שתף קטע נבחר

"שון כבשון": מהההההנה

בניגוד לרוב מקביליהם ההוליוודים, אולפני ארדמן הבריטים שומרים על נאמנות לאנימציית הסטופ-מושן בעבודת יד שדורשת זמן ומשאבים רבים. במקרה של "שון כבשון", שנולד מסדרת סרטי "וואלאס וגרומיט" המהוללים, המאמץ שווה את זה. לכם זה יהיה דווקא פשוט ומהנה לצפייה

הקריירה של הכבש ששמו הוא שון החלה לפני עשר שנים, בתפקידו כדמות המשנה בסרט הנהדר "A Close Shave" בסדרת סרטי "וואלאס וגרומיט" של אולפני האנימציה של חברת ארדמן הבריטית. זכייתו של הסרט הקצר באוסקר הובילה לספינאוף שהפך את דמות המשנה לגיבורת סדרת טלוויזיה משל עצמה.

 

החל מ-2007 זכתה דמותו של הכבש הנבון שון ל-130 פרקים (באורך של כשבע דקות לפרק), בסדרה שהוקרנה ב-180 ארצות (כולל בערוצי הילדים ובטלוויזיה החינוכית בישראל). הסדרה הולידה סדרת בת המיועדת לקהל צעיר עוד יותר, ולמספר משחקי מחשב בפלטפורמות שונות. לסרט הקולנוע הראשון המבוסס על הדמות "שון כבשון" ("Shaun the Sheep Movie") הדמות מגיעה כשהיא כבר מבושלת היטב.

 

הנוסחא העלילתית של הסדרה היא גם הבסיס לסרט, רק שהפעם המהלך לא מסתיים תוך דקות ספורות אלא מוביל לשרשרת של עלילות משנה והסתבכויות הנובעות מנקודת המוצא. עבור צופי הסדרה התחושה תהיה מאוד מוכרת, ואילו אלו הפוגשים את שון בפעם הראשונה על המסך הגדול עלולים להרגיש כאילו מסך הקולנוע קצת גדול על מידותיו של הסרט.

 

עוד ביקורות סרטים בערוץ הקולנוע:

 

 

המתח הבסיסי בסדרה הוא בין האינטליגנציה של הגיבור והאופי המשמים של החיים בחווה של החקלאי (נטול השם). בעוד בסרטי "וואלאס וגרומיט", וואלאס הממציא הכיר באופן מאוד לא מספק בתבונה העדיפה של כלבו, ב"שון כבשון" (הסדרה כמו גם הסרט) החקלאי חסר אפילו את ההכרה הבסיסית הזו בנוגע לתבונתן ואופיין של חיות המשק שלו. עלילת הסרט בודקת כמה רחוק אפשר ללכת עם הרעיון של כבשים מבצעות פעולות יוצאות דופן בסמיכות לבני אדם, מבלי שהן תזוהנה ככבשים או כיצורים שתבונתם אינה נופלת מזו של בני האדם.

 

למרות שאולפני ארדמן יצרו סרטים קצרים, וידאו קליפים, פרסומות ופיצ'רים בשלל טכניקות של אנימציה הם, בראש ובראשונה, מזוהים עם טכניקת הסטופ-מושן. מלאכת היד הקפדנית והסבלנות הנדרשת מציבה היום את צורת האנימציה הזו בסכנת הכחדה (אולפני לייקה האמריקאים שומרים גם הם על הגחלת). הניסיון לשמור על טכניקה זו במוקד עבודתם הביא לסיום שיתוף פעולה בן עשור בין ארדמן ואולפני דרימוורקס שהפיצו את סרטיו. שיתוף הפעולה הבא שהיה לארדמן עם אולפני סוני היה מוגבל יותר, וכעת הסרט הנוכחי מופץ על ידי סטודיו קאנאל הצרפתי.

 

שינויים אלו מרמזים על הנכונות לשמר לא רק טכניקת עבודה ידנית בעידן של מחשבים אלא גם את הרוח המאוד "בריטית" הנושבת בסרטי האולפן. רוח זו ניכרת, בסרטי "וואלאס וגרומיט" כמו גם ב"שון כבשון": הדמויות הקטנות והאקסצנטריות, הנטייה להומור עם אלמנטים של נונסנס, האיפוק הרגשי (יחסית לאנימציה אמריקאית), והמשיכה למרדפים מורכבים ומטורללים שהם במידה רבה פרודיה על אקשן בנוסח האמריקאי.

 

נקודת המוצא העלילתית היא החלטתן של הכבשים, בהנהגתו של שון, להפר את שגרת הפעולות בחווה. לחמוק מהאיכר ומיד ימינו הכלב ביצר בכדי לפנק את עצמן ביום כיף בחווה. העניינים מסתבכים במהירות כאשר בניסיונו של הכלב ביצר להעיר את אדונו, הקרוואן שבו ישן האיכר מידרדר במורד הכביש לעבר העיר, ושם יאבד האיכר את זכרונו.

 

 

כאשר מצב העניינים בחווה ידרדר בעקבות היעדרותו של האיכר (החזירים האנוכיים עושים בלאגן), הכבשים יוצאים לעיר כדי למצוא ולהחזיר את האיכר. בדרך יצטרכו לחמוק מלוכד כלבים הלוקה בשיגעון גדלות, להשיב את הזיכרון האבוד של האיכר, ולהרחיק אותו מהקריירה המשגשגת והחלופית שהוא מצא בעיר.

 

כל המהלך הזה חינני, נעים ומשעשע. מי שלא מכיר את הסדרה אולי יופתע עד כמה השפה האנושית הופכת למיותרת בסרט. גם פעולות הדיבור האנושיות הן מלמולים ונהמות, ומהכבשים והכלב אין לצפות ליותר מדי דיבורים. אין משמעות הדבר שהדמויות מפגינות התנהגויות מקובלות בעולם החי, אבל המשחק בין מה שהן רוצות, חושבות ומסוגלות לעשות, והאופן בו הן נתפסות על ידי בני האדם, לא נזקק לתעלול של חיות מדברות. עבור הורים לילדים בגיל הרלוונטי (בין 5-9) יש כאן בונוס לא מבוטל הפוטר אותם מהאזנה לגרסה מדובבת.

 

"שון הכבשון" (בריטניה) - במאים: מארק ברטון וריצ'רד סטארזק, אורך הסרט: 85 דקות. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים