שתף קטע נבחר

זעם ברשת: רופא שיניים צד את האריה האהוב

לאחר מצוד בן כמה ימים, פורסם כי רופא שיניים אמריקני הוא שהרג את האריה המפורסם ססיל, מהסמלים הלאומיים של זימבבואה, ושיחד מקומיים כדי שיסייעו לו. עד כה חתמו 80 אלף בני אדם על עצומה להעמידו לדין. "לא היה לי מושג שהאריה חביב על המקומיים, אני מצטער", אמר הצייד החובב

נחשב לסמל לאומי בזימבבואה. ססיל האריה (צילום: AP) (צילום: AP)
נחשב לסמל לאומי בזימבבואה. ססיל האריה(צילום: AP)

ססיל האריה היה עד לא מזמן דמות מוכרת בזימבבואה, ואולי אחת החיות האהובות ביבשת אפריקה כולה. אך עכשיו שמו מוכר בכל העולם. עשרות אלפי בני אדם חתמו על עצומה שקוראת להביא לדין את הצייד, וולטר פאלמר, והאיחוד האירופי עשוי לשנות את המדיניות שלו ביחס ליצוא "מזכרות" של חיות שניצודו בעקבות הפרשה. פאלמר אמנם התנצל על התקרית, אך הרשת סוערת בנושא ואפילו התווית cecilthelion# (ססיל האריה) היא אחת הפופולריות ביותר בימים אלו בטוויטר. 

 

עוד חדשות בעולם :

בת 92 הוכרזה מתה, והתעוררה בחדר הקירור

מחאת ביקיני בצרפת: "הנה אני, ככה בפארק"

פוטין נתפס? צוללת מסתורית בקרקעית הים

 

לאחר מצוד בן כמה ימים פורסם אמש (יום ג') שפאלמר, רופא שיניים בן 55 ממדינת מינסוטה, הוא שצד את הלביא ב-1 ביולי בפארק הלאומי וואנגי, שססיל היה אחד מסמליו המפורסמים ומשך מבקרים רבים למקום. מפני שבתחומי האתר הציד אסור על פי החוק המקומי, האמריקני רתם גופת חיה אחרת לרכב כדי לפתות את ססיל החוצה למקום שבו מותר יהיה להרוג אותו. אז הוא ירה בו באמצעות חץ וקשת, אך רק פצע אותו. צייד מקומי שהתלווה אל פאלמר עקב אחר האריה הפגוע משך 40 שעות נוספות, ולבסוף חיסל אותו ביריית רובה. ראשו נכרת ועורו נפשט כדי לשמש "מזכרת". התהליך כולו עלה לפי הערכות כ-55 אלף דולרים, שחלק הארי שבהם שולם כשוחד.

 

השמועה על מותו של ססיל עשתה את דרכה ברחבי זימבבואה, שם זעמו על כך שאחד מסמליהם הלאומי נלקח מהם. אך במהרה היא גם הגיעה גם לתקשורת הבינלאומית. אחת הדרכים שבה גילו על האירוע בעולם היא דרך חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד שעקבו אחר האריה באמצעות צמיד לאיתור לווייני שאפשר להם לעקוב אחריו 24 שעות ביממה. "רק לפני כמה חודשים החסרתי פעימה כשראיתי אותו בדרכו לחבורת ציידים", מספר פרופסור דיוויד מקדונלד, מייסד יחידת המחקר של שמורת חיי הבר, "אך הוא חזר אחורה לפארק שם היה מוגן. הפעם הוא עשה טעות קטלנית, ואני מרגיש כאב באופן אישי".

 

יצא למסעות ציד רבים ביבשת. פאלמר עם חיות שונות שצד (צילום: טוויטר) (צילום: טוויטר)
יצא למסעות ציד רבים ביבשת. פאלמר עם חיות שונות שצד(צילום: טוויטר)

עם התפשטות הסיקור והעניין במקרה, פרסם פאלמר מכתב התנצלות. "הייתי בתחילת יולי במסע ציד של חיות גדולות בזימבבואה", כתב. "שכרתי כמה מדריכים במקום והם היו אמורים להסדיר את כל האישורים החוקיים. לא היה לי מושג שהאריה שהרגתי הוא ידוע וחביב על המקומיים. אני מצטער עמוקות על כך שפעילות שאני אוהב ועוסק בה באופן אחראי וחוקי הובילה להריגת האריה הזה".

חשש ללהקה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
חשש ללהקה(צילום: EPA)

אך באינטרנט כבר הרשיעו את רופא השיניים והצייד החובב, והחלו לנקוט צעדים שונים לנקום בו. פרטיו האישיים של פאלמר התפרסמו בטוויטר, וביתו הופצץ בשיחות טלפון. ביקורות שליליות החלו להופיע עליו במדריכים שונים. כמעט שמונים אלף בני אדם חתמו על עצומה להעמידו לדין.

 

אך המקרה של ססיל היא ביטוי לבעיה גדולה יותר המאיימת על האריות באפריקה. לפני כמאה שנים היו ביבשת כמעט 200 אלף אריות, היום יש שם פחות מ-30 אלף. בפארק וואנגי, אותם חוקרים שעקבו אחר ססיל מצאו ראיות לכך שהציד של זכרים בוגרים סמוך לגבולות האתר יוצר מעגל המסכן גם אריות אחרים. מותם מותיר מעין "ואקום", שאותו מנסים למלא אריות אחרים. בכך גם הם מגיעים לשטח שבו רשאים בני האדם לצוד אותם.

 

עכשיו אחת השאלות היא מה יעלה בגורל שתי הלהקות שהוביל ססיל, שבהן נשארו זכר נוסף, יריחו, שש לביאות ותריסר גורים. "מפני שהזכרים הם האמונים על ההגנה מפני אריות אחרים, לא סביר שיריחו יוכל לבדו לעשות את העבודה", אמרו החוקרים מאוקספורד לעיתון הטלגרף", וסיכמו "בדרך כלל במקרים האלה התוצאה השכיחה ביותר היא השמדה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טוויטר
"מצטער שפעילות שאני אוהב הובילה להריגת האריה"
צילום: טוויטר
מומלצים