שתף קטע נבחר

ישראל לא קיבלה כל פרטי ההסכם עם איראן

ראש המטה לביטחון לאומי אמר בדיון של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי בניגוד להבטחות ישראל לא קיבלה עד עכשיו את כל נספחי ההסכם שבין איראן למעצמות

 

נציגי שש המעצמות ונציגי איראן חותמים על ההסכם  (צילום: AP) (צילום: AP)
נציגי שש המעצמות ונציגי איראן חותמים על ההסכם (צילום: AP)

ראש המטה לביטחון לאומי, יוסי כהן, הבהיר כי לא כל פרטי הסכם הגרעין שנחתם בין שש המעצמות לאיראן הובאו לידיעתה של ישראל. את הדברים אמר עת הופיע היום (ד') בפני מליאת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, לאחר שסקר את פעילות המל"ל ותפקידיו. "בניגוד להבטחות, מדינת ישראל לא קיבלה עד עכשיו את כל נספחי ההסכם שנחתם בין איראן למעצמות", אמר.

 

לדברי כהן, היום, יותר מבעבר המל"ל מהווה זרוע ביצועית בתחום המדיני. זאת בנוסף לעבודת המטה שהוא מבצע על פי חוק. "יש משימות בתחום זה שהמל"ל מבצע בעצמו", לדבריו.

 

יוסי כהן, ראש המל"ל (צילום: יובל חן, "ידיעות אחרונות") (צילום: יובל חן,
יוסי כהן, ראש המל"ל(צילום: יובל חן, "ידיעות אחרונות")
 

כהן הסביר כי "עמדת המל"ל מוצגת באופן נחרץ. אנחנו כבר לא מסתפקים רק באינטגרציה של הסוגיות המדיניות

והביטחוניות שעל הפרק תוך ריכוז הפעילות של הגופים השונים, אלא פועלים כגוף בעל עמדות עצמאיות".

 

כך למשל לדבריו "המנדט שניתן לוועדת לוקר על ידי ראש הממשלה הושפע מהמל"ל, שהגדיר את הנושאים שוועדה זו תעסוק בהם על פי הבנתו. במהלך פעילותה של ועדת לוקר היה למל"ל נציג קבוע (משקיף) בדיונים".

 

אין זו הפע הראשונה שבה מותחים במערכת הביטחון ביקורת על כך שפרטי ההסכם במלואם לא הובאו לידיעתה של ישראל. לאחר השימוע שנערך בסנאט בארה"ב בעניין ההסכם, טען שר בממשלה כי העובדה שסנאטורים בארה"ב לא חוששים לשאול בפומבי על מידע חסוי, "מעידה על כך שהם רוצים להתריע בפני ההסכם הגרוע הזה".

 

בישראל עקבו בעניין רב אחרי השימוע, ונדהמו כאשר נחשפו חלקים סודיים ממנו, שארצות הברית לא העבירה לישראל באופן רשמי. בשימוע שנערך בסנאט נחשפו פרטים מהנספחים החסויים. 

 

אחת העובדות המרכזיות שנחשפו בשימוע בוועדת החוץ היא שאיראן היא זו שתאסוף את הדגימות מהאתר הצבאי בפרצ'ין. בירושלים אמרו כי מדובר בהוכחה מהדהדת לכך שמדובר בהסכם גרוע ובטעות היסטורית, וכי האיראנים רימו את האמריקנים והמעצמות. "לא רק שהאיראנים קיבלו זמן התרעה של 24 ימים לנקות את השטח, מתברר שהם בכלל לא צריכים להיות מודאגים כי אם הם אלו שאוספים את הדגימות. זה אומר שפשוט מאפשרים לאיראנים לפברק את הדגימות ואין סיכוי שיגלו הפרות. המשמעות שלא יהיה פיקוח אמיתי", אמר גורם ישראלי בכיר.

 

מניתוח שנעשה בישראל התברר גם שהחלטת האו"ם אינה מונעת מאיראן לבצע ניסויים בטילים בליסטיים. 

 

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון התייחס להסכם הגרעין בהקשר לשימוע בסנאט: "הזמן החולף מאז חתימת ההסכם עם איראן מוסיף לחשוף את גודל הסיכונים שהמערב לקח על עצמו, ואת הנכונות שלו לוויתורים חסרי תקדים כלפי משטר הדמים מטהרן. ככל שנוקף הזמן מתחוור שההסכם הזה מציב בפני העולם המערבי סכנות חמורות מאין כמותן, אל מול משטר שהוא תמנון טרור שאפתן וחסר מעצורים, ולא יהסס לפעול נגד ובתוך אותן מדינות, אשר חתמו איתו על העסקה הגרועה הזו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מוחמד זריף וג'ון קרי בווינה
צילום: רויטרס
מומלצים