שתף קטע נבחר

דמי הבראה - מי זכאי וכמה תקבלו?

עובדים מכל תחומי התעסוקה שהשלימו שנת עבודה אחת זכאים לקבל דמי הבראה. בכמה כסף מדובר, באילו דרכים אפשר לקבל אותו ומה עושים אם המעסיק לא משלם? מדריך

כמעט כל השכירים במשק זכאים מדי קיץ לתשלום דמי הבראה, אבל כמה כסף מגיע לעובדים, מי זכאי לכך ומה עושים במידה שלא מקבלים אותם? לפניכם שאלות ותשובות לשכירים ולמעסיקים, לגבי כל מה שצריך לדעת על דמי ההבראה:

 

 

מה הם דמי הבראה?

 

דמי הבראה הם מענק המגיע לכל סוגי העובדים בכל תחומי התעסוקה והם מגיעים לכל עובד שהשלים שנת עבודה אחת, בין אם במגזר הפרטי או הציבורי.

 

מי זכאי לקבל דמי הבראה?

 

לדמי הבראה זכאי כל עובד שכיר שהשלים לפחות שנת עבודה אחת אצל המעסיק. עובד שפוטר או התפטר והעסקתו הסתיימה בפועל לאחר תום שנת עבודה אחת - נחשב כמי שהשלים שנת עבודה מלאה וזכאי לדמי הבראה, גם אם ההודעה המוקדמת לפיטורים או להתפטרות נמסרה לפני שהשלים העובד שנת עבודה מלאה. החוק הורחב בכל הקשור לעובדי קבלן ועובדי ניקיון ושמירה הזכאים אף הם לדמי הבראה, גם במידה שהקבלן המעסיק התחלף. 

 

כמה כסף מקבלים?

 

דמי ההבראה מתקבלים על פי מכסה יומית המשתנה על פי הוותק של העובד, כאשר במגזר הפרטי עומדת עלות דמי ההבראה על 378 שקל ליום ובציבורי על 425 שקל להיום. מספר ימי ההבראה להם זכאים העובדים נקבעים על פי הסכמי השכר השונים, ובמגזר הפרטי נהוגים 5-7 ימי הבראה לעובדים עד 10 שנים במקום עבודה.

 

כך לדוגמה עובד בעל ותק של שנתיים וחצי במקום העבודה, נמצאת למעשה בעיצומה של שנת העבודה השלישית, ולכן הוא יהיה זכאי ל- 6 ימי הבראה עבור השנה הנוכחית, שבמגזר הפרטי יהיו שווים ל- 2,268 שקל ובציבורי ל- 2,550 שקל. חשוב לציין כי הסכמים קיבוציים וחוזים אישיים יכולים להוסיף לתשלום דמי ההבראה, כך שכדאי להתעדכן מול מקום העבודה.

עובדי שמירה וניקיון - זכאים להטבות נוספות (צילום: גלעד מורג) (צילום: גלעד מורג)
עובדי שמירה וניקיון - זכאים להטבות נוספות(צילום: גלעד מורג)

עובדי שמירה וניקיון זכאים להטבות נוספות כגון יותר ימי הבראה ותשלום גבוה יותר על כל יום. עבור עובדים אלו, שווי יום הבראה עומד על 425 שקל, במגזר הציבורי והפרטי כאחד, והם זכאים לתוספת של ימי הבראה כך שבשלוש השנים הראשונות הם זכאים ל-7 ימי הבראה; בשנים 4-10 לתשעה ימי הבראה, בשנים 11-15 ל-10 ימי הבראה, בשנים 16-19 - ל-11 ימי הבראה, בשנים 20-24 ל-12 ימי הבראה, ומהשנה ה- 25 ומעלה הם זכאים ל-13 ימי הבראה. 

 

עובדי שמירה וניקיון המקבלים שכר לפי שעה, אמורים לקבל את חלקם היחסי של דמי ההבראה אחת לחודש, יחד עם המשכורת. 

 


דמי הבראה

דמי הבראה
ותק בעבודה (שנים) מספר ימי הבראה מגזר פרטי - תשלום ליום מגזר פרטי - סה"כ מגזר ציבורי - תשלום ליום מגזר ציבורי - סה"כ
עד שנה 5 378 1890 425 2125
3-2 6 378 2268 425 2550
10-4 7 378 2646 425 2975
15-11 8 378 3024 425 3400
19-16 9 378 3402 425 3825
20 ומעלה

10

378 3780 425 4250

תחשיב באדיבות "כל זכות"

 

 

איך מקבלים את דמי ההבראה?

 

מקומות עבודה יכולים לשלם את דמי ההבראה בשלוש דרכים - כתוספת למשכורת בתשלום אחת לשנה, כתוספת למשכורת בתשלומים חודשיים, או על-ידי מימון של נופש המוענק לעובדים על חשבון המעסיק - אבל רק בתנאי שהעובדים הסכימו לכך ובתנאי שמחיר הנופש הוא בשווי מענק דמי ההבראה המגיעים לעובד ולא פחות מכך.

 

ברוב מקומות העבודה נהוג לבצע את תשלום דמי ההבראה בתשלום שנתי יחיד וכתוספת לאחת המשכורות. דמי ההבראה משולמים לרוב כתוספת לאחת המשכורות של חודשי הקיץ (יוני - ספטמבר), אך ניתן להוסיף את דמי ההבראה למשכורת של חודש אחר במהלך השנה, בהתאם לנוהג במקום העבודה הספציפי.

 

עובד שעד למועד תשלום דמי ההבראה טרם השלים שנה במקום העבודה, יקבל את דמי ההבראה במועד החלוקה הבא בשנה העוקבת. בדמי ההבראה שיקבל תחושב גם השנה הקודמת.

 

מה עושים אם המעסיק לא שילם את דמי ההבראה?

 

עובד שלא קיבל דמי הבראה ועדיין מועסק באותו מקום העבודה, יכול להגיש תביעה עבור דמי הבראה שלא שולמו במשך שבע השנים האחרונות. אם הוא אינו מועסק יותר במקום העבודה, ניתן להגיש את התביעה רק על השנתיים האחרונות להעסקתו. 

 

אם לא קיבלתם את דמי ההבראה, ניתן להגיש תביעה נגד המעסיק בבית הדין האיזורי לעבודה. בנוסף ניתן להגיש תלונה למינהל הסדרה ואכיפת חוקי העבודה במשרד הכלכלה. בסמכות המינהל להטיל על המעסיק קנס של עד 35 אלף ש"ח. כמוכן, קיימים מספר אירגונים המסייעים להגשת תלונות בתחום בהם עמותת ידיד, קו לעובד, שכר מצווה ואחרים. באתר "כל זכות" ריכזנו רשימה מלאה של אירגונים אלה. 

 

חשוב לציין, אם לא קיבלתם מעולם דמי אבטלה ואתם עדיין עובדים במקום העבודה, ניתן לתבוע פידיון דמי הבראה של שבע השנים האחרונות. אך אם הסתיימו יחסי העבודה, ניתן לתבוע רק שנתיים של דמי הבראה. לכן, אם לא שילמו לכם, מהרו לבקש את התשלום, על מנת שלא תאבדו את זכותכם.

 

הכותב הוא עורך התוכן הראשי של אתר "כל זכות", המרכז את זכויות תושבי ישראל  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים