שתף קטע נבחר

בזכות הרכבת הקלה - האכיפה בנת"צים לקראת תגבור

שנים ארוכות נדחתה הפעלת מערך אכיפה ראוי בנתיבי תחבורה ציבוריים, למרות הבטחות חוזרות ונשנות של כל הגורמים. פרויקט הרכבת הקלה הביא עמו בשורה, אבל הדרך עוד ארוכה

האכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית בגוש דן תתוגבר. הצעת חוק ממשלתית להגברת האכיפה בנת"צים, אושרה היום בוועדת הכלכלה בקריאה שניה ושלישית. לפי ההצעה, עובדי רשויות מקומיות אשר ישבו בחדר פיקוח השולט על רשת מצלמות אכיפה חדשות וקיימות, יהיו רשאים להורות על צילום רכב הנוסע שלא כחוק בנתיב תחבורה ציבורית, ולמסור לו הודעות תשלום קנס. לפי משרד התחבורה, הקנס כיום על נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית בניגוד לחוק עומד על 250 שקלים, אך בעתיד הקרוב צפוי המשרד לפעול להעלאת גובה הקנס ל-750 שקלים יחד עם נקודות חובה לרישיון הנהג העבריין.

 

מצלמות אכיפה בנת"צים - היסטוריה של גרירת רגליים:

 

הדמיית חפירות הרכבת הקלה 

 

יש להזכיר כי מאז נכנס לתפקיד, מבטיח השר ישראל כץ כי יפעל לאכיפת החוק בנתיבי תחבורה ציבוריים, בהם מכוניות פרטיות אינן מורשות לעשות שימוש. למעשה כבר ב-2008 החלו במשרד התחבורה ובאגף התנועה לבחון את השימוש בטכנולוגיית צילום המאפשרת זיהוי כלי רכב שאינם מאושרים לנסיעה בנת"צ. מצלמת אכיפה ניסיונית ראשונה הותקנה בפינת הרחובות יהודה המכבי ודרך נמיר בתל-אביב, והפיילוט בה השתתפה הוכתר בהצלחה והשימוש במצלמות לאכיפה הורחב גם לירושלים וחיפה.

 

אלא שלמרות ההבטחות הרבות, הרבה לא השתנה. במהלך השנים הופעלו מספר פעמים מבצעי אכיפה כנגד נהגים עבריינים, בעיקר בנקודות בעייתיות מוכרות כמו דרך נמיר בתל אביב, ונהגים רבים נקנסו על השימוש בנתיב. אלא שמדובר היה בטיפה בים, ולמעשה הפכו נתיבי תחבורה ציבורית בתוך הערים לכמעט נתיב רגיל לנסיעה בו כולם עושים שימוש. אחת הסיבות לכך, לטענת מקורבים לנושא, היא הבחירה בקנס בגובה 250 שקלים בלבד, קנס אותו רק כעת מעוניינים במשרד התחבורה להחמיר פי 3.

 

עבודות הרכבת הקלה - יהיה עמוס בכבישים, ובנת"צים 

 

תמיהה נוספת העולה בקרב גורמים שונים, נוגעת לעיכוב הניכר בהגשת נושא האכיפה לאישור ועדת הכלכלה. "כולם ידעו שזו עומדת להיות בעיה. ברור היה שצריך יהיה לפנות את הנתיבים לטובת האוטובוסים וכדי לשכנע את הציבור לוותר על האוטו. כבר שנה ברור מתי בערך יחל הפרויקט, ובכל זאת בחר משרד התחבורה להביא את הנושא רק שבוע לפני תחילת העבודות", מציין מקורב.

 

יש להזכיר כי גם כעת, עוד ארוכה הדרך לפינוי הנת"צים. במשרד התחבורה מסבירים אמנם כי הצעת החוק תוגש עוד השבוע למליאת הכנסת לקראת אישורה בקריאה שנייה ושלישית, וכי עם פירסומה ברשומות היא תכנס מיידית לתוקף. אך יש לזכור כי עוד כחודשיים יעברו לכל הפחות עד הגשת התקנות לאישור, מספר המצלמות לא גדל עדיין ויש לפרסם מכרז לרכישתן ולפעול להעמדתן.

 

זאת ועוד. יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת איתן כבל, הצביע על בעיה נוספת לפיה במקומות בהן לא יהיה סימון על הכבישים המבהיר כי מדובר בנת"צ, לא ניתן יהיה לצלם ולכן לא תהייה אכיפה. כבל גם דרש כי הצעת החוק לא תפגע בפרטיות נוסעי כלי רכב, ועל ממשרד המשפטים יהיה להסדיר את הנושא בתקנות שיוגשו לאישור הוועדה. בעיה נוספת אותה העלה מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי: הטכנולוגיה הקיימת לא תאפשר לכלי רכב פרטיים עם נהג וארבעה נוסעים מלווים, להשתמש בנת"צים.

 

יש לזכור עוד כי פקחי העיריות שיאכפו את התנועה בנת"צ יוסמכו רק לשלוח הזמנה לדין, בעוד שוטר שאוכף זאת יכול (ונותן כיום) לתת דו"ח של 250 שקלים. לדברי עו"ד חוה ראובני ממשרד התחבורה, רק בהמשך יתוקן צו התעבורה כך שתהייה עבירת קנס, כפי שנותנת המשטרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות אגף התנועה
תסע בנת"צ, תצולם
באדיבות אגף התנועה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים