שתף קטע נבחר

האם גראס רפואי מזיק לריאות? תתפלאו

המתנגדים לעישון קנאביס מתריעים מפני החומרים הממכרים שבו, אך גם מהסכנות העלולות להיגרם לריאות בעקבות העישון. מחקר מקיף שפורסם לאחרונה עונה אחת ולתמיד על השאלה האם עישון קנאביס מזיק לריאות כמו עישון טבק

הקנאביס הרפואי שוב בכותרות: ההחלטה של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן להרחיב את מכירת הקנאביס הרפואי גם לבתי המרקחת, ולהגדיל את מספר הרופאים שיוכלו לתת מרשם לקנאביס, מעוררת סערה.

 

קראו עוד על קנאביס רפואי:

המדריך המלא: איך משיגים אישור לקנאביס רפואי

למי מגיע קנאביס ולאילו מחלות הוא באמת עוזר?

מחקר ישראלי קבע: קנאביס רפואי באמת יעיל?

 

בין הטענות, הנשמעות על ידי המתנגדים לשימוש בקנאביס למטרות רפואיות, עולה הטענה כי  עישון הקנאביס מזיק לריאות יותר מעישון טבק רגיל. אחרים טוענים כי לאדם מעשן, הקנאביס מכפיל את נזקי העישון, ולאדם לא מעשן זה גורם לנזק כאילו הוא מעשן כבד. יש גם כאלה האומרים כי עישון הקנאביס מעלה את הסיכון לסרטן ריאות. הטענות הללו הופרכו לחלוטין במחקר שפורסם לאחרונה.

 

ההבדל שבין עישון קנאביס לעישון טבק

המחקר שפורסם ב-(Journal of the American Medical Association (JAMA, היה הרחב והמקיף ביותר שנעשה, ונבדקו בו תפקודי ריאות ב-5,115 נבדקים צעירים (בגיל 18-30) במשך 20 שנים. במחקר הוכח באופן ראוי לציון כי עישון קנאביס לא הזיק לריאות ולא פגם בתפקודן.

 

נתוני המחקר המעודדים פורסמו גם תבה מרעישה בכתב העת TIME. בכתבה זו מובאת דעתו המקצועית של ד"ר דונלד טשקין, מומחה וחוקר מ-UCLA בעל שם בינלאומי בתחומי מחלות הריאות.

 

לדברי המומחה, בעוד בקבוצת מעשני סיגריות ומוצרי טבק הודגמה כמצופה ירידה בתפקודי הריאות לאורך זמן, הרי המחקר העיד באופן מרשים כי במעשני קנאביס היה האפקט חיובי מעל המצופה.

 

מעשני קנאביס במינון נמוך ובינוני הציגו למעשה שיפור בתפקודי הריאות (FEV1 & FVC) בהשוואה לקבוצת נבדקים שלא עישנו כלל. לעומת זאת, בקבוצת מעשני קנאביס במינון מוגבר (יותר מ- 20 פעם בחודש) נצפו פיצול תוצאות כך ש FVC נותר גבוה ואילו ערכי FEV1 לא השתנה, בדומה לערכים נצפים בקבוצת הלא מעשנים, וזאת לעומת ירידה ניכרת בערכי FEV1 במעשני סיגריות במינון מוגבר בהתאמה.

 

דרך עישון הג'וינט שונה מעישון הסיגריה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
דרך עישון הג'וינט שונה מעישון הסיגריה(צילום: shutterstock)

 

שואפים לריאות? טוב מאד

ב-TIME ניסו לענות על השאלה למה בצרכני קנאביס יש קיבולת נשימה טובה מאלו שאינם מעשנים את המוצר. ד"ר  מרק פלצ'ר מנסה להסביר זאת בעובדה שלא כמו במעשני סגריות, משתמשי מריחואנה בדרך כלל שואפים עמוק את הגו'ינט או את המקטרת ומחזיקים כל שאיפה פנימה עד כמה שניתן מבחינה פיזית.

 

במובנים מסויימים עישון מריחואנה דומה לביצוע בדיקת תפקודי נשימה, כאשר הנבדקים מתבקשים לשאוף עמוק ולהחזיק נשימתם, וכך בפעולה נשנית מרחיבים את קיבולת הריאות.

 

החוקרים מסכימים כי ברוב המקרים למוצרי קנאביס יש אפקט מועיל בתחומי שליטה בכאב, תאבון, מצב הרוח ותסמינים כרונים נוספים. האפקט המועיל אינו בהכרח קשור לתוצאות מזיקות ולפגימה בתפקודי הריאות. בצרכני קנאביס במינון מוגבר ייתכן אפקט שלילי אך שאינו מובהק.

 

אפקטים אנטי סרטניים בקנאביס

במענה לשאלת הסיכון של סרטן ריאות במעשני מריחואנה, משיב ד"ר טשקין שחקר את הנושא באופן נמרץ מאד: "המחקר האפידמיולוגי הגדול ביותר לברור הקשר בין מוצרי קנאביס ובין סרטן הריאות המתואר ב- Consortium International Lung Cancer, כשל נמרצות להוכיח סיכון יתר של קשר הווצרות ושכיחות של סרטן הריאות וסרטן דרכי הנשימה העליונים".

 

במחקר אחר קטן מידות, צר ומוגבל סטטיסטית מניו-זילנד, בצרכנים כבדים כרונים של מריחואנה נמצאה באופן לא מובהק מגמה שלילית המקשרת באופן קלוש מאד להווצרות סרטן הריאות.

 

יתר על כן, מסביר ד"ר טשקין, כי ל- THC במוצרי הקנאביס יש אפקט אנטי-דלקתי ואנטי-חיסוני, אשר מונע נמרצות גירוי הריאות ויצירת תהליך של מחלת ריאות חסימתית כרונית- COPD, אשר כה שכיחה בצרכני סגריות ומוצרי טבק כרונים.

 

בדומה לקודמיו מחזק ומוסיף ד"ר דונלד טשקין, כי ל-THC יש אפקטים אנטי-סרטניים, אשר הוכחו במספר תצורות של סרטן במודל חיות ובתרביות רקמה מעבדתית. אפקטים אלו של ה- THC כפי הנראה מנטרלים ומהווים חזית נגד למחוללי התהליך הסרטני אשר בעשן ובתוצרי הבעירה.

 

אני תקווה כי מידע זה יעזור לקבל החלטה מושכלת בהתאם למצבו של כל חולה ונזקק. יש לתת טיפול לחולים שעומדים בהתוויות, אשר לא נמצא להם מזור אחר יותר קל, ורק תחת לווי של סמכות רפואית מנוסה המכיר את הטיפול ועובד איתו ותחת השגחה צמודה ובמינון המינימלי האפשרי.

 

גם איגוד הרוקחים תומך ברפורמת הקנאביס:

 

 

הכותב הוא מומחה למחלות ריאות ודרכי נשימה, המרכז הרפואי תל אביב, איכילוב




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
האם עישון קנאביס גורם לסרטן?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים