שתף קטע נבחר

ט”ו באב עושים באהבה

‘קידיש קלאב’ הוא ארגון שמטרתו לחבר צעירים דרך חוויה חילונית עם שורשים יהודי. ביום שישי הם יחגגו את ט”ו אב בסטייל הזה

"יהודי ארה"ב מאבדים את דתיותם", זעקו לפני זמן מה כותרות העיתונים. רק 32 אחוזים מצעירי ארה"ב, כך נטען, מבססים את יהדותם במסורת, באתניות ובתרבות, לעומת 93 אחוזים בקרב יהודים שנולדו בין השנים 1914-1927.

 

על פי הניתוחים שנילוו לנתונים, נטען כי התופעה היא חלק מהתגבשות החברה האמריקאית. "האמריקאים בכללותם, לא רק היהודים, נמנעים יותר ויותר משיוך דתי, כאשר 22 אחוזים מהאמריקאים מצהירים כי הם אינם שייכים לדת זו או אחרת”. על הרקע הזה, לא כל כך מפתיע שהיום נרשמים 70 אחוזי התבוללות בקרבנו.

 

כשאריאל שטאובר מרחובות הגיע לניו יורק מישראל, הוא הרגיש בבית, אבל הבין שחיבור חברתי על רקע היהדות, על כל זרמיה, עלול להפיג את הבדידות הרווחת ולהעניק מערכת חברתית ותמיכה שדרך נקודת החיבור ישמר ויחזק את משמעותה ואת תחושת השייכות אליה.

 

הרעיון התגבש במוחו, והחיים בינתיים המשיכו במסלולם. ״לפני הכל החלטתי להרוויח את השהות שלי כאן ביושר והצטרפתי לצבא האמריקאי. אחרי השירות נישאתי, התגרשתי, למדתי פיזיקה וביוכימיה, ולמדתי אמנויות לחימה וקומנדו קרב מגע, שהפך להיות העיסוק העיקרי שלי״.

 

שטאובר גיבש בניו יורק חיי קהילה עד כמה שניתן. מלמד את אמנויות הלחימה, מתנדב במוזיאון המדע והטבע, ובינתיים בוחן את התנאים החברתיים המגבילים לישראלי שרוצה לשמור על הציביון. ״הצורך של חיבור בין הצעירים בפרט והקהילה בכלל נראה חשוב מתמיד״, הוא אומר. ״זה פחות העניין של הדת, אלא יותר מסגרת משותפת, שבה יש מקום לכל הזרמים״.

 


שטאובר והרב פיני רוזנטל התומך בארגון

 

 

שטאובר מספר על הקושי של צעירים להכיר צעירים כמוהם וגם על אותה בדידות שחווים כולנו כאן בעיר. כל אלו מצאו אולי פתרון ברעיון שגיבש עם חברו רון יעקובסון שדרכו, הם מקווים, אפשר יהיה לממש חיבור אמיתי ומהותי. ״רצינו לראות שהקהילה כאן מחוברת״, אומרים השניים שהקימו את הארגון ׳קידיש קלאב״, שכבר מאות הספיקו להצטרף אליו. ״ראינו התבוללות נוראית, מצב שבו רק עשירים יכולים לשלוח ילדים לבית ספר יהודי ולכן דור שלם מתרחק מהמסורת, שהופכת לשולית״.

 

במסגרת ה״קידיש קלאב״ כל אחד יכול להרגיש שייך במפגשים והפעילויות המתגבשות. המפגשים שאותם מתארים השניים, מזכירים קצת חוויה ישראלית. חוויה חילונית שהשורש היהודי שלה חזק. ״אין לחץ של דת. שנינו לא דתיים. אנחנו מנסים לגרום לאנשים להיות עצמם, זה לא מובן מאליו בסביבה שלנו״.

 

בתום תהליך בירוקרטי זריז יקבלו בקרוב את האישור לפעול כגוף למטרות רווח, אך כבר בימים אלו הם ממהרים ומארגנים שלל מפגשים ואירועים, וסוחפים אחריהם יהודים וישראלים מכל הסוגים והזרמים. ״אנשים כמו הפרופ׳ והסופר טיים רוזנבאום שתומך ברעיון ובארגון. לא מזמן אמר ש׳בזמן הזה יותר מתמיד, חשוב שיהודים מכל הזרמים יהיו מאוחדים, בכל צורה ודרך השבת זו דרך מצוינת להתחיל ממנה״.

 

הארגון מחבר דרך חבריו בארוחות שבת שמרגישות כמו ערב חברה הרבה יותר מאשר קידוש קלאסי. ״בינתיים הגיעו 70 אנשים ויותר לכל ארוחה שארגנו. שמענו מהם כמה הם שמחים לקחת בזה חלק, צעירים שטוענים שאין להם איפה להכיר, זוגות בכל הגילאים, רווקות ורווקים, מכל התחומים והאיזורים. את המפגש הראשון״, מספר אריאל, ״ערכנו בבית שלי, היה עמוס אבל כולם נהנו וכבר חיכו למפגש הבא״.

 

בינתיים מגדילים ב״קידיש קלאב״ את מעגל החברים דרך הרשתות החברתיות ועל בסיס חבר מביא חבר. ״זה נטוורקינג חברתי, שמתעצם במהירות״, טוענים. ״אנחנו כל הזמן פוגשים אנשים מפתיעים, הייתה קבוצה של צרפתים שלא היה להם לאן ללכת וזה מהר התגבש למשהו משפחתי. חשוב לנו הדיאלוג עם אמריקאים, כי זה תמיד בעוכרינו. כאן יש המון מחסומים שנפרצים אנחנו רוצים שכולם ירגישו בנח״.

 

עד היום ההשתתפות בארוחות הייתה 25 דולר לאדם, בתקווה שהסכום יצטמצם אחרי שיאתרו תומכים כלכליים לארגון. ״אנחנו מקווים ברגע שנסיים את כל הפרוצדורה עם רשם העמותות נוכל להסיר את עניין התשלום וכסף לא יהווה המכשול״.

 

כשהשניים כבר מביטים רחוק ומקווים להפיק לארגון חובק עולם, הם מקווים להוות אלטרנטיבה אמיתית. ״השבתות שאנחנו מארגנים הן במתכונת חילונית, קצת בסגנון שבת תרבות. יש זמן מוקצב לדיבורים כמו בטד, יש אוכל טוב שאגב מותאם לצרכים ולביקוש״.

 

שטאובר נלהב עד מאוד ואסיר תודה לארגונים כמי מנהטן ג׳ואיש אקספיריינס באפר ווסט סייד שמספקים לארגון את המקום לאירוע. הוא מתרגש מהבעת האמון שגילה הרב מרק ווילד שמוכן לאפשר את המפגשים בערבי שבת אחרי ש״הבין שזה כוח עולה״. הוא מודה ומציין בכל רגע את קייטרינג ׳אורכידאה׳ הכשר שמסייע להם לספק את האוכל.

 

הבעת התמיכה והאהבה הגיעו בדיוק ברגע הנכון, לשישי הקרוב בו יציינו בארגון את ט”ו באב, בערב שמוקדש לכל מי שרוצה קצת אהבה. לא חוויה דתית ולא שידוכית. חוויה מהנה של ערב משותף בין מי שמחוברים ביהדותם, מפיגים את בדידותם ובונים רשת חברתית הדוקה.

 

״אנחנו מתכננים ערב מיוחד. תהיה סטנדאפיסטית אסייתית שתצחק עלינו, קצת מבחוץ, ינאם פרופ טייט רוזנבאום שכתב רומנםי מצליחים, יגיע ממציא אפליקצית ׳טרייב׳, אפליקציה חדשה להכרויות יהודים, ומשחקי חברה”.

 

יום האהבה היהודי הוא יום חשוב עבורם ובמידה רבה מהווה דוגמא לחיוניות של הארגון. ״רוב היהודים באמריקה לא יודעים על ט”ו באב. כולם מכירים את וולנטיינס, ואנחנו רוצים שילמדו על ההיי לייטס של המסורת, זה יום שהיה קיים עוד לפני וולנטיינס״.

 

עלות ההשתתפות בארוחת ט”ו באב תהיה 30 דולר.

פורסם לראשונה 30/07/2015 20:29

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"מתכננים ערב מיוחד". שטאובר והרב פיני רוזנטל
מומלצים