסנקציות תוכל איראן להחזיק ולתפעל ספינות להעברת נפט גולמי, מוצרי פטרוליום, מוצרים פטרו-כימיים למטרות של גז טבעי מאיראן ואליה, תפעיל נמל שדרכו תוכל לבצע סחר בשלל מוצרים. איראן תוכל למכור, לספק, לייצא ולהעביר באופן ישיר ועקיף זהב ומתכת מסוגים שונים. בנוסף היא תוכל למכור, לספק, לייצר ולהעביר באופן ישיר ועקיף מתכות מסוג גרפיט, אלומיניום, ברזל ופחם מאיראן ואליה במסגרת תנאי ההסכם. היא תוכל לבצע עסקאות למטרות פטרו-כימיות, אנרגיה ובניית ספינות למגזרים שונים באיראן ולנמלים איראניים.

 

ההסכם מחייב את איראן בהגבלות על כל תוכניות העשרת האורניום ופעילות העשרת האורניום, כולל הגבלות על תוכנית המחקר והפיתוח שלה למשך שמונה שנים. הדבר ייבחן באופן הדרגתי כדי להבטיח שהכוונה האיראנית היא למטרות שלום בלבד.

 

במהלך תקופה בת עשור איראן תוכל להשאיר במתקן בנתנז 5,060 צנטריפוגות. המתקן בנתנז יהיה בתקופה זו תחת פיקוח סבא"א. העשרה למטרות מחקר ופיתוח - יחד עם העשרת אורניום ב-10 השנים הקרובות - יכללו צנטריפוגות מסוג IR-4 IR-5 IR-6 IR-8 ולא מעבר לכך.

שביעות רצון באיראן. הנשיא חסן רוחאני  (צילום: AP) (צילום: AP)
שביעות רצון באיראן. הנשיא חסן רוחאני (צילום: AP)

במשך 15 שנה תבצע איראן את פעולות המחקר וההעשרה שלה רק במתקן בנתנז, שכאמור יהיה תחת פיקוח. ההעשרה תתאפשר לרמה של עד 3.67%. במתקן בפורדו תימנע איראן ממחקר ומהעשרת אורניום ומהחזקת חומרי ייצור למטרות אלה. איראן תסב את המתקן בפורדו למרכז גרעיני וטכנולוגי. 1,044 צנטריפוגות מסוג IR-1 יישארו באגף אחד בפורדו. בשניים מהאגפים יתאפשר סיבוב של הצנטריפוגות ללא אורניום. כל שאר הצנטריפוגות במתקן יפורקו ויועברו לפיקוח סבא"א.

 

במשך 15 שנה תצטרך איראן לעמוד ביעדים הבינלאומיים של הפקת דלק גרעיני. היא תוכל להחזיק במאגר אורניום של מתחת ל-300 ק"ג ברמה מועשרת של 3.67%. כל גרם אחד מעל הרמה יימכר לגורם בינלאומי בתמורה לאורניום טבעי.

 

כל האורניום המועשר ברמה של בין 20%-5% יוסב לדלק בכור המחקר בטהרן. אם איראן תזדקק לדלק נוסף, ניתן יהיה למכור לה ברחבי העולם תחת מחיר בינלאומי. מתקן המים הכבדים באראק יוסב למטרות שלום, לייצור איזוטופים ולמטרות רפואיות ותעשייתיות בלבד. המתקן באראק לא ייצר פלוטוניום עבור נשק גרעיני. כל הדלק שכבר יוצר שם יועבר מחוץ לתחומי איראן עד לסוף פעילותו של הכור. איראן תהיה מנהלת פרויקט הסבת המתקן ותייצר מסמך שיציג את אחריות המעצמות בנושא.

 

איראן מבטיחה שלא תקים עוד מתקן מים כבדים בשטחה ב-15 השנים הקרובות ומתחייבת לייצא את כל הדלק שייצרה במהלך הפקתו בכורים הנוכחיים והעתידיים שיקומו.

 

איך יפתרו מחלוקות סביב יישום ההסכם?

אם כל אחת מהמדינות החתומות על ההסכם סבורה שמשתתפת אחרת לא עומדת בהתחייבות שלה, היא תוכל להפנות את הסוגיה למועצה משותפת, שעליה יוטל לפתור את הבעיה תוך 15 ימים (אלא אם יש קונצנזוס על הארכת הזמן שעומד לרשות המועצה). לאחר הדיונים במועצה המשותפת יוכל כל צד להפנות את הנושא אל שרי החוץ.

שרי החוץ של המעצמות בוינה  (צילום: AP) (צילום: AP)
שרי החוץ של המעצמות בוינה (צילום: AP)
  

לאחר הדיונים במועצה המשותפת במקביל (או במקום) הבדיקה של דרג השרים – הצד שהתלונן או הצד שעמידתו בהתחייבויות עומדת לדיון יכול לבקש שהנושא יועבר לבדיקה של ועדת יועצים שתורכב משלושה חברים (אחד ימונה על ידי המדינה המתלוננת, אחד על ידי המדינה שנגדה הוגשה התלונה והשלישי עצמאי). הוועדה המייעצת תספק חוות דעת לא מחייבת על הסוגיה בתוך 15 ימים.

 

אם הסוגיה לא נפתרה גם אחרי הליך זה, תשקול המועצה המשותפת את עמדת הוועדה המייעצת בזמן שלא יעלה על חמישה ימים כדי לפתור את הנושא. אם עדיין לא יימצא פיתרון בצורה שמספקת את הצד שהתלונן, ואם הצד המתלונן סבור שהנושא כולל כשלון משמעותי, הוא יכול להתייחס לסוגיה כבסיס להפסקת מימוש התחייבויותיו במסגרת הסכם זה, את כולם או את חלקם. הצד המתלונן יכול גם להודיע על כך למועצת הביטחון של האו"ם ולטעון כי הנושא שבמחלוקת מהווה הפרה משמעותית.

 

איראן מציינת בהסכם כי אם יוחזרו הסנקציות, בצורה חלקית או במלואן, היא תראה בכך עילה להפסיק לעמוד בכל התחייבויותיה, או בחלקן.

 

מתקן אראק יעוצב מחדש למטרות שלום

איראן תשנה את מתקן המים הכבדים באראק כך שישרת מחקר גרעין לצורכי שלום והפקה של חומרים לצורכי רפואה ותעשייה. איראן תשנה ותבנה מחדש את המתקן, בהתאם לעיצוב מוסכם כדי שיתמוך במחקר גרעיני לצורכי שלום והפקת החומרים שפורטו, כולל ניסוי של מוטות דלק והרכבת אבטיפוסים. העיצוב החדש יהיה כזה שיצמצם למינימום את ייצור הפלוטוניום ולא לשימוש לנשק. העיצוב החדש לא יעלה על 20 מגוואט תרמי. המדינות החתומות על ההסכם ובכללן איראן מסכימות שהפרמטרים בעיצוב נתונים לשינויים בהכנת העיצוב הסופי תוך שמירה על התנאים שצוינו מעלה.

 

איראן מוגדרת בעלת הפרויקט, וככזו היא תנהל אותו ותישא באחריות יישום השינויים במתקן באראק. פאנל שיורכב משש המעצמות יסייע בשינוי המתקן בהתאם לחוקים של המדינות החברות בה. השותפות הבינלאומית שייקחו בה חלק, איראן והפאנל יישמו את השינוי באראק. הפאנל יוכל לגדול ולהכיל מדינות אחרות אם תהיה הסכמה של כל המשתתפים בקבוצה ואיראן. שש המעצמות יכינו מסמך שבו יצהירו על התחייבותם לעדכון המתקן באראק לפני היישום.

הכור באיספהאן (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הכור באיספהאן(צילום: EPA)

כור המים הכבדים באראק (צילום: AFP) (צילום: AFP)
כור המים הכבדים באראק(צילום: AFP)

איראן והפאנל ישתפו פעולה כדי להכין עיצוב סופי לעדכון המתקן ויגישו אותה למועצה המשותפת שתסקור אותו בתוך שלושה חודשים ותגיש את המלצתה. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תעקוב אחר הבנייה ותדווח לפאנל שהבנייה תואמת את העיצוב שהוסכם.

 

המתקן החדש, שיהיה תחת פיקוח של סבא"א, ישתמש באורניום מועשר עד לרמה 3.67 אחוזים ל-300 קילוגרמים בפיקוח ובאישור המועצה המשותפת. השותפות הבינלאומית ואיראן ירכיבו את הדלק הראשוני למתקן מחוץ לאיראן. בדיקת הדלק תעשה באחת מהמדינות שמשתתפות.

 

בנוסף, איראן לא תייצר או תבצע ניסויים במשקעי אורניום טבעי או מוטות דלק באראק. סבא"א תפקח על כל אורניום ודלק מהמתקן באראק עד לשינוי המתקן. כל הדלק שנעשה בו שימוש במתקן יוצא מחוץ לאיראן ויועבר לאתר שיוסכם באחת משש המעצמות או לצד שלישי שם יטופל או יושמד בתוך שנה מקבלתו בהתאם לחוק הבילאומי. המתקן החדש יפעל תחת פיקוח של הסוכנות הבילאומית לאנרגיה אטומית ואיראן תשתמש בדלק מהמתקן רק לייצור דלק למתקן מים קלים ולהפעלת המתקן החדש.

 

מתקן פורדו יהפוך למרכז טכנולוגי

מתקן ההעשרה פורדו יהפוך למרכז גרעיני, פיזיקלי וטכנולוגי והצדדים מעודדים תיאום בינלאומי באזורי המחקר כפי שיוסכם. הפאנל המשותף יעודכן מראש על פרויקטים מסוימים שינקטו בפורדו. איראן לא תבצע העשרת אורניום ולא תחזיק בשום חומר גרעיני בפורדו למשך 15 שנים.

מתקן פורדו הממוקם בהרים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מתקן פורדו הממוקם בהרים(צילום: AFP)
איראן תורשה לתפעל 1,000 צנטריפוגות בפורודו, מתקן הממוקם ברכס הרים. אולם צנטריפוכות אלה לא יורשו להעשיר אורניום אלא יוגדרו מחדש לטיהור גזים רדיואקטיבים אחרים ומרכיבים נוספים שאינם יכולים לשמש כנשק. ההגבלה על מספר הצנטריפוגות מהדור הראשון יוגבל לעשור. ההגבלות על השימוש במתקן פורדו יהיו תקפות ל-15 שנים.

 

הפיקוח על יישום ההסכם

איראן תרשה לפקחי סבא"א להשתמש ברשת החותמות האלקטרוניות המאפשרות להעביר תשדורות בתוך האתרים הגרעיניים כמו גם להשתמש בטכנולוגיות מאושרות של סבא"א התואמות את הנהלים של הסוכנות. איראן תדאג לסידורים הנדרשים לשהות ממושכת של פקחי סבא"א בארצה. איראן תגדיל את כמות הפקחים שייכנסו אליה במשך תשעת החודשים

 מאז יישום ההסכם למספר שינוע בין 130 ל-150.

 

איראן תאפשר לסבא"א לפקח, תחת הצעדים שהוסכמו לתקופה של 25 שנים, שכל האורניום באיראן יועבר למתקן אספהן או מתקן אחסון אורניום עתידי אחר שאיראן תחליט לבנות בתקופה זו. איראן תספק לסבא"א את כל המידע הדרוש לה כדי לאשר כי ייצור האורניום ומלאי האורניום אינו למטרות צבאיות.

 

איראן גם תיאלץ ליישם את "מפת הדרכים" שהוסכמה עם סבא"א לחקר חשדותיה על מאמצי העבר של איראן לפתח נשק גרעיני, חקירה שסוכנות הגרעין מעוניינת להשלים באמצע דצמבר.

 

עוד נקבע כי אם לא ניתן לוודא שהפעילות והחומרים בתוכנית הגרעין עומדים בתנאי ההסכם, או ששני הצדדים לא מגיעים להסדר מספק כדי לוודא זאת 14 ימים מרגע שביקשה הסוכנות לאנרגיה אטומית גישה למתקן ספציפי, איראן, תוך התייעצות עם המועצה המשותפת, תפעל להסדר עם סבא"א שיספק את דאגות הסוכנות לאנרגיה אטומית. בהיעדר הסדר כזה, חברי המועצה המשותפת ברוב של לפחות חמישה (מתוך שמונה) ייעצו איך לפתור את הסוגיה שהציגה סבא"א תוך שבעה ימים, ואיראן תפעל לבצע זאת תוך שלושה ימים. למעשה, יעברו 24 ימים עד שתיכפה על איראן ביקורת.


פורסם לראשונה 14/07/2015 17:11

 

סייעו בהכנת הידיעה חן לחמני, יעל מדר, סער הס ורון נוטקין
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
יש הסכם. זריף ושרת החץ האירופית מוגריני
צילום: AP
צילום: AFP
ההכרזה על ההסכם
צילום: AFP
צילום: AP
נציגי המעצמות
צילום: AP
מומלצים