ניצחון לאסם: קטשופ היינץ יחליף את שמו ל"מתבל עגבניות"

    ניצחון לאסם: הקטשופ של היינץ ישנה את שמו בעברית ל"מתבל עגבניות", לאחר שאסם הוכיחה כי המוצר כולל שיעור לא נכון של רכז עגבניות, המפר את תקן משרד הבריאות. ייבואנית היינץ: "ניסיון של התעשייה המקומית לשמר את חסמי היבוא". הסיפור המלא - בגיליון ממון מחר

    שושנה חן

    ניצחון ראשון ב"מלחמת הקטשופ" בין אסם להיינץ: ישראל תהיה המדינה היחידה מבין עשרות המדינות בהן משווק קטשופ היינץ בה לא יקרא המוצר "קטשופ" בעברית, אלא "מתבל עגבניות", מלשון תבלין. זאת לצד שינויים נוספים שהוכנסו בתוויות החדשות שעל המוצר הקיים למעלה מ-130 שנה.

     

    כתבות נוספות בערוץ הצרכנות :

    קטשופ אסם: הפתח הורחב. טוב או רע לצרכנים?

    הדיאטנית בדקה: איזה קטשופ מהסופר הכי בריא?

     

    במקביל פועלת דיפלומט, החברה המייבאת את המוצר לארץ, לשינוי תקן הקטשופ, בגיבוי שירות המזון של משרד הבריאות. הכוונה היא להוריד את כמות מוצקי העגבניות הנדרשת במוצר, כך שהחברה תוכל לחזור ולקרוא למוצר קטשופ. הרשות להגנת הצרכן בהסתדרות מתנגדת לכך. "אנחנו רוצים שהילדים בישראל שהם צרכני הקטשופ העיקריים יקבלו מקסימום עגבניות ולא חומרים חליפיים", אומרת דפנה הר אבן האחראית על תחום התקינה ברשות.

     

    המלחמה העקובה מקטשופ נחשפה לראשונה במוסף ממון של ידיעות אחרונות בחודש ינואר השנה, והחלה אחרי שאסם טענה כי מוצרי היינץ - בפרט באריזות 700 ו-907 גרם - מפרטים שיעורים לא נכונים של רכז העגבניות, שהוא כאמור הרכיב הכי חשוב בקטשופ. החברה גיבתה את טענותיה בנתוני בדיקות מעבדה.

     

    אסם דרשה בפניה לדיפלומט ומשרד הבריאות להסיר את המוצר מהמדפים. ברשתות ובדיפלומט טענו בתגובה שכל טענות אסם נובעות מתחרות אגרסיבית, של מונופול המנסה לשמר את מקומו, במיוחד על רקע עליה בנתח השוק של היינץ.

     

    למשרד הבריאות נדרשו למעלה משבעה חודשים כדי להגיע לכלל החלטה. בשלב זה נדרשה היינץ לשנות את האריזות ועשתה זאת - וישראל הפכה למדינה הראשונה בעולם בה המוצר לא קרוי קטשופ אלא "מתבל עגבניות". באנגלית נותר השם המקורי של המותג. במקביל פנה משרד הבריאות המגבה את דיפלומט בבקשה לשנות את התקן, במטרה להוריד את כמות המוצקים בעגבניות מ-10% ל-6%.

     

    "השינויים שנאלצה יבואנית 'היינץ' לעשות בסימון המוצר הם הודאה בכך שמכרה לציבור מוצר נחות שאינו עומד בתקן הישראלי", נמסר מאסם. מדיפלומט נמסר בתגובה: "לא שונה דבר במתכון; שם המותג מצויין באנגלית בחזית הבקבוק".

     

    "בימים אלה מתבצע במכון התקנים הליך שינוי לתקן הקטשופ, על מנת שיתאים לתקינה האמריקאית כנדרש על פי חוק התקנים", נמסר מדיפלומט. "בנוסף מתבצע הליך לשינוי לצו הגנת הצרכן בשיתוף עם משרד הבריאות להסרת הדרישה, שאין לה אח ורע בתקינה הבינלאומית במדינות מפותחות.

     

    "חשוב להבהיר כי אין כל סיבה בריאותית או סיבה הקשורה לטובת הצרכן בדרישת התקן מלבד רצון התעשייה המקומית לשמר את חסמי היבוא, כך שתמנע התחרות על ליבו של הצרכן".

     

    הסיפור המלא של המלחמה על הקטשופ בגיליון ממון מחר.

    (צלמים: ניצן דרור אורי דבידוביץ)