שתף קטע נבחר

להכיר את לונדון דרך הרגליים

סיור בעקבות ג'ק המרטש, רוצח הפרוצות המסתורי שמעולם לא נתפס, טיול בעיירה יהודית לשעבר וביקור בבית כנסת עתיק ששרד גם את מלחמת העולם השנייה, הליכה רגלית בעקבות הביטלס ומפגש מצמרר עם רוחות רפאים בפאב נטוש. כך נכון להכיר את לונדון

לשמוע סיפורים כמעט ממקור ראשון על ההתרחשויות שהיו בלונדון במאות קודמות, תוך כדי הליכה רגלית באתרים בהם קרו אותם דברים. זאת בדיוק החוויה שמציעה לכם חברת London Walks. מגוון ההצעות הוא רב ביותר, החל מסיור בין פאבים לונדונים עתיקים וכלה במקומות חבויים בלונדון העתיקה. הסיורים מתקיימים מדי יום בשעות מסוימות, ונקודת המפגש היא בתחנות הרכבת התחתית.

 (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

המדריך התורן, שמתמצא היטב בנושא עליו מבוסס הטיול הרגלי, גובה את התשלום מהמתייצבים בשעת הטיול. אין צורך בהרשמה מראש, אלא פשוט להמתין בשעה המיועדת באתר המצוין לכל טיול, וקדימה לדרך. קצב ההליכה סביר, והמטיילים לא יוצאים מותשים מהמאמץ לעקוב אחרי המדריך התורן ולהקשיב לסיפוריו הפיקנטיים.

 

מנתח מפורסם או סוטה מין

הסיור הראשון אליו יצאנו בשעות הערב מדוכן הקפה בתחנת R HILL TOWE, עסק ברוצח הפרוצות "ג'ק המרטש" שמעולם לא נתפס, ובשמועות אודותיו שהיו כמעט דמיוניות וטענו מצד אחד שהיה מנתח לונדוני מפורסם, ומנגד - סוטה שהשתייך לבית המלוכה הבריטי.

 

ג'ק המרטש, שיצא למסע רצח לראשונה ב-31 באוגוסט 1888, הותיר בעקבותיו גוויות מרוטשות של זונות מסכנות שסיפקו את שירותיהן לדיירי האיסט אנד הלונדוני. חוסר האונים של משטרת לונדון בפענוח התעלומה הוא שסייע, אולי, להפוך את גיבורו הספרותי של קונן דויל לאגדה - הלוא הוא הבלש האגדי שרלוק הולמס, שביתו הדמיוני ברחוב בייקר הפך למוזיאון המוקדש כולו לגאון הבלשי.

 

כדי להתאושש מהעולם התחתון הלונדוני, בחרנו בטיול רגלי "כשר" יותר בעקבות ה"שטייטל" (העיירה היהודית) שהוקמה בלונדון במקום הקרוי "וויטצ'אפל" (WHITECHAPEL). בזמנו, זו היתה שכונת עוני נוראית בה הצטופפו משפחות יהודיות שהיגרו ממזרח אירופה והתפרנסו בקושי רב.

 (צילום: יוסף ג'קסון (ג'קסי)) (צילום: יוסף ג'קסון (ג'קסי))
(צילום: יוסף ג'קסון (ג'קסי))
 

השמועות על עושרן של משפחת רוטשילד, העובדה שיהודי כמו ד'יזרעלי הפך לראש ממשלה באנגליה או סיפורי הנדבנות של משה מונטיפיורי, הדליקו את דמיונם של המוני היהודים במזרח אירופה שרצו להיחלץ מהפוגרומים ומהפיגור הכלכלי של ארצות מוצאם.

 

במהלך הסיור, אף תבקרו בבית הכנסת הספרדי המפואר שנבנה בשנת 1701 והצליח לצאת ללא פגע מה"בליץ" שהתרחש במקום במלחמת העולם השניה. הרב המקומי, ישמח לעדכן אתכם בפרטים על קהילתו ההולכת ומצטמצמת.

 (צילום: יוסף ג'קסון (ג'קסי))
(צילום: יוסף ג'קסון (ג'קסי))
 

כמו כן, תבחינו וודאי כי סביב שכונת העוני היהודית לשעבר צמחו כיום כמה ממגדלי הפאר של הסיטי הלונדוני. הרחובות הצפופים שנותרו, הפכו להיות משכנות יוקרה לאנגלים חובבי נוסטלגיה. זאת, בעוד שמצבה הכלכלי של קהילת יהודי לונדון השתפרה למדי והם עברו לשכונות אחרות כמו "גולדרס גרין" (GOLDERS GREEN) או המפסטד והנדון (HENDON).

 

הבית של הביטלס 

סיור נוסף הוקדש ללהקת החיפושיות האגדית, שמוצאה אמנם מליברפול, אך היא פעלה והקליטה לא מעט מלהיטיה בלונדון. טיפוס מוזר בשם ריצ'ארד הפך את הטיול בעקבות החיפושיות למקור פרנסה; הוא גורר עמו צילומים בלעדיים של הלהקה בשנות פעילותה בעיר, מראה אותם למטיילים הנלווים אליו בסודיות כאילו מדובר ביהלומי הכתר לפחות, מדבר בשיניים קפוצות, ממציג בהתלהבות יתרה כל דירה או מסעדה בה בילו חברי הלהקה ובקיא מאין כמוהו בחיי האהבה של כל אחד מכוכביה.

 (צילום: Gettyimages Imagebank) (צילום: Gettyimages Imagebank)
(צילום: Gettyimages Imagebank)
 

עלי להודות שבשלב מסויים ההערצה המוגזמת עלתה על העצבים גם לחובב "ביטלס" שכמוני. הטיול הזה הסתיים, איך לא, בתצלום משותף של חברי הקבוצה עת חצינו את מעבר החצייה באביי רוד (ABBEY ROAD). ממש כמו שהונצחה הלהקה בשער התקליט המפורסם, כאשר הצטלמה ליד הסטודיו בו הוקלטו שיריה.

 (צילום: יוסף ג'קסון (ג'קסי)) (צילום: יוסף ג'קסון (ג'קסי))
(צילום: יוסף ג'קסון (ג'קסי))
 

מגוון הטיולים הרגליים רב ביותר ומתאים לכל תייר, גם לכזה שביקר בעבר בעיר האנגלית ורוצה להכיר אותה מזוויות אחרות. אני הסתפקתי בטיול אחד נוסף שמוקדש לפאבים הספרותיים של לונדון; הסיור הבא יצא בשעות הערב מתחנת ST. PAULS, ובמהלכו מתרווחים המטיילים בפאבים בהם נהגו לבקר גדולי המשוררים והסופרים האנגלים - החל מצ'רלס דיקנס ועד אוסקר ווילד המסכן, שישב בכלא בשל נטיותיו ההומוסקסאוליות.

 

במהלך הסיור תפקדו גם את הפאב בו נהג לבלות ג'ורג ברנארד שואו, כמו גם את המקומות בהם ישבו ג'ורג אורוול, וורג'יניה וולף ורבים מגדולי הספרות והתרבות הבריטית. מדובר בכמה מטובי הפאבים של לונדון, וגם אם תחזרו מתנדדים במקצת למלון, החוויה התרבותית והסיפורים הקטנים על האנשים הגדולים יפצו אתכם בהחלט.

 (צילום: יוסף ג'קסון (ג'קסי))
(צילום: יוסף ג'קסון (ג'קסי))
 

ורגע לפני סיום: חובבי רוחות ושדים מוזמנים להתמכר לעיר רדופת הרוחות באמצעות הסיור הבא, שיוצא מתחנת הרכבת התחתית ב-HOLBORN בשעות הערב. במהלך הסיור תבקרו בבית הקברות הישן ובפאב שרוחות שתיינים מרחפות בו עד היום, כך לפחות על פי הסיפורים שיספר לכם המדריך במהלך הסיור. בנוסף, תערכו מפגש ידידותי עם רוחותיהם של ריצ'ארד השלישי ושל מלכים עתיקים נוספים. את הסיור תסיימו בקובנט גארדן, שם תתאוששו מהחוויה עם כוס בירה צוננת.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רחוב אוקספורד, לונדון
צילום: shutterstock
מומלצים