שתף קטע נבחר

נתניהו: אין דרך לפצות אותנו על הסכם הגרעין

ראש הממשלה המשיך בבליץ הראיונות בארה"ב יממה לפני שמועצת הביטחון תדון על ההסכם שהושג בין איראן למעצמות, ושולח מסר לשר ההגנה קרטר שיגיע הערב לישראל. גם מזכיר המדינה קרי התראיין ואמר: בלי הסכם - אין סנקציות ואין פיקוח. ר"מ בריטניה: איום איראן גרעינית ירד מהשולחן

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך בסיבוב הראיונות בכלי התקשורת האמריקניים נגד הסכם הגרעין, ושולח מסר לשר ההגנה האמריקני אשטון קרטר שיגיע הערב (א') לישראל: "אין שום דרך שאפשר לפצות את ישראל אם ההסכם הזה יאושר", אמר נתניהו בראיון לתוכנית פגוש את העיתונות ברשת CBS.

 

דבריו של נתניהו נאמרים כאמור לקראת הגעתו של קרטר לישראל וגם יממה בלבד לפני שמועצת הביטחון של האו"ם תדון בנושא. מוקדם יותר דווח מפי גורמים בוושינגטון כי שר ההגנה האמריקני לא יציע לישראל עסקת נשק חדשה במסגרת ביקורו.

 

בראיון ל-CBS אמר נתניהו כי "אני חושב שהדבר הנכון ביותר הוא לא להתקדם עם ההסכם הזה. יש כל כך הרבה דברים שניתן לעשות כדי לעצור את התוקפנות האיראנית והסכם הגרעין שהושג הוא לא אחד מהם".

 

ג'ון קרי עם זריף בוינה, בשבוע שעבר. ההסכם הועבר לאישור הקונגרס (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ג'ון קרי עם זריף בוינה, בשבוע שעבר. ההסכם הועבר לאישור הקונגרס(צילום: רויטרס)
 

קודם לכן התראיין לתוכנית מזכיר המדינה ג'ון קרי שהדף את הביקורות נגד ההסכם. "אם הקונגרס לא יאשר את הסכם הגרעין, לא יהיו סנקציות ולא יהיה פיקוח", אמר קרי.  

 

הממשל האמריקני העביר היום לקונגרס באופן רשמי את הסכם הגרעין על נספחיו. מחר יחלו 60 הימים לבחינת ההסכם בקונגרס, אך במועצת הביטחון לא מחכים והדיון  60 יום לבחינה של ההסכם בקונגרס.אולם במועצת הביטחון לא מחכים לקונגרס האמריקני והדיון על אישור הסכם הגרעין על-ידי הקהילה הבינלאומית יתחיל במטה האו"ם בניו-יורק.

 

בליץ הראיונות נמשך תוך כדי שהצדדים מפעילים לחץ כבד על הדמוקרטים בקונגרס: מצד אחד לחץ מתמשך של הנשיא אובמה ובממשלו ומצד שני קמפיין גדול עם השקעה משמעותית של משאבים מצד איפא"'ק, שמזכיר לחברי הקונגרס שאובמה יעזוב את הבית הלבן בתוך שנה וחצי והם אלה שיצטרכו להמשיך לחיות עם ההחלטה.

 

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון. "האיום של איראן גרעינית יורד מהשולחן" (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון. "האיום של איראן גרעינית יורד מהשולחן"(צילום: gettyimages)
 

גם ראש ממשלת בריטניה הצטרף למבול הראיונות בתקשורת האמריקנית. "אני מבין את ישראל שצריכה להתמודד עם חמאס וחיזבאלה, אבל אני אומר לידידיי שם שאיום של איראן גרעינית יורד מהשולחן. הסרת הגרעין הופכת את האזור והעולם לבטוחים יותר", אמר דיוויד קמרון לרשת NBC. 

 

קמרון טען בראיון כי "ההסכם הרבה יותר טוב מהאלטרנטיבה". לדעתו, "אם לא היה הסכם, היתה איראן עם נשק גרעיני וזה היה מציב לנו המערב אלטרנטיבה: לאפשר לזה לקרות או לנקוט פעולה. ההסכם היה הדרך הטובה ביותר להרחיק את איראן מהגרעין". יחד עם זאת, הבהיר קמרון ש"אסור לנו להיות נאיביים לגבי איראן. דיברתי אתמול עם הנשיא רוחאני. אנחנו רוצים שינוי בהתנהגות".

 

שר האנרגיה ומומחה הגרעין ארנסט מוניז, שהיה שותף להסכם הגרעין בווינה, טוען כי במקרה של חשדות על פעילות גרעינית אסורה של איראן, האיראנים לא יוכלו להעלים את הראיות אף שמדובר בתהליך שיימשך 24 ימים עד כניסת הפקחים לאזור החשוד. מוניז אמר לרשת CNN כי "במקום שבו נעשתה פעילות גרעינית, אין אפשרות לנקות אותו לגמרי בתוך 24 יום".

 

בתוך כך, משלחת גרמניה החלה היום ביקור בן שלושה ימים בטהרן. סגן הקנצלרית ושר האוצר הגרמני סיגמר גבריאל הפציר באיראן לשפר את יחסיה עם ישראל. הוא רמז כי זו הדרך שלה ליצור קשרים כלכליים עם גרמניה ועם מעצמות מערביות נוספות.

 

"איראן לא תוכל להחזיק בקשר כלכלי טוב עם גרמני בטווח הארוך אם היא לא תדון בנושאים כאלה. ההצהרות שלישראל אין זכות קיום הן הצהרות שגרמניה לא יכולה לקבל", אמר גבריאל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים