שתף קטע נבחר

אמו של שובת הרעב: ישראל אחראית אם ימות

מצבו של מוחמד עלאן התדרדר היום והוא חובר למכונת ההנשמה. אמו מעזוזה חרדה לגורלו: "בני ימות לאט לאט", היא אמרה ותקפה את הממשלה: "הוא לא עשה כלום, שחררו אותו". מחר צפויות הפגנות זעם בהזדהות עם עלאן

 

"אם תמצאו נגדו אישום אחד, אז תוכיחו את הדברים. אם בני ימות, אז ישראל תהיה אחראית למותו". כך תקפה היום (ו') מעזוזה עלאן, אמו של העציר הפלסטיני שובת הרעב מוחמד עלאן, את המדינה בעקבות התדרדרות מצבו של בנה בבית החולים ברזילי באשקלון.

 

אחרי 59 יום של שביתת רעב, עלאן איבד את הכרתו וסבל מפרכוסים והזיות. בעקבות זאת, החל הצוות הרפואי בבית החולים ברזילי בפעולות החייאה ובהנשמתו - הפעולה הרפואית הראשונה שמתבצעת בעלאן מאז אשפוזו. הוא נלקח לבדיקת CT.

 

לקראת 13:30 הוא הוחזר מונשם למחלקה ומצבו מוגדר יציב. בשלב זה לא אובחן נזק כלשהו. אתמול ניסו רופאים ונציגי הצלב האדום לשכנע את עלאן לסיים את שביתת הרעב, אך הוא עמד בסירובו. מעתה הוא ימשיך לקבל טיפול, וכל עוד הוא לא מביע התנגדות - מצבו צפוי להשתפר. בינתיים הגיעו לבקרו חברי הכנסת חנין זועבי ואחמד טיבי, שנכנסו מלווים בקללות וגידופים. "אם עלאן ימות, ממשלת ישראל תשא באחריות", אמר ח"כ טיבי.

 

גם בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, פלוגות ירושלים, מאיימים בפעולת נקם אם עלאן ימות. "אם הוא ימות, נגיב בכוח ונסיים את מחויבותנו לרגיעה" ציינו בהודעה.

 

בעקבות מצבו הקשה של עלאן, מחר צפויות להתקיים הפגנות זעם במגזר הערבי וביום ראשון יוחלט כיצד להמשיך במאבק ההזדהות עם העציר הפלסטיני. אמו של עלאן קאה לציבור הערבי ולמנהיגיו להציל את בנה. היא הגיעה לבקרו בבית החולים באשקלון ולאחר כמה דקות בחדרו יצאה ואמרה: "בני ימות לאט לאט".

 

"אתמול ביקשתי לבקר את בני, אבל לצערי לא אישרו לי", סיפרה אמו של עלאן. "היום קיבלתי שיחה והודיעו לי להגיע לבית החולים במטרה לבקר את בני כי הוא במצב קשה. אמרתי להם עכשיו: 'נזכרתם שאני צריכה להיות לידו?' רציתי לראות אותו כשהוא בהכרה ומדבר. התגעגעתי לחבק אותו ולשמוע את קולו".

אמו של עלאן עם ח"כ טיבי (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
אמו של עלאן עם ח"כ טיבי(צילום: רועי עידן)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

כשנכנסה לחדרו היא התחילה לבכות ולנשק את ידו. "לא האמנתי שיבוא יום ואראה אותו במצב קשה. קראתי לו מספר פעמים והוא לא ענה. בני נשאר בין החיים והמוות. לא יודעת אם הוא יחזיק מעמד", היא סיפרה.

 

מעזוזה עלאן קוראת לשחרור בנה בתקווה שזה מה שיציל את חייו. "הוא מסכן ולא עשה שום דבר. לא מגיע לו להיות בכלא. תפסיקו את מעצרו. אם הוא ימות אז אולי גם אני לא אשאר בחיים".

 

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, שלח מכתב למנהל בית החולים ברזילי וציין כי הוא מרוצה מהדרך שבה טיפלו במצב החדש של עלאן. "הרופאים נמנעו מהתערבות כלשהי שהינה בניגוד לרצון המטופל. על פי כללים אלה, כשמצבו של עלאן התדרדר, הרופאים החלו בפעולות החייאה כמקובל", כתב.

 

אידלמן הוסיף כי "אנו סמוכים ובטוחים שהטיפול המסור, המקצועי והאתי של רופאי בית החולים, יאפשרו סיכוי מיטבי לשמירה על חייו של עלאן, בהתאם לרצון מפורש שהביע בהיותו בהכרה להמשיך ולחיות". המכתב נשלח גם לראש הממשלה נתניהו, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב וסגנו של אידלמן ויו"ר ועד הרופאים בברזילי, ד"ר אפרים זוהב.

 

מברזילי נמסר כי לפנות בוקר חלה הידרדרות במצבו של עלאן: "החולה מקבל טיפול רפואי הכולל הנשמה ומתן נוזלים ומלחים לווריד, ומצבו יציב. הטיפול נעה בהתאם להנחיות ועדת האתיקה. הודעה נמסרה לרופא הצלב האדום, שהגיע לבית החולים, ולעורך דינו של החולה. בהמשך יעבור בדיקות נוספות כדי להעריך את מצבו הרפואי ועל מנת לקבוע את המשך הטיפול הנדרש". חזי לוי, מנהל בית החולים, אמר כי כעת "אנחנו מתרכזים בהצלת חייו. המשפחה שותפה בצורך לשמור על חייו. אנחנו לא מזינים אותו".

 

עלאן, תושב הכפר עינאבוס שמדרום לשכם, נעצר ב-4 בנובמבר אשתקד, ולדברי עורך דינו ג'מיל חטיב, הוא חשוד בהשתייכות לארגון הג'יהאד האיסלאמי ובפעילות ביטחונית שפרטיה לא ידועים לו. בעקבות שביתת הרעב שבה פתח ב-18 ביוני הועבר עלאן בתחילה לסורוקה. החוק בנושא אושר בשבוע שעבר בכנסת ברוב של 46 תומכים מול 40 מתנגדים. לפי החוק, שנקרא "מניעת נזקי שביתת הרעב", המדינה תוכל להזין עצירים שובתי רעב שנשקפת להם סכנת חיים, גם אם הם אינם מסכימים לכך.

 

ליעד אוסמו השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים