שתף קטע נבחר

חוזרים לברלין

"משחקי מכבי האירופיים" ייפתחו מחר בפעם הראשונה על אדמת גרמניה. אלפי ספורטאים יהודים יצעדו באצטדיון בו אירח היטלר את האולימפיאדה הנאצית ב־1936

לעתים נדירות עוטה אירוע ספורטיבי סמליות היסטורית כה רבה: 70 שנה לאחר סיום מלחמת העולם השנייה והשואה, ו־50 שנה לאחר כינון היחסים בין גרמניה לישראל, ייפתחו מחר (ג') באצטדיון האולימפי של ברלין "משחקי מכבי האירופיים" - לראשונה על אדמת גרמניה.

 

כ־2,300 ספורטאים יהודים מ־36 מדינות, 28 מאירופה, ובנוסף להן ישראל כמובן, ארה"ב, אוסטרליה, קנדה, מקסיקו, צ'ילה, ארגנטינה, דרום־אפריקה וטורקיה - ייטלו חלק באירוע, שיימשך עד ה־5 באוגוסט. טקס הפתיחה, בנוכחות הנשיא הגרמני יואכים גאוק, ייערך במתחם הקונצרטים "וואלדביהנה", סמוך לאצטדיון שנבנה על ידי המשטר הנאצי לקראת אולימפיאדת ברלין ב־1936. עם הקמתה נקראה ה"וואלדביהנה" על שם דיטריך אקהרט, המוציא לאור והפובליציסט הלאומני, שהיה אחד ממוריו הרוחניים של אדולף היטלר.

 

1,000 תחרויות ב-18 ענפי ספורט (צילום: אתר המשחקים) (צילום: אתר המשחקים)
1,000 תחרויות ב-18 ענפי ספורט(צילום: אתר המשחקים)

 

אחרי המלחמה שימשה הבימה הפתוחה בלב יערות מערב ברלין כאתר מופעים לקונצרטים המוניים. ראשונים להופיע עליה היו חברי "האבנים המתגלגלות". בשנים האחרונות היא אירחה גם זמרים יהודים ידועים כברברה סטרייסנד ולאונרד כהן. בטקס הפתיחה החגיגי מחר יעלו עליה דנה אינטרנשיונל, גלי עטרי, נדב גדג', זמר הראפ מתיסיהו ותזמורת ישראלית־גרמנית, ש־50 נגניה יסמלו את יובל שנות היחסים הדיפלומטים בין המדינה המארחת למדינת היהודים.

 

עשרה ספורטאים מהמשלחת הגרמנית הראשונה שהגיעה למכביה אחרי מלחמת העולם השנייה, בשנת 1969, יישאו את "נס המכביות". אש המשחקים תובא לברלין על ידי משלחת אופנוענים מישראל, המשחזרת את מסעה של קבוצת אופנוענים שיצאה בתחילת שנות ה־30 של המאה הקודמת לאירופה, כדי לקדם את רעיון עריכתם של משחקי "המכביאדה", האולימפיאדה היהודית בארץ ישראל.

 

מנהלת המשלחת הישראלית. לירון כהן (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
מנהלת המשלחת הישראלית. לירון כהן(צילום: ראובן שוורץ)

 

ראשי "מכבי גרמניה" לא מיהרו להציע את ארצם כמארחת "משחקי מכבי האירופיים", המתקיימים השנה זו הפעם ה־14. הם חששו שמשקעי העבר הכבדים ימנעו מספורטאים יהודים רבים להגיע למדינה, שמסמלת את רדיפתם יותר מכל ואשר הביאה להקמתם של מועדוני ספורט יהודיים כ"מכבי", החל מסוף המאה ה־19. אולם, כפי שמעיד נשיא "מכבי גרמניה" אלון מייר, הרצון להראות שחיים יהודיים מלאים ותוססים קמו לתחייה בארצם של הנאצים, הכריע את הכף.

 

ההפגנות האנטישמיות של הקיץ האחרון בגרמניה והפיגועים נגד מטרות יהודיות ברחבי אירופה, רק חיזקו את הרצון להפוך את "משחקי מכבי האירופיים" להפגנת כוח והשתלבות יהודית. "המשחקים הללו הם זיקוקי רגשות מבחינת היהודים", אמר דניאל בוטמן, מנכ"ל ועד הארגונים היהודיים בגרמניה. "ההפגנות והפיגועים היו אירועים משמעותיים ביותר, שהעלו את השאלה - האם יש ליהודים עוד מקום בגרמניה ובאירופה? משחקי מכבי הם התשובה: כן! המשחקים הללו מראים שאנחנו חלק מהחברה, מעבר לדיון על האנטישמיות. החיים היהודיים בגרמניה הם שגרתיים וכוללים ספורט ומוזיקה".

 

הקנצלרית אנגלה מרקל נתנה את ברכתה החמה. "משחקי מכבי האירופיים לא רק יחזקו את הזהות ואת רגש השייכות בקרב הקהילה היהודית, אלא גם יעניקו אפשרויות למפגש ולדו־שיח בין יהודים ולא־יהודים", כתבה הקנצלרית במסר מיוחד לרגל האירוע.

 

התעמולה הנאצית לפני אולימפיאדת ברלין 1936 (צילום: Gettyimages Imagebank) (צילום: Gettyimages Imagebank)
התעמולה הנאצית לפני אולימפיאדת ברלין 1936(צילום: Gettyimages Imagebank)

 

המשמעות הפוליטית של "משחקי מכבי האירופיים" הביאה את המארגנים לשנות כיוון: לא עוד תחרויות בין ספורטאים יהודים, המתקיימות הרחק מעיניי הציבור הרחב, אלא אירוע ספורטיבי המוני

 ופתוח לכל. למעט טקסי הפתיחה והסיום, כל 1,000 התחרויות ב־18 ענפי ספורט, מכדורגל (כולל משחק ידידות עם כוכבי הבונדסליגה) ועד לשחמט - יהיו נגישים לכל מתעניין ללא תשלום. המארגנים מדגישים את נוכחותה של משלחת ממדינה מוסלמית, טורקיה, ומקווים לקיים בעתיד את "משחקי מכבי האירופיים" באיסטנבול.

 

נוכחות יהודית כה משמעותית ופתיחת המשחקים לכל, מחייבות את הרשויות המקומיות לנקוט אמצעי ביטחון רציניים ביותר. המלון בו יאוכסנו הספורטאים, ששליש מהם הם מתחת לגיל 18, ממוקם לא הרחק מאחת משכונות המהגרים המוסלמים הגדולות של ברלין. "בכל אירוע ספורטיבי בסדר גודל כזה יש סידורי ביטחון מיוחדים, לא כל שכן כשמדובר באירוע יהודי", מסר מייר, "אבל יהודים לא יכולים להרגיש בטוחים בכל מקום אחר בעולם, יותר מאשר בגרמניה".

 

משלחת ישראל לברלין, המתבססת על קבוצות מכבי, מונה כ־120 ספורטאים ותהיה הגדולה ביותר ב"משחקי מכבי אירופה" מאז ומעולם. היא כוללת קבוצות נוער בכדורסל, נערות בכדורעף, קבוצות בוגרים בהוקי שדה, כדורמים, כדורסל וכדורעף, ונציגים בענפי השחייה, חצי מרתון, רכיבה על סוסים וברידג'.

 

"לקחתי חלק במספר רב של טורנירים בינלאומיים כשחקנית, וההרגשה הפעם מיוחדת ושונה", אמרה לירון כהן, קפטנית נבחרת הכדורסל של ישראל לשעבר ומנהלת המשלחת. "אני בטוחה שכאשר ניכנס עם דגלי ישראל במצעד המשלחות, ההתרגשות תהיה עצומה, במיוחד כשמדובר באירוע שמתקיים בגרמניה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר המשחקים
אוטוטו זה נפתח
צילום: אתר המשחקים
מומלצים