שתף קטע נבחר

ובינתיים בצפון: רכבת העמק חוזרת, גם בסרט

הבמאי הוותיק יונתן פז שהתרפק על זכרונות הילדות שלו בסרט העלילתי "רכבת העמק" מ-1989, שב לעסוק בחיי תושבי הקיבוצים לצד המסילה שנחרצו בנוף במאה הקודמת ועתה קמים לתחייה בפרויקט חדש אותו הוא מתעד בדוקו "רכבת העמק חוזרת". צפו בקטעים מתוך הסרט המתגבש בימים אלה

בימים אלה כשגוש דן (והמדינה כולה) נסערת מתחילת העבודות על הרכבת הקלה במרכז הארץ, נשאר בצל פרויקט אחר המתרחש בימים אלה בצפון הארץ: הקמת רכבת העמק שתקשר בין חיפה, מגדל העמק, עפולה ובית שאן - שחזור של התוואי הישן של המסילה מתחילת המאה שעברה, שקישרה את תושבי ארץ ישראל עם דמשק שבסוריה. הבמאי הוותיק יונתן פז מתעד כיום את העבודות וחוזר לסיפורים על רכבת העמק המקורית - כל זאת יותר מ-25 שנה אחרי שעסק בה בסרט עלילתי.  

 

בשנת 1989 יצר פז את סרטו העלילתי הראשון "רכבת העמק" בכיכובם של דן תורג'מן, נטע מורן, תומי יואלי ועמי אושפיץ. באמצעות הסרט התרפק הבמאי בן ה-69 על זיכרונותיו ונופי ילדותו המאושרת בעמק יזרעאל, וגיבור העלילה היה בן דמותו של פז כילד, נער ובוגר, החולם להחזיר לחיים את רכבת העמק האגדתית. "היה בסרט געגוע צורב לאותה תמונת ילדות מעומעמת ורחוקה של עשן הרכבת השחור החוצה את שדות העמק", אומר פז בן קיבוץ מזרע.

 

בסרטו התיעודי החדש "רכבת העמק חוזרת", פז מצלם את עבודות התשתית של הפרויקט החדש של חברת נתיבי ישראל, ומנגד את ההשפעה שלהן ושל תווי המסילה על תושבי עמק יזרעאל ועל הנוף הפסטורלי שמקיף אותם. בניגוד לתלונות בעלי העסקים ותושבי תל אביב והסביבה, הנוגעות לפגיעה בתנועת הרכבים ובתנועת הלקוחות, דאגתם של הקיבוצניקים נוגעת בעיקר לפגיעה בטבע ובאיכות חייהם שלא אלו שהתרחקו מהמולת העיר - ועתה זו מתדפקת על דלתם עם רעשי הבולדוזרים המקדימים של צפירת הקטר שבדרך.

 

"בשנת 1948 עם פרוץ מלחמת השחרור, פסקה מלפעול רכבת העמק האיטית והמקרטעת שחצתה עמקים, ונולדה האגדה החוצה מאז בקו היסטורי את ציר הזמן בחיי העמק מבחינת 'לפני הספירה ואחרי הספירה", אומר פז,

 "זהו מיתוס שנצרב ומעצים עם השנים, מפרנס בתודעה הקולקטיבית שלנו: מולדת, חלוציות, עבודת האדמה, וזיכרונות ילדות ונעורים, אהבות ראשונות, מלחמות, נופלים ואנשים שאינם".

 

בפרויקט החדש שלו, פז (המוכר בין השאר מסרטיו "אסקימוסים בגליל" ו"מחכים לסורקין") מעלה עשן וזכרונות מוותיקי הקיבוצים בסביבה, ביניהם קיקה מקיבוץ יגור בת ה-102, מציף מחדש את סיפורה של רכבת העמק מהמאה שעברה, ומשווה אותה עם זו ההולכת ומתהווה בימים אלה. "אלו הם חלומות כמוסים אותם חלמנו ושמעולם לא התגשמו, שהרי זה ההבדל בין חלום למציאות כאשר שניהם מתנהלים על מסילה אחת בעלת שני פסים מקבילים", אומר פז, "והנה, ממש לנגד עינינו, האגדה האמיתית הזאת קורמת עור וגידים. חלום בן כ-70 שנה עומד להתגשם. רכבת העמק חוזרת".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים